رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چاپ و توزیع کتابهای درسی گفت: امسال ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب سفارش چاپ دادیم و فرآیند آن از مهر ۱۴۰۰ آغاز شده است و کتابها از ۱۰ شهریور از مناطق به مدارس توزیع شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه هماکنون مسئله افزایش یا کاهش حجم کتابهای درسی نیست، گفت: بهسازی و بهروزسازی کتابهای درسی مدنظر است.
به گزارش تسنیم، حجتالاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز در نشست خبری با رسانهها اظهار کرد: نیازمند تقویت سرمایه انسانی هستیم و بخش زیادی از کارشناسان در حال بازنشستگی هستند و نیازمند حضور نیروهای تازه نفس هستیم.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۴۷ هزار تن کاغذ و ۴ هزار تن مقوا برای تولید کتابهای درسی نیاز داریم، افزود: مقوا همیشه از خارج کشور وارد میشد و امسال ۴ هزار تن مقوا توسط شرکت داخلی تولید میشود و ۳۰ هزار تن کاغذ یعنی ۶۷ درصد نیاز ما توسط شرکت چوب و کاغذ مازندران تولید میشود. خرید مقوای ایرانی به لحاظ قیمت تغییر چندانی در تولید کتابهای درسی ندارد، اما مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چاپ و توزیع کتابهای درسی، گفت: امسال ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب سفارش چاپ دادیم و فرآیند آن از مهر ۱۴۰۰ آغاز شده است و کتابها از ۱۰ شهریور از مناطق به مدارس توزیع شده است.
لطیفی ادامه داد: تلاش کردهایم به تمام اتباع کتابهای درسی برسد، اما جانمایی و ثبتنام آنها گاهی با تاخیر همراه بوده است همچنین تا به امروز ثبت سفارش کتابهای درسی ۹۲ درصد دانش آموزان با موفقیت انجام شده است.
وی متذکر شد: انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است؛ یکی از ابعاد این مسئله دوره کرونا و دیگری تغییر و تحولات فناورانه است. ما هم در زمینه روشها و هم شیوههای ارائه محتوا و هم صلاحیتها، شایستگیها و توانمندیهایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط جدید نیاز دارند، باید به سمت تغییر و اصلاح حرکت کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان برای مواجهه با زیست بوم جدید پساکرونا و آموزشهای ترکیبی برنامهریزی کرده است، اظهار کرد: یکی دیگر از سیاستها استفاده از ظرفیتهای بیرونی اعم از معلمان باتجربه و پیشکسوت در کتب درسی است.
لطیفی درباره تغییرات کتابهای درسی از مهر ۱۴۰۲ عنوان کرد: در حدود ۲۰۰ عنوان کتاب درسی برای مهر ۱۴۰۱ تغییرات جزئی و تعداد اندکی تغییرات کلی داشتهاند، ۲۳ عنوان کتاب نونگاشت در رشته فنی و حرفهای و ۱۳ عنوان تغییرات کلی داشتیم.
وی متذکر شد: پروژه بهسازی کتابهای درسی را برای سال ۱۴۰۲ آغاز کردیم و بر سه زمینه اصلاح فعالیتهای یادگیری کتابهای درسی، غنیسازی و ارتقای ابعاد زیباییشناختی و هنری متمرکز هستیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه اگر یک تغییر منجر به هم خوردن ساختار کتاب درسی شود، از آن پرهیز خواهیم کرد، متذکر شد: تکالیف و تمرینها در برخی کتابهای درسی باید مسئله محور و کاربردیتر شود همچنین برخی فعالیتها و تکالیف ناظر به نگاه حل مسئله و رویکردهای فرهنگی بازسازی و بهسازی میشود. از کتابهای سال ۱۴۰۲ تعدادی که بدون تغییر است برای چاپ ارسال شده و تعدادی که تغییر خواهند داشت در حال بررسی است همچنین در برخی فصول کتاب مطالعات اجتماعی میتوان نکاتی را درباره سواد رسانهای اضافه کرد و برخی عناوین کتابها مانند کار و فناوری در حال تغییر است.
لطیفی ادامه داد: اگر بخواهیم آموزشی را رقم بزنیم که مطالب در تناسب با زمان آموزش باشد و توجه به توانمندی مورد نیاز دانش آموزان مورد توجه باشد باید تغییراتی در کتابهای درسی اعمال شود و در پروژه بهسازی مطالبی درباره فضای مجازی و هدایت تحصیلی در کتب درسی لحاظ خواهیم کرد. اکنون مسئله افزایش یا کاهش نیست بلکه به رو سازی و بهسازی کتابهای درسی متناسب با تغییرات و نیازهای دانش آموزان مطرح است.
لطیفی درباره علم نافع متذکر شد: بعد از صحبتهای رهبر انقلاب مجموعههایی را فعال کردیم تا بدانیم چه اقداماتی را انجام خواهیم داد و بخشی از پروژه بهسازی کتابهای درسی در همین رابطه است، بخشی از احساس جامعه درباره غیر نافع بودن مطالب کتابهای درسی به دلیل نوع مواجهه دانش آموز و آموزش نامناسب است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه بخش دیگر اقدامات در راستای علم نافع در چارچوب فعلی کتابهای درسی امکان پذیر نیست، متذکر شد: تغییر محتوای آموزشی در برخی کتابها از جنس وصله و پینه و تغییرات سطحی خواهد شد و اگر بخواهیم به سمت محتوای مفید برویم نیازمند تحول در کتابهای درسی هستیم که به طراحی برنامه درسی نیاز دارد به همین دلیل در حال طراحی و برنامه ریزی برای تغییر اساسی ساختار کتابهای درسی هستیم، هم اکنون کتابهای مفیدی داریم مانند تفکر و سبک زندگی، اما در اجرای آنها چالشهای جدی وجود دارد، در این رابطه توانمندی معلم در کوتاه مدت به ما کمک میکند.