گروه صنعتی ایران خودرو تولید انبوه هایما ۸ S را در کارخانه خراسان خود آغاز کرده است. حال نمونه نهایی و مونتاژی این کراس اوور جدید به تهران آمده و مشخصات قطعی و محدوده قیمتی آن معلوم شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کراس اوور ۸ S سومین محصول کمپانی هایما است که توسط ایران خودرو به بازار عرضه میشود. در حال حاضر فول آپشنترین و کاملترین محصول ایران خودرو، همین کراس اوور چینی به حساب میآید که از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه به نسبت بالایی قرار دارد.
طی بازدید اولیه که خبرنگار و عکاس اسب بخار از نسخه نهایی و تولید انبوه هایما ۸ S در کارخانه ایران خودرو داشتند، گزارش تصویری از ویژگیهای این کراس اوور جدید تهیه شده است.
هایما ۸ S به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است. این پیشرانه ۱۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر تولید میکند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید میشود و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخهای جلوی ۸ اِس منتقل میشود.
جعبه دنده هایما ۸ S ساخت کمپانی DAE چین است و فناوری HPT یا همان هیوندای پاورتک را دارد. مصرف سوخت بهینه این کراس اوور ۵ نفره ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام میشود.
سیستم تعلیق محور جلوی ۸ S از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از تعلیق چند اتصاله مولتی لینک استفاده شده است. این کراس اوور مونتاژی ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد و باک آن ۵۸ لیتر است. همچنین فضای بار ۸ S به صورت استاندارد در بخش عقب ۵۵۲ لیتر است؛ و با خواباندن صندلیهای عقب به نسبت ۶۰/۴۰ امکان افزایش فضای بار نیز وجود دارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده حداکثر سرعت پایدار برای ۸ S توسط کمپانی سازنده ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین این کراس اوور هایما در بازار چین شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در حالت ایده آل، طی ۷.۸ ثانیه ثبت کرده است.
اما با توجه به تطبیق پیشرانه با کیفیت بنزین ایران، در بهترین حالت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر هایما ۸ S نزدیک به ۸ ثانیه اعلام میشود. در صورت تحقق این اعداد در جادههای ایران و با بنزینهای رایج کشور، میتوان گفت که هایما ۸ S پرشتابترین کراس اوور مونتاژی بازار ایران است.
هایما ۸ S مونتاژ شده در ایران خودرو خراسان از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه فول آپشنترین نسخه موجود از این کراس اوور قرار دارد و نسبت به نسخه چینی، با حذف و یا تغییر آپشنی مواجه نشده است.
این کراس اوور جدید به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانورامای برقی، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، صندلیهای جلوی برقی با گرمکن، پشتی صندلیهای جلو و عقب به صورت یکپارچه، تریم داخلی چرم، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، جلو آمپر دیجیتال، تهویه اتوماتیک دوکاناله با فناوری پاکسازی هوای کابین، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت تنظیم طرح گرافیکی، فناوری LED چراغها و نوردهی با چرخاندن فرمان، چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، اخطار پیشگیری از تصادف، سامانه ترمز اضطراری هوشمند، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی و… مجهز است.
کمپانی هایما قیمت ۸ S را بر اساس سطح امکانات رفاهی و ایمنی در محدوده ۷۹ هزار و ۹۰۰ یوان تا ۱۳۶ هزار و ۹۰۰ یوان تعیین کرده است. به عبارت سادهتر نسخه پایه هایما ۸ S ارزش جهانی ۱۱ هزار و ۳۳ دلار را دارد و نمونه فول آپشن آن حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ دلار ارزش گذاری شده است.
با توجه به تطبیق ویژگیهای هایما ۸ S ایران خودرو با تیپهای مختلف این کراس اوور در بازار چین، میتوان گفت که ایران خودرو گرانترین نسخه موجود را به بازار ایران آورده است. بر اساس تبدیلهای ارزی و قیمت حدودی دلار آمریکا و یوان چین، این کراس اوور نزدیک به ۶۷۳ میلیون تومان ارزش دارد.
اما به خاطر عوارض گمرکی و ورودی قطعات منفصله، هزینه باربری و دور زدن تحریم، کمیسیونهای نقل و انتقال عرض، سود خودروساز، مالیات، بیمه و… بدیهی است که این خودروی چینی مانند سایر محصولات مونتاژی با قیمتی نزدیک به بهای بازار جهانی به دست مشتریان ایرانی نمیرسد.
شنیدهها حاکی از آن است که هایما ۸ S در کارخانه قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان را خواهد داشت. همچنین گفته میشود که بخشی اصلی عرضه این کراس اوور جدید در بورس کالا و با قیمت گذاری متقاضیان انجام میشود.
با توجه به مشخصات فنی، سبک طراحی، ابعاد و اندازه، قابلیتهای حرکتی، امکانات رفاهی و ایمنی میتوان هایما ۸ S را رقیب کراس اوورهای چینی، چون بهمن دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و فونیکس FX دانست. اما باید تا زمان حضور این خودرو در جادههای کشور منتظر ماند و دید که آیا کراس اوور جدید ایران خودرو میتواند رقبای نام برده را به چالش بکشد یا خیر.
هایما ۸ S به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است. این پیشرانه ۱۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر تولید میکند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید میشود و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخهای جلوی ۸ اِس منتقل میشود.
این کراس اوور جدید به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانورامای برقی، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، صندلیهای جلوی برقی با گرمکن، پشتی صندلیهای جلو و عقب به صورت یکپارچه، تریم داخلی چرم، ترمز پار برقی و اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، جلو آمپر دیجیتال، تهویه اتوماتیک دوکاناله با فناوری پاکسازی هوای کابین، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت تنظیم طرح گرافیکی، فناوری LED چراغها و نوردهی با چرخاندن فرمان، چراغ روشنایی روز، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، اخطار پیشگیری از تصادف، سامانه ترمز اضطراری هوشمند، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی و… مجهز است.
شنیدهها حاکی از آن است که هایما ۸ S در کارخانه قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان را خواهد داشت.