bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۸۵۹۹۵
۸ پیامد خوانش اعتراضات در قالب کمی و دست نشانده

آفت کمی‌ گرایی!

آفت کمی‌ گرایی!

در رویه‌ای عجیب و غیر معمول بر خی از جریان‌ها و افراد نزدیک به نهاد‌های رسمی، در حال مفصل‌بندی اعتراضات در قالب آمار‌های کمی هدر قالب دو رویکرد یک درصدی و 20 درصدی بودن معترضان هستند. استدلال اصلی هر دو این رویکرد‌ها این است که اعتراضات بر خلاف آن‌چه که رسانه‌های خارج از مرز‌های ایران تبلیغ می‌کنند چندان جدی نیستند و جامعه در آرامشی نسبی قرار دارد. اما بر خلاف این رویکرد، واقعیت‌های کنونی جامعه ایرانی نشان می‌دهد که کشور در وضعیتی از تعلیق و انسداد قرار دارد که حتی این موضوع از سوی افراد نزدیک به جریان قدرت نیز مورد تصدیق قرار گرفته است

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱

فرارو–  در رویه‌ای عجیب و غیر معمول برخی از جریان‌ها و افراد نزدیک به نهاد‌های رسمی، در حال مفصل‌بندی اعتراضات در قالب آمار‌های کمی هستند. در رویکرد نخستین، برخی مسئولین آمار حضور جمعیتی معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در ناآرامی‌ها ارائه داده و این استدلال را مطرح کردند که تنها ۱ تا ۲ درصد جامعه در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. البته این فرض نیز مطرح شده که این عده قلیل، از سوی سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های خارجی اجیر و یا از سوی کانال‌های فارسی زبان خارج از ایران تحریک هیجانی شده‌اند؛ لذا این اقلیت را باید دستگیر و محاکمه کرد تا آرامش به جامعه بازگردد.

به گزارش فرارو، هم‌راستا با این رویکرد (تقسیم جامعه به اقلیت ۲-۱ درصد اغتشاش‌گر و ۹۸ درصد راضی)، رویکرد دومی نیز مطرح شده که بر اساس آن فرض می‌شود ۲۰ درصد جامعه نارضایتی دارند و تعدادی از آن‌ها هم در خیابان‌ها حضور پیدا کرده‌اند. در مقابل نیز ۲۰ درصدِ مردم، حامی تمام عیار نهاد‌های رسمی‌اند که حاضرند به هر نوع به جمعیت مقابلشان پاسخ دهند. در این بین ۶۰ درصد جامعه را جمعیت خاکستری تشکیل داده است.

استدلال اصلی هر دو رویکرد‌، این است که اعتراضات بر خلاف آن‌چه که رسانه‌های خارج از مرز‌های ایران تبلیغ می‌کنند، چندان جدی نیستند و جامعه در آرامشی نسبی قرار دارد. اما واقعیت‌های کنونی جامعه نشان می‌دهد که کشور در وضعیتی از تعلیق و انسداد قرار دارد که حتی این موضوع از سوی افراد نزدیک به جریان قدرت نیز مورد تصدیق قرار گرفته است.

اکنون این مساله قابل طرح است که رویکرد تقسیم جامعه و خوانش ناآرامی‌های اخیر کشور در قالب جمعیت اکثریت و اقلیت چه پیامد‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش اساسی در قالب ۸ محور اساسی مورد ارائه قرار گرفته است.

۱- ندیدن ریشه‌های بی‌نظمی موجود و صورت مساله

زمانی که مبنا بر این قرار بگیرد که یک نارضایتی محدود، کوچک و بی اساس تلقی شود، اساسا وجود بحران مورد انکار قرار خواهد گرفت. آن‌چه که اکنون برخی جریان‌ها در خوانش اعتراضات نشان می‌دهند، در پیش گرفتن همین خط‌مشی است. زمانی که جمعیت معترضان یک درصد مورد خطاب قرار می‌گیرد یا با نسبت ۲۰ -۲۰ و ۶۰ درصدی تقسیم می‌شود، عملا بی‌نظمی و وجود بحران انکار خواهد شد. یعنی چنین پنداشته می‌شود که همه امور حسنه بوده و نقضی وجود ندارد و آن‌چه که به عنوان اعتراض ارائه می‌شود، مبنای واقعی ندارد.

۲- سلب ضرورت اصلاح و تلاش مسئولان برای جبران

تقلیل صورت مساله اعتراضات به جمعیتی حداقلی و دست‌نشانده سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و فریب خورده بودن آن‌ها، برآیند فوری و دومی را به همراه دارد که آن‌هم عبارتست از: «سلب ضرورت انجام اصلاحات.»

واقعیت امر این است که شرط نخستین و بنیادی برای انجام هر گونه اصلاحات در یک جامعه این است که نقض و بحران یا به عبارت دانشگاهی آن «بی‌نظمی» پذیرفته شود. حال این که چنین پنداشته شود که اعتراض از بنیاد مبنای واقعی ندارد و مساله‌ای جدی نیست، هر گونه تلاش نهاد‌های رسمی برای اصلاح وضعیت را سلب خواهد کرد.

۳- نگریستن به جامعه همچون یک پدیده غیرپویا و «رام»

تزریق این ایده که مشکلی وجود ندارد و همه امور در مسیر حسنه قرار دارد، اصل پویایی جوامع بشری را نقض خواهد کرد. تاریخ جوامع بشری نشان داده که همزمان با گذشت زمان، مطالبات و خواسته‌ها دچار دگرگونی و تحول خواهند شد؛ لذا ضروریست که تغییراتی در اداره امور منطبق با خواسته‌های جدید صورت بگیرد.

این همان اصلی است که از آن به عنوان «پویایی جوامع بشری» یاد می‌شود. اما زمانی که هر گونه خواست اصلاح و تغییر وضعیت موجود به عنوان یک خواسته حداقلیِ بسیار محدود و مداخله خارجی تلقی شود، چنین القا خواهد شد که آن ۹۹ درصد دیگر رام و مطیع هستند. این مفروض اشتباه می‌تواند چشم‌انداز جامعه را به عنوان یک مجموعه غیرپویا و بدون نیاز به تغییر تداعی کند. یعنی وضعیت موجود به همین شکل موجود حفظ شود.

۴- دمیدن در دو قطبی

پیامد چهارم تقلیل اعتراضات به خواسته‌ای یک درصدی یا در ایدئال‌ترین حالت مطالبه‌ای ۲۰ درصدی، تشدید فزآینده دو قطبی را در جامعه به همراه دارد. متاسفانه طی سال‌های گذشته از سوی برخی جریان‌ها و افراد بر آتش دوقطبی دائما دمیده شده است. قطب مومن، انقلابی و بسیجیِ مشروع و قطب نامشروع با ارزش‌های متفاوت.

این دوقطبی از دیدگاه بسیاری از متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی موجب طرد فزآینده گروه‌های متفاوت با گفتمان رسمی شده است. برآیند چنین رخدادی نیز طرد بخشی بزرگ از جامعه از سوی نهاد‌های رسمی بوده است.

این روند در چند سال اخیر شکلی افزایشی‌تر به خود گرفته و موجب شده بخش بزرگ‌تری از جامعه، علی‌الخصوص نسل جدید، به عنوان دیگری مورد بازشناخت قرار بگیرند. حال خوانش اعتراضات در قالب دوگانه یک و ۹۹ درصدی در تشدید دو قطبی تاثیرگذاری‌ای فزآینده داشته و خواهد داشت.

۵- جزیره‌ای شدن هر چه بیشتر جامعه

اگر فرض بر صحت ادعای حضور جمعیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفری در ناآرامی‌ها نیز گرفته شود، بدین معنا است که حتی اگر جمعیتی اندک نیز باشند، افرادی هستند که یک خواسته و مطالبه مشخص داشته و برای خود جزیره‌ای تعریف کرده‌اند. حال اگر مبنا بر انکار و عدم به رسمیت شناختن این جزیره باشد، می‌توان از گسترش و فزآینده‌تر شدن جزیره‌ها در آینده سخن به میان آورد. حتی اگر یک نفر در جامعه نیز اعتراضی داشته باشد، منطق سیاسی ایجاب می‌کند صدای او شنیده شود؛ درصورت عدم به رسمیت شناختن این صدا، احتمال افزایش این افراد به طور مداوم وجود دارد. فرض بر آن گرفته شود ۱۰۰ هزار نفر از جامعه ایرانی با یک خواسته مشخص مطالبه‌ای دارند؛ طرد، تقلیل و انکار آن‌ها نه تنها نمی‌تواند راه‌حل باشد، بلکه زمینه‌ای برای به وجود آمدن جمعیت‌های ۱۰۰ هزار نفریِ دیگر با مطالباتی متفاوت خواهد بود. در واقع، تقسیم‌بندی کمی دومینویی از گروه‌های جمعیتی با خواست مخالف با نهاد‌های رسمی را به همراه خواهد داشت.

۶- دمیدن بر گسترش کینه‌توزی و تنفر در جامعه ایرانی

مطالعات جامعه‌شناختی همواره بر این واقعیت صحه گذاشته‌اند که رویکرد انکار، تحقیر و عدم به رسمیت شناختن، هیچ‌گاه عاملی برای حل بحران نبوده است. شاید این رویکرد، زمینه‌ساز تعویق یا تعلیق بحران بوده باشد، اما هیچ‌گاه حل بحران را نیز موجب نشده است. اما حل نشدن بحران تنها پیامد مستقیم این رویکرد است. پیامد غیرمستقیم آن به طور حتم گسترش کینه‌توزی و احساس تنفر خواهد بود. در بُعد روانشناختی، رویکرد تحقیر و انکار موجب از میان رفتن بستر تعامل و دوستی خواهد شد و رویکرد کینه‌توزی و تنفر را به جامعه تزریق خواهد کرد. شخص یا اشخاصی که چنین بپندارند که هویت‌شان انکار و طرد می‌شود، ندیدن مطالبات‌شان به کینه‌ای ناخودآگاه تبدیل می‌شود؛ لذا می‌توان گفت حتی خواسته یک نفر نه حتی یک درصد از جامعه هم باید شنیده شود. حال چه آن خواسته یا مطابله برحق باشد و چه نباشد.

۷- افزایش میل به خشونت

در وضعیت کنونی نیز این که هر گونه اعتراض به عنوان خواست یک جمعیت بسیار محدود بازنمایی شود، به هیچ عنوان نمی‌تواند پایان مطالبه اعتراضی را به همراه داشته باشد. بلکه حتی در سطحی گسترده‌تر احساس تحقیر و طردشدگی را در میان آن بخش معترض تزریق می‌کند. در واقع، مجموعه افرادی که احساس کنند، صدایشان شنیده نمی‌شود و به عنوان عامل بیگانه و مزدور بازنمایی می‌شوند، به سمت اتخاذ رویکرد‌های خارج از عرف و قانون گرایش پیدا می‌کنند. این همان پدیده‌ای است که از سوی بسیاری از متخصصان به عنوان تولید و بازتولید پدیده خشونت از طریق پدیده انکار و طرد معرفی شده است.

۸- بسط بی‌اعتمادی در سطح کلان جامعه

اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین مولفه سرمایه اجتماعی، یکی از کلیدترین حوزه‌ها برای دولت‌ها در سطح جهانی هستند. دول مختلف تلاش می‌کنند برای بالا بردن کارایی خود، سطح اعتماد عمومی را تقویت کنند؛ چرا که از دیدگاه آن‌ها مهم‌ترین پشتوانه اداره جامعه نیرو‌های انسانی و اعتماد آن‌ها است و نه قدرت سخت. حال این رویکرد که معترضان تنها بخشی یک درصدی از جامعه هستند و هیچ گونه اعتراضی در جامعه وجود ندارد، در سطحی گسترده اعتماد جامعه را به نهاد‌های رسمی کاهش خواهد داد.

ریحان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
فرارو ما باید عضو کدوم طیف باشیم تا نظراتمون چاپ بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
خیلی جالب نیست که مصادره به مطلوب می کنید. وقتی وقایع رو به نفع اون وضعیتی که خودمون درش قرار داریم حق ببینیم خودمون رو گول زدیم. یعنی اگر کم هستیم بگیم زیاد بودن معیار نیست، اگر زیاد هستیم بگیم این یعنی دموکراسی.
ضمنا کجای دنیا به کسانی که حرفشون رو با کوکتل و چاقو و آتش می زنن اجازه برگزاری اعتراض می دن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
به نظرت اگر حاکمیت در هر کشوری با اعتراضات مسالمت آمیز با خشونت رفتار کند رفتار مردم معترض چگونه باید باشد؟...چگونه حاکمیت را وادار به شنیدن صدایشان کنند ؟...
ناشاس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
احمدی نژاد اعتراف کرد که اتش زدنها ،چاقوکشها کی بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
متأسفانه بسط بی‌اعتمادی در سطح کلان جامعه در کشور ما اتفاق افتاده است و دول خاجی هم از همین مسئله دارند استفاده می کنند اما سردمداران حکومت ایران آنرا انکار می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
پیرو اعلام تعداد معترضی به صورت رویایی 20 درصد معترض به نظر من بسیار رویایی نظر داده شده اگر جمعیت ایران را 85 میلیون در نظر داشته باشیم این جمعیت حاضر در خیابان 5 درصد هم نمی شدند ولی اگر افراد پشت پرده و مشوقین را بخواهیم اضافه کنیم تا حدودی 20 درصد رویایی شما را نتیجه می دهد .
لیکن ما حتی اگر معترضین را یک درصد هم بدانیم باید مسأله یابی کرد و راهکار برای حل مشکل .
متاسفانه بیشتر اعتراضات داخلی ایران نشأت گرفته از خط و خطوط دهندگان خارج از ایران است و به همین دلیل خواسته معترضا نتیجه خوبی ندارد . اگر یه حزب،گروه و یا تشکل برنامه ای برای برگزاری اعتراض داشته باشد و مکانی برای آن تعیین شود با احترام به قانون قطعا نتیجه خواهد گرفت.لیکن قبلش فرهنگ اعتراض نهادینه شود و خطوط قرمز تبیین شود .
مانند جلیغه سبزدها در فرانسه هر شنبه اعتراض می کردند لیکن فحاشی و سخنان رکیک نه
درهیچ کجای عالم اگر تمدن و دولت و مردم وجودداشته باشد با فحاشان و اغتشاشگران و آسیب زنندگان به اموال عمومی و فرهنگ و امنیت مردم با معترضان همراهی نمی کنند.
اینکه عمق اعتراض را صفر یا 100 درنظر بگیرید نتیجه آماری می خواهد و با داده و ستاندها های دقیق
ناشناس
Turkiye
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
با این شرایط نمی توان حکومت کرد و اگر وضع اقتصادی و آزادی بیان به این شکل ادامه پیدا کند شما نمی توانید مردم گرسنه را آرام کنید زیرا دیگر چیزی ندارد از دست بدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
ببخشید با کدام شرایط ؟؟؟
نویسنده که حرفی از این شرایط نزده !!!
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
حتی یکبار اجازه راهپیمایی مسالمت آمیز را نمی دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
حالت خوبه؟!!!
این چند وقته ده نفر ده نفر راه می افتادن تو کوچه ها به مردمی که بیرون نمیومدن فحش می دادن. کسی هم مخالفشون بود یا فحش یا رسما چاقو و کتک اینا مسالمت سرشون نمیشه
وطندار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
این جمعیتی که ناراضیند ولی از ترس به خیابان نمی آین چند درصدند
آنهای که شبها چراغها خاموش میکنند وشعر میدهند چه کسانی هستند
اساسا اگر کسانی هستند که جامعه ایران را با این همه مشکلات ریز ودرشت 80 در صد راضی میدانند یا زیادی خوشبینند یا خودشان را به کوچه علی چپ زده اند
از طرف دیگر اگر مردم ایران با اینهمه مشکل 80درصد راضی باشند جامعه مرده است ومطالبه ای ندارد ومسئولین باید به فکذر چاره باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
فرارو
نظام مقدس اسلامي را كسي حق ندارد نقد كند مگر اينكه مستقيم فرستاده خداوند باشد
اين افراد معدود هم كفار هستند كه تقدس جمهوري اسلامي را زير سوال برده اند
به زود خداوند خودش اين مشكلات را حل مي كند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
اعتراض همیشه بوده آنچه نگران کننده است سو استفاده جریانی از قدرت و سیاست غربگرا در کشور است که همیشه قلاب به دست آماده ماهیگیری از روزگار گل آلود مردم هستند. از جمله آنها تجزیه طلبان و اصلاح طلبان هستند. مثل شیخ حسن روحانی، خاتمی، سید حسن مصطفوی و خانواده هاشمی رفسنجانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
این جماعت حالا مدعی ادب هم هستند @
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
حضرات متوهم را باید ارجاع داد به آمار شرکت کنندگان انتخابات اخیر در کشور
Nima
Canada
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
اگر معترضان کم هستند اجازه تجمع قانونی بدهند.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
زمانه خيلي بدي شده - مسئولان رده بالا به جاي حل مشكل مردم دنبال چند قطبي كردن مردم و چند دسته كردن كارگران - مردان و زنان و دانشجو و دانش آموزان هستند و با اين كار دودش اول در چشم حكومت مي رود و بعد به مردم - الان حكومت از بررسي مسايل اصلي كه كلا فكر هم نمي كرد غافل شده و به دنبال ريشه اعتراضات احتمالي در هر شهري هستند
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
هر چی من میگم همون درسته بقیه رو بیخیال بشین . نگاهی به تعداد رای دهندگان به ناطق نوری در انتخابات دوم خرداد 1376 بندازین*** حالا حساب کنید از اون زمان تا الان دلار چقدر گرون شده و مردم چقدر فقیرتر شدن به همین میزان از سمت طرفداران حکومت کاسته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
مسایل انسانی از پیچیدگی های فراوانی برخوردار است. انسان امکان نه گفتن به همه چیز و حتی غرایز و طبع خویش را نیز دارد. لذا اینطور نیست که تق تق تق بکشیم و همه بترسند و غایله تمام شود، ممکن است در اثر تق تق تق زدن ها عکس نتیجه سخنگو رخ دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
این رویه در مقابل رویه اصلاح طلبان و در پاسخ به ادعای همیشگی آنان است که می گویند کل جامعه ناراضی هستند و برای رفع این نارضایتی باید به ما امتیاز دهید. مسأله این است که آن ۲۰ درصد ناراضی ، از عملکرد ضعیف دولتها بخصوص عملکرد فاجعه بار اقتصادی دولت روحانی ، ناراضی آند گرچه حتی اگر مسبب اصلی اوضاع اقتصادی را ندانند. اعتراض مردم معیشتی است ،انان درد نان دارند نه درد بی اعتقادی و بی دینی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
آرای دوم خرداد رو یه بررسی کن بعد بیا حرف بزن!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
موافقم . ولی هجوم تبلیغاتی رسانه های ضد ایران و ایرانی متاسفانه بعضی را فریب داده و اصلا سلامت و منطق فکر صحیح رو از اونها سلب کرده . شدن طرفدار چاقو کش و قمه زن و خلافکار .....پناه برخدا
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
اگر روزنامه و سایت های خبری بتوانند تلاش کنند مطالبی نظیر این را به حاکمیت منتقل کنند شاید گوش شنوایی پیدا شود و همه چیز را در قالب تعداد کمی خیابان تفسیر نکند و حداقل خواسته های معترضین را بشنود و راهکاری ارائه نمایند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
برای اثبات عمق اعتراضات کافی است فقط یک مجوز رسمی از سوی وزارت کشور صادر شود تا کمییت معترضین دیده شود، اگر دنبال واقعیت هستید بسم الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
هر کی میخواست بیرون بیاد تا الان اومده بود با ابنحرفای دل خوش کنک خودتون گول نزنید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
احسنت
رامون
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
تحلیل درستی بود خدا کنه که زود حذف نشه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
واقعیت یک امر کیفی است و نه کمی ، انکار کنندگان واقعیت به سمتی خود و جامعه را می برند که بجای تدبیر ، هیجان و بجای گفتگو ، خشونت و بجای افق گشایی ، بن بست را روبروی جامعه قرار می دهند ،
آنگاه واقعیت در بزنگاهها ، مثل آوار بر سر همه خواهد ریخت .
bato-adv
bato-adv
bato-adv