فرارو- حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمای کشوری درباره نرخگذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی اظهار کرد: تصمیمی که درباره محاسبه نرخ بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی به نرخ ارزی گرفته شده تصمیم ایرلاینها بوده و سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستقیم در قیمتگذاریها دخالت نمیکند چرا که با توجه به برنامه پنجم توسعه سازمان برنامهای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما ندارد.
به گزارش فرارو، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمای کشوری اضافه کرد: البته اگر شرکتهای هواپیمایی در گذر زمان نیاز به افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند براساس قانون باید درخواست خود را به شورای عالی هواپیمایی اعلام کنند و پس از بررسی و ارزیابی در شورا درباره درخواست ایرلاینها تصمیمگیری شده و نتیجه نهایتا اعلام میشود.
ابعاد دلاری کردن قیمت بلیط هواپیما برای اتباع خارجیآرمان بیات کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در
گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اخذ بهای بلیط هواپیما از مسافران خارجی به صورت دلار کار درستی است، گفت: در حالت کلی این موضوع باید انجام میشد، زیرا ما در بخش حمل و نقل هوایی دو نوع یارانه میدهیم، یارانه سوخت و یارانه خدمات بخش فرودگاهی و هوانوردی، چنین تخفیفاتی بر اساس بند ب ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه، باید برای اتباع خارجی حذف میشد.
وی افزود: در بند ب ماده ۵۳ برنامه ششم نیز بر این موضوع صحه گذاشته شده، بنابراین این تخفیفاتی که در زمینه یارانه بخش فرودگاهی و هوانوردی به خارجیها داده میشود، بدون دلیل است و باید حذف شود، که این کار نیز در حال انجام است، اما اینکه یارانه بخش سوخت برای مسافران داخلی کنار گذاشته شود، این مسئله برای بخش حمل و نقل هوایی بسیار بد است و آسیبهای فراوانی میتواند واردکند.
بیات گفت: هرچند در کلیت دلاری کردن قیمت پرواز برای خارجیها کار درستی انجام شده، زیرا ضرورتی نداشته که به آنها از یارانه مردم چیزی داده شود، اما نحوه محاسبه قیمت بلیط برای اتباع خارجی که در پروازهای زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و در پروازهای بالای ۱ ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شده، به نظر میرسد که این مسئله غیر کارشناسی بوده و بهای اینچنینی بسیار زیاد است.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی اضافه کرد: اگر این تخفیفات را حذف نیز کنیم، بر اساس محاسبات کارشناسی مبلغ بلیط باید ۳۰ دلار تعیین شود، نه ۱۰۰ و ۱۵۰ دلار، بنابراین عدد تعیین شده برای هر صندلی پرواز بیشتر از ۳۰ دلار نیست و باید دید که بر چه مبنایی مسئولان چنین ارقامی را تعیین کردهاند، زیرا پروازهای داخلی را باید در رنج بیزینس کلاس نهایتا قرار دهیم که عدد آن نیز همان ۳۰ دلار است.
وی ادامه داد: زمانیکه چنین نرخی برای ظرفیتهای خارجی پروازهای داخلی درنظر گرفته میشود، به تبع قیمت بلیط افزایش پیدا میکند، از سویی در اینباره باید یک مکانیزمی برای احراز هویت اتباع خارجی در نظر گرفته شود تا مشخص شود چه میزان از ظرفیت پرواز به آنها اختصاص داده شده است، زیرا مشاهده میشود، آژانسها و سایتهای فروش بلیط هواپیما، ظرفیت را بسیار کم کردهاند و میگویند، تنها ظرفیت بلیط به صورت دلاری باز است.
بیات خاظرنشان کرد: در چنین وضعیتی که یک فرد نیز عجله دارد برای خرید بلیط، مجبور میشود، با قیمت دلاری پرواز را خریداری کند، هرچند که ایرانی است، چنین تخلفاتی وجود دارد که باید سازوکار رفع آن نیز اندیشیده شود، تا مسافران در این زمینه دچار ضرر و زیان نشوند، این درحالیست که معضل فروش دلاری بلیط به اتباع خارجی با توجه به تحریمهایی که ایران نیز با آن روبرو است، مشکلی است که باید رفع شود.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران به نظام مالی بینالمللی وصل نبوده و در نتیجه پرداختهای ارزی ممکن نیست، بنابراین اتباع خارجی باید به صورت فیزیکی نسبت به خرید بلیط اقدام کنند و وجه را به صورت دستی پرداخت کنند که این موضوع مشکلاتی را در پی دارد، برای حل این مشکل باید امکان پرداخت ریالی بهای بلیط برای اتباع خارجی نیز امکانپذیر باشد، که به نظر میرسد این موضوع نیز توسط مسئولان سازمان هواپیمایی کشور در حال حل شدن است.
وی تصریح کرد: این سیاست جدیدی که در حال حاضر اجرایی شده، نباید به ابزاری در جهت سوء استفاده جهت افزایش قیمت باشد، در این زمینه تنها شورای عالی هواپیمایی میتواند در جهت نرخگذاری بلیط هواپیما اقدام کند و هیچ شرکت و آژانسی نمیتواند به صورت خودسرانه قیمتها را بالا ببرد، از سویی در این راستا باید نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نیز برای جلوگیری از افزایش قیمتها بیشتر شود.
بیات عنوان کرد: در مجموع نیز میتوان گفت، اصل اجرای این سیاست درست است، اما این موضوع همراه با ابهاماتی است که آنها باید رفع شود، در وهله اول، باید مکانیزم احراز هویت مسافران خارجی مشخص شود تا شرکتها و آژانسها نتوانند به این بهانه که بلیط با محدودیت روبرو است، مسافران را مجبور کنند که از ظرفیت اتباع خارجی بلیط با قیمت دلاری تهیه کنند، در وهله دوم نیز مکانیزم فروش بلیطها به اتباع خارجی باید هم به صورت دلاری باشد و هم به صورت ریالی تا در این زمینه مشکلی پیش نیاید.
وی افزود: در وهله سوم نیز باید قیمتی که تعیین شده برای بلیطها یعنی ۱۰۰ و ۱۵۰ دلار اصلاح شود، زیرا چنین موضوعی به صورت مستقیم صنعت گردشگری را با چالش روبرو میکند و موجبات کاهش گردشگران ورودی به ایران را فراهم میآورد، بنابراین باید همان نرخ ۳۰ دلاری که کارشناسی شده است، ملاک عمل قرار گیرد، همچنین به صورت غیر مستقیم از لحاظ اقتصادی تجارو فعالین اقتصادی خارجی نیز که برای مراودات اقتصادی به ایران میآیند، با این نرخ گذاری ممکن است هزینههاشان بسیار زیاد شود و کلا از حضور در این منصرف شوند، بنابراین باید در این زمینه به صورت منطقی نرخگذاری شود، تا آسیبی متوجه منافع کشورمان در هیج زمینهای نشود.