در گزارشهای آخر دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بارها به گزارشی ارجاع شده و از هشدارهای قبلی به مدیران فرودگاهی سخن به میان آمده و به صراحت نیز دلیل صادر نشدن گواهی نامه فرودگاهی همین نقایص بیان شده است، اما حالا میخواهیم با بررسی گزارش نهایی حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمایی سپهران که آذر ۱۴۰۰ منتشر و در آخرین گزارش این سازمان به تاریخ شهریور ۱۴۰۱ به آن استناد و تاکید شده که هنوز ایرادهای مندرج در آن رفع نشده ببینیم که این ایرادها چیست؟
هر چند وقت یک بار سیل اظهارنظرهای متناقض و وعده و وعیدها درباره باند فرودگاه مشهد، امنیت روانی و آرامش مردم را خراب میکند و انگار مهم نیست این فرودگاهی که درباره آن صحبت میشود، فرودگاه بین المللی مشهد است، اصلا انگار بین این همه مسئله ریز و درشت، این معضل به چشم نمیآید، با این که هفته گذشته از عمل نکردن به وعدههای به سازی باند فرودگاه گفتیم، اما حالا بررسی موشکافانه گزارشهای متعدد سازمان هواپیمایی کشوری و دفتر بررسی سوانح و حوادث این سازمان، ابعاد جدیدی را از بی تفاوتی برخی مسئولان و متولیان در قبال دومین فرودگاه پرتردد کشور طی سالهای اخیر رونمایی میکند.
به گزارش خراسان، این بار انگار باید این بی عملی را یادآوری میکردیم تا به دست فراموشی سپرده نشود. گزارشهایی که نشان میدهد مشکل باند فرودگاه مشهد، جدید نبوده و مدیران فرودگاهی از آن بی اطلاع نبوده اند و بارها حتی توسط دفتر مدیریت ایمنی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد هم به آن اذعان شده است، اما همواره کمبود بودجه مانع از اقدام در این زمینه شده است.
در گزارشهای آخر دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بارها به گزارشی ارجاع شده و از هشدارهای قبلی به مدیران فرودگاهی سخن به میان آمده و به صراحت نیز دلیل صادر نشدن گواهی نامه فرودگاهی همین نقایص بیان شده است، اما حالا میخواهیم با بررسی گزارش نهایی حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمایی سپهران که آذر ۱۴۰۰ منتشر و در آخرین گزارش این سازمان به تاریخ شهریور ۱۴۰۱ به آن استناد و تاکید شده که هنوز ایرادهای مندرج در آن رفع نشده ببینیم که این ایرادها چیست؟
در ابتدای این گزارش اعلام شده: «گزارش روی باند پروازی فرودگاه مشهد متمرکز شده است، فرودگاه مشهد یکی از پرترافیکترین فرودگاههای بین المللی کشور بوده که باید از سازمان هواپیمایی کشوری گواهی نامه دریافت کند، به دلیل مشکلات مشاهده شده در این فرودگاه، سازمان هواپیمایی کشوری برای آن گواهی نامه صادر نکرده است.»
کمی بعد در همین گزارش تصریح شده: «با توجه به ایرادهای موجود در فرایند بازرسی و نگهداری سطوح پروازی فرودگاه ها، مکاتباتی از سوی دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان با شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران صورت گرفته، ولی این امر تاکنون محقق نشده است.»
در ادامه این گزارش تصاویر بازدید کارشناسان بررسی حوادث هوایی از باند فرودگاه مشهد آمده که در پایان این گزارش و برای اولین بار منتشر میشود.
همه ماجرای بحثهای فنی درباره باند فرودگاه مشهد از گزارش هشتم مردادماه ۱۴۰۱ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با موضوع «حوادث ترکیدگی لاستیک و صدمه به موتور پروازها در فرودگاه مشهد» شروع شد.
گزارشی که از همان ابتدا در بخش سابقه رویداد نوشته بود: «با مراجعه به سامانه ثبت اطلاعات سوانح و حوادث، رویدادهای متفاوتی با موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد به ثبت رسیده است.»
در ادامه این گزارش هم تاکید شده بود: «تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز (قبل از بلند شدن) و در سرعت بالای هواپیما و چرخها حادث شده است، تمامی حوادث ترکیدگی چرخها در باند اصلی ۱۳ چپ / ۳۱ راست به وقوع پیوسته است.»، اما در همین گزارش نکتهای وجود دارد که مهمترین بخش آن است، جایی که تصریح میشود: «پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای شرکت هواپیمایی سپهران در ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی) صادر شده که با توجه به اظهارات مدیران فرودگاهی به دلیل زمان بر بودن و حجم زیاد پروژه تاکنون موفق به اقدام اصلاحی نشده اند» و «تا کنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهی نامه فرودگاهی نشده است.»
این درحالی است که مدیران شرکت فرودگاههای استان با کتمان حقایق درباره باند فرودگاه مشهد با واکنش به تصاویر منتشرشده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بودند طبق بررسی انجام شده در هیچ جای باند چاله یا آسفالتهای خرابی که در گزارشهای این سازمان بیان شده وجود ندارد.
حسن جعفری مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاههای استان همچنین تصریح کرده بود: ما صد درصد اعلام میکنیم که این عکسها در مسیر باند فرودگاه نیست، اگر باند فرودگاه مشهد مشکل داشت، شرکتهای معروف خارجی به هیچ عنوان هواپیماهای خود را وارد خط پروازی مشهد نمیکردند. تا کنون هیچ یک از شرکتهای خارجی گزارشی از این که باند فرودگاه مشکل فنی داشته باشد به ما اعلام نکرده اند.
جعفری یک بار دیگر بهانهای را که در گزارش سازمان هواپیمایی هم به آن اشاره شده بود تکرار کرد و گفت که «به سازی باند فرودگاه مشهد یا همان روکش آسفالت زمان بر است که در این راستا باید پروازها به حداقل برسد تا پیش زمینه به سازی فراهم شود. ضمن این که بحث به سازی و روکش باند فرودگاه از سالهای قبل انجام میشده، اما این که علت حوادث اخیر باشد از نظر ما هیچ گونه مشکل فنی در باند وجود ندارد.»
وی همچنین ۱۱ مردادماه پس از یک حادثه دیگر برای هواپیمای سپهران گفته بود: به طور کلی کیفیت باند فرودگاه مشهد بسیار بالاست و نکتهای که درباره رنگ آمیزی اتفاق افتاده مربوط به همه جای باند نیست و فقط برخی از نقاط مشکلاتی داشته که هیچ یک از پروازهایی که تا کنون دچار ترکیدگی لاستیک شده اصلا در محلی که رنگ آمیزی آنها شاید مشکل دارد اتفاق نیفتاده است.
به هرحال، ذکر این نکته ضروری است که با وجود درخواستهای مکرر روزنامه خراسان برای بازدید از باند فرودگاه، مدیران فرودگاه شهید هاشمی نژاد مجوز لازم را برای حضور خبرنگار خراسان صادر نکردند.