بهدلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاههای فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست دادهاند. این در حالی است که ۴۰۰ هزار فروشگاه ایسنتاگرامی فعال در کشور داریم که از طریق همین شبکههای اجتماعی معیشت خود را تامین میکنند.
به گزارش ایلنا، روز گذشته روابط عمومی پادرو اولین پلتفرم فروشگاهساز اینستاگرامی با بیش از ۳۶ هزار فروشگاه ثبت شده اعلام کرد که از اوایل مردادماه ۱۴۰۱ به طور محسوسی میزان بازدید و فروش فروشگاههای اینستاگرامی فعال در این پلتفرم دچار کاهش شده است.
پشوتن پورپزشک مدیرعامل این استارتاپ میگوید: «علیرغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم در مرداد ماه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاهها در مردادماه، بازدید آنها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.» به گفته او این کاهش علیرغم افزایش فعالیتهای بازاریابی این فروشگاهها از ابتدای مرداد همزمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است و به نظر میرسد این افت همچنان ادامه داشته باشد.
در همین زمینه یکی از کاربران در توییتر نوشته: «بنده به عنوان شخصی که در اینستاگرام فعالیت دارم به جرات میگویم درآمدم نصف شده به علت اختلالات در اینستاگرام، من تنها نیستم بلکه صدها نفر از همکارام هم همین اتفاق برایشان افتاده»
یکی دیگر از کاربران هم از پایین آمدن میزان بازدید پستها و استوریها و کاهش آن به یک ششم گفته است: «حجم بازدید پستها از شش تا هفت هزارتا به هزار رسیده است!»
در دو سال گذشته کسبوکارهای اینستاگرامی و سهم بالای آنها در بازار فروش آنلاین ایران بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. براساس آمار پیشبینی میشود که تجارت اجتماعی در دنیا تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از سهم فروش آنلاین را به خود اختصاص خواهد داد. به غیر از اینستاگرام برخی شبکههای مشابه دیگر مانند تیکتاک، تلگرام و موارد مشابه به عنوان یک کانال فروش جدید و کارآمد برای کسبوکارهای کوچک در دنیا مطرح شده است.
در ایران، با توجه به فیلتر بودن بیشتر شبکههای اجتماعی پرطرفدار، صرفا اینستاگرام و واتساپ به عنوان شبکه اجتماعی و پیامرسان پرطرفدار و آزاد باقی مانده است و به همین واسطه، بسیاری از کسبوکارهای کوچک و خانگی، از این بسترها برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. درواقع سهم بازار تجارت اجتماعی در ایران چند برابر تجارت الکترونیک است و این نشاندهنده تراکنش مالی وسیعی است که به خود اختصاص داده است.
طبق محاسابات انجام شده بیش از ۴۰۰ فروشگاه اینستاگرامی فعال با بیش از ۷۰۰ هزار تراکنش روزانه در ایران وجود دارد. این حجم از تبادلات مالی در فضای آنلاین بسیار قابل توجه است و اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اپلیکیشنهای پرکاربردی مثل اینستاگرام و واتساپ، به شدت بر بازار این کسبوکارها اثرگذار است.
طبق آخرین گزارش پادرو، در تیرماه حدود ۳۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی از خدمات پادروشاپ استفاده میکردند که این رقم در مرداد ماه به بیش از ۳۶هزار فروشگاه افزایش یافته است و در نهایت برخی از فروشگاههای اینستاگرامی تا ۵۰ درصد از فروش خود را از دست دادهاند.