bato-adv
bato-adv

کشتی‌ها بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری می‌کنند!

کشتی‌ها بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری می‌کنند!

تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠ میلیون دلار را دور می‌اندازد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینر‌ها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

مسعود دانشمند در گفتگو با ایلنا درباره اثرگذاری احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر روی فعالیت بنادر و احتمال برگشت لاینر‌های خارجی به بنادر ایران اظهارداشت: توافق دیر و یا زود به سرانجام می‌رسد، اما آثار و تبعات تحریم‌ها در طول این سال‌ها بر روی تجارت ایران، عقب ماندگی در ایجاد، ساخت و تکمیل زیرساخت‌ها بوده‌است. در این سال‌ها باید بنادر کشورمان زیرساخت‌های خود را برای پذیرش کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های کانتینر بر و امکانات برای تخلیه و بارگیری مهیا می‌کردیم تا با استاندارد‌های بین المللی و جهانی تطبیق پیدا کند.

وی تاکید کرد: در حالی که کشتی‌های کانتینربر در بنادری مانند شانگهای، هنگ‌کنگ و سنگاپور ۵۰ کانتینر در ساعت عملیات دارند و در حوزه خلیج فارس بنادری مانند جبل علی ۲۵ کانتینر در ساعت عملیات دارند در بندر عباس ایران که بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود سرعت عملیات برای ۱۲ کانتینر در ساعت است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: با این شرایط فرض کنیم اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شود، خطوط کشتیرانی برای ورود به بندر عباس یا سایر بنادر کشور با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند که اولین مشکل معطلی کشتی‌ها در بنادر ایران است.

دانشمند افزود: هر کشتی برای ورود به بنادر ایران برای تردد بین لنگرگاه تا اسکله با معطلی و اتلاف زمان مواجه خواهد بود و اساسا ورود و خروج کشتی در بنادر ایران با معطلی انجام می‌شود که این معطل زمانی به معنای افزایش هزینه برای کشتی و خطوط کشتیرانی است.

وی گفت: مشکل دیگر تعرفه‌های غیر واقعی بندری است. در حال حاضر هزینه‌ها و تعرفه‌های بندری ایران برای کشتی‌های کانتنربر نسبت به کشور‌های منطقه گران است. بنادر باید به جای اعمال تخفیفات مقطعی، تعرفه‌ها را اصلاح کند.

دانشمند افزود: با مقایسه‌ای بین تعرفه‌های بنادر منطقه و کشورمان می‌توان میزان تفاوت هزینه‌های عوارض بندری را دید. در حال حاضر با این سطح از کیفیت ارائه خدمات و اتلاف زمان، عوارض و تعرفه‌های بنادر کشورمان نسبت به بندر جبل علی دو برابر است. از سوی دیگر سرعت عملیات در بنادرمان بسیار پایین‌تر از بنادر کشور‌های منطقه است و قاعدتا با این سطح از خدمات، این میزان تعرفه‌ها منطقی و به صرفه است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل گفت: از آنجایی که سرعت عملیات در بنادر ایران پایین است، از این جهت هم هزینه‌ای بارِ کشتی می‌شود، اما موضوع مهم نبود برنامه مشخص برای تردد کشتی‌ها به مقاصد بعد از ایران است. کشتی در بنادر ایران اطلاعی از زمان خروج از بنادر را ندارد این در حالی است که کشتی‌هایی لاینری دقیقا باید بدانند چه تاریخی از بندر ایران خارج و چه تاریخی به بندر بعدی می‌رسند چراکه هر میزان تاخیر در بندر بعدی، هزینه و خسارتی به کشتی‌ها و لاینر‌ها وارد می‌کند و نظم عبور و مرور کشتی‌ها را بر هم می‌زند.

وی ادامه داد: از این رو کشتی‌ها ترجیح می‌دهند وارد بنادر ایران نشوند و بار مربوط به ایران را در بنادر امارات تخلیه و بارگیری کنند، حال اینکه این موارد دیگر ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد.

دانشمند با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه در بنادر ایران باعث گران شدن هزینه‌های بندری در کشورمان شده، اظهار داشت: باید ساختار اداره بنادر ایران تغییر کند از الگو‌های بندرداری جهانی بهره ببریم. به این شکل که برای مثال در بخش کانتینری بنادر به شرکت‌ها اجاره واگذار دهند و آن شرکت در شرایط کاملا رقابتی سقف تعرفه‌ها و سطح خدمات را تعیین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لاینر‌ها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند، تاکید کرد: تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت با احیای برجام لاینر‌ها و کشتی‌های خارجی در بنادر ایران پهلو بگیرند، اظهارداشت: تخلیه و بارگیری محموله‌ها و بار ایران در بنادر امارات به دلیل تحریم‌ها نیست چراکه اقدامات برای دور زدن تحریم‌ها در همان مبدا بار انجام می‌شود و تخلیه و بارگیری مجدد کالا ایرانی در بنادر امارات احتمال دور زدن تحریم‌ها را کمتر می‌کند چراکه در امارات هم شرکت‌ها تابع قواعد تحریم هستند و در این صورت یک گیت کنترل و نظارت اعمال تحریم‌ها را اضافه کرده‌ایم و واقعیت این است که تخلیه و بارگیری کالای ایرانی در بنادر امارات به دلیل عدم انضباط، عدم واقعی بودن نرخ تعرفه‌ها و اتلاف زمان در بنادر ایران برای لاینر‌ها است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که این افزایش هزینه‌ها را مصرف کننده نهایی با ضریب‌بالاتر می‌پردازد و به همین دلیل است که شرایط رقابتی را از دست می‌دهد.

برچسب ها: گمرک ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
با سلام
هر چند ضعف مدیریتی در بیشتر سازمان ها و ارگان ها مشهود است ولی جهت تجهیز و توسعه بنادر نیاز به تجیزات روز و سرمایه دارد که به تحریم مربوط میشود
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مدیریت کجامون درست هست . آن جر هرکسی جای خودش بود همه چی مرتب میشد مدیر بازرگانی میشه مدیر صنعت مدیر صنعت میشه مدیر ورزشی ورزشی میشه مدیر صنعتی هرکس آشنا داشته شده مدیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
عجیب و ناراحت کننده بود. چی بگه آدم. از کدام مورد بناله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
چرا مینویسید 500 میلیون یورو؟
بنویسید:
14,000,000,000,000 تومان
14 هزار میلیارد تومان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
نخیر بیشتر از اینه . شما فکر میکنید کشتی هایی که مستقیم به ایران میایند برای کالاهای غیر کانتینری همان کرایه معمول را میگیرند که مثلا به امارات میروند ؟ هزینه جابجایی پول و ... خودش 5 تا 10 درصده
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
ایران کارش همینه تامین منافع جهانی
ناشناس
Germany
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
عوضش حجاب داریم
حمید
United Arab Emirates
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
سرزمین سوخته!
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
اینکه ایران بندر با استاندارد بین المللی ندارد ولی دبی دارد خجالت آوره و خیلی هم ننگه.
هزینه آنچنانی هم که فکر کنید نداره ولی چرا این ننگ بر پیشانی مسئولین عادی شده قدرت دلالان است و بس، سالهاست دلالان اجازه پیشرفت در صنعت بندر ، کشت و صنعت نیشکر و... را نمی دهند.تو این مملکت پول حرف اول و آخر را میزند.کسانی که با برجام مخالف می کنند نیز یا از خود دلالان و قاچاق چیان بین المللی هستند و یا عمله های آنها ( خواسته یا ناخواسته).
shaltook
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
از گشت ارشاد تشکر کنین!
bato-adv
bato-adv
bato-adv