در فضای رقابتی که این روزها میان کسب و کارهای مختلف وجود دارد، انجام حتی یک فعالیت برای رشد و درآمد بیشتر، میتواند مهم و تاثیرگذار باشد. فعالیتهایی که شاید از ذهن بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف به راحتی رد شده و برنامهای برای انجام آن در نظر گرفته نشده باشد. یکی از این موارد، استراتژیهای مربوط به روابط عمومی است. چیزی که ارتباط یک برند، فروشگاه و کسب و کار در زمینههای مختلف را با مخاطبان و مشتریان مشخص میکند. اما نقش این روابط در کسب و کارهای مختلف چیست؟ چرا این عمل تا این اندازه برای یک کسب و کار مناسب است؟
روابط عمومی صحیح باید اولین هدف شما در مسیر کسب و کارتان باشد تا بتوانید تاثیر آن را در طولانی مدت ببینید. اثرات این فرایند را در موارد زیر خلاصه کردهایم:
به نظر شما در میان برندهای مطرحی که این روزها در فضای آنلاین و آفلاین میبینید، کدام یک موفقتر بوده است؟ شما به عنوان یک مخاطب یا مشتری با کدامیک ارتباط بهتری را برقرار کردهاید؟ مطمئنا یکی از دلایل رضایت شما از این کسب و کارها، روابط عمومی صحیح آنها بوده است. اینکه چه کانالی برای ارتباط با افراد ایجاد شده یا چگونه به پیامهای دریافتی پاسخ داده شده است.
زمانی که روابط عمومی کسب و کار شما به درستی انجام شود، آگاهی مردم نسبت به شما نیز بیشتر خواهد شد. مردم میدانند که شما وجود دارید و این ارتباط در هر بار استفاده از خدماتتان بیشتر خواهد شد. به علاوه هر فردی شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهد کرد.
فرض کنید که محصولی را در شبکههای مجازی با محتوای درست و به جا برای فروش قرار دادهاید. مشتریان شما، نظرات خود را زیر پست شما قرار داده و شما به آنها پاسخ میدهید. این مجموعه عملیات، یعنی انتخاب زمان درست انتشار، انتخاب درست پلتفرم و پاسخهایی که به مشتریان دادهاید، همگی بخشی از روابط عمومی صحیح هستند که باعث جلب مشتریان بیشتر نیز خواهند شد.
شاید کسب و کاری که راه اندازی کردهاید نیازمند یک سرمایه گذار باشد. زمانی که شما استراتژی درستی را برای بخش روابط عمومی خود در نظر بگیرید، پلهای بزرگ را برداشتهاید. چرا که سرمایه گذاران در ابتدا به عنوان یک مخاطب شما را بررسی میکنند و در صورت دریافت پاسخ صحیح، میتوانند شما را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
زمانیکه شرکت شما در زمینه روابط عمومی موفق عمل کند و رشد چشمگیری را داشته باشد، افراد زیادی تمایل پیدا میکنند تا در شرکت شما استخدام شوند. بنابراین باعث کشف استعدادهای جدید خواهید شد.
بخشی از روابط عمومی مربوط به محتواهای متنی است. این مطالب باید به گونهای نوشته شوند که از نظر گوگل امتیازات کافی را دریافت کرده و در نتیجه ترافیک بالایی را وارد سایت شما کند. اینکار برندسازی قویتری را برای شما در پی خواهد داشت. همچنین به مرور باعث بهبود رتبه و بهینه سازی سایتتان خواهد شد.
افزایش نرخ تبدیل به معنی تبدیل تعدادی از ورودیهای سایت یا حتی یک فروشگاه فیزیکی به مشتریان واقعی است. زمانی که روابط عمومی اصولی و صحیحی در این فضاها وجود داشته باشد، درصد نرخ تبدیل نیز بالاتر میرود.
داشتن استراتژی مشخص در این زمینه، نیازمند یک مدیر و فرد باتجربه است. در اینجا به مواردی اشاره کردهایم که در ایجاد استراتژی روابط عمومی به شما کمک میکند:
آژانس روابط عمومی تریبون در تلاش است پیام شما بهتر و دقیقتر به مخاطبانتان منتقل شود و در نتیجه تاثیر مثبت آن را تنها پس از مدت کوتاهی ببینید. تریبون برای بخش روابط عمومی خود موارد زیر را در نظر گرفته است:
تولید انواع محتوا |
|
مدیریت رسانه و انتشار اخبار |
|
برگزاری نشست خبری و رویداد |
|
برگزاری مصاحبه و تور خبری |
|
استراتژی و مدیریت روابط عمومی |
|
سخن پایانی
اکنون به خوبی میتوانید تاثیر روابط عمومی را در کسب و کارهای مختلف بفهمید. با داشتن یک برنامه دقیق به راحتی میتوانید مسیر درستی را برای خود انتخاب کنید و قدمهایتان را مطمئنتر بردارید. در این مسیر تریبون نیز در کنار شما خواهد بود تا تجربهای که از کسب و کارهای مختلف به دست آورده را در اختیار شما قرار دهد. شما برای اولین پله در کسب و کار خود چه برنامهای را دارید؟