bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۸۹۲۵۷

ترقی: رهبری اجازه ندادند نیروی انتظامی دست به اسلحه ببرد/ باقری: معترضان را به «رسمیت» بشناسیم

ترقی: رهبری اجازه ندادند نیروی انتظامی دست به اسلحه ببرد/ باقری: معترضان را به «رسمیت» بشناسیم

علی باقری، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عدم مشارکت سیاسی مردم و حاکم کردن یک سبک زندگی خاص برای جوانان را از عوامل ریشه‌ای شکل گیری این اعتراضات دانست و افزود: این اعتراضات را در دو جهت و قسمت و مسیر تقسیم بندی کنیم. یک اعتراضی که از متن این نارضایتی‌ها در آمده و به دنبال ایجاد بهبود در شرایط کشور بوده و هست یعنی بخشی از جامعه نسبت به شرایط موجود معترض است و هدفش ایجاد بهبود در شرایط فعلی است. این یک قسمت از این اعتراضات که می‌توانم آن را ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» که شعار اصلی این حرکت از روز اول بود، صورت بندی کنم.

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

نشست «ضرورت‌های گفت وگوی ملی» روز گذشته در اتاق گفت وگو با حضور آقایان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و علی باقری، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار شد.

به گزارش شفقنا، در ادامه آنچه در این نشست گذشت را می‌خوانید:

ترقی: تحرکات دشمن با افزایش رضایتمندی مردم بی اثر می‌شود

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در ابتدای این نشست در ارزیابی خود از حوادث و اعتراضات اخیر گفت: انقلاب اسلامی، همانند انقلاب صدر اسلام، در حرکت تکاملی خودش به طور طبیعی، با موانع و چالش‌هایی رو به رو می‌شود که ناشی از دشمنی‌های مستمر مخالفین اسلام و انقلاب اسلامی است و در این دشمنی، طبیعتا نفاق، منافقین و عواملی که جامعه پذیری سیاسی و دینی نداشتند، به این مجموعه اضافه می‌شوند.

در صدر اسلام، این نوع حرکت‌ها، حرکت‌های ارتجاعی تلقی می‌شود که قصد دارد روند انقلاب را از مسیر اصلی خارج و به روند قبل از انقلاب بازگردان و جامعه را دوباره به شرایطی برگرداند که همانند زمان صدر اسلام اشراف قریش حاکم بر جامعه شوند. الان هم این وضعیت را می‌توان مشاهده کرد. نفس وجود این تحرکات و جنبش ها، یک امر طبیعی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند که وقتی به سمت مسیر کمال و رشدی می‌روید که این مسیر به ابطال فرضیه‌ها و تئوری‌های لیبرال دموکراسی غرب منجر می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت عکس العملی از سوی ان‌ها بروز و ظهور نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین وجود چنین تحرکاتی، واقعیتی است که باید آن را بپذیریم؛ حال اینکه چرا این تحرکات بعضا اوج می‌گیرد و بعضا فرود دارد، قابل تامل است. به هر میزان که ما در حوزه‌های مختلفی که موجب رضایت و پشتیبانی مردم از نظام و انقلاب می‌شود، کارآمدی بیشتری به خرج دهیم و رضایتمندی مردم را بیشتر بالا ببریم و کاستی‌ها کمتر باشد، به طور طبیعی تحرکات آن‌ها ناموفق‌تر و بروز و ظهورش کاهش پیدا می‌کند و به هر میزان که موفقیت‌های ما در دستیابی به آرمان‌ها سریع‌تر و گسترده‌تر شود و موفقیت‌های غیر قابل پیش بینی را از نظر دشمن به دست بیاوریم، تلاش آن‌ها برای جلوگیری از این موفقیت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

ترقی: حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته است

ترقی در ادامه به رشد حوزه پدافندی و دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: طی چهار دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، در حوزه دفاعی و پدافندی، به نقطه بازدارندگی قوی و مقتدرانه رسیدیم؛ اما تحولات اجتماعی و فرهنگی در کنار اقتدار نظامی، لازمه تکامل بخشی به انقلاب اسلامی است؛ یعنی انقلاب نمی‌تواند در یک جبهه رشد داشته و در جبهه‌های دیگر مثل اخلاق، فرهنگ و اقتصاد رشد متوازن نداشته باشد؛ چراکه اگر رشد متوازنی نداشت به عنوان یک نقطه ضعف مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت. مقام معظم رهبری همانطور که در حوزه دفاعی، کشور را به ظرفیت بالایی رساندند که دشمن تصور حمله نظامی نداشته باشد، در حوزه اقتصاد، کار را به مسوولین سپردند که این اقتدار را در حوزه اقتصاد هم داشته باشیم که این اقتصاد باید مولفه‌هایی داشته باشد یعنی در برابر تکانه‌های دشمن محکم باشد، رضایت مردم را جلب کند، تبعیض و فقر را از بین ببرد و رفاه مردم را تامین کند.

ترقی

ترقی: ارزش‌های نسل‌های قبلی و ایدئولوژی انقلاب به نسل جوان منتقل شود

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم که مقام رهبری تاکیداتی داشتند از جمله اینکه با تهاجم فرهنگی غرب مقابله و فضای مجازی برای مهندسی افکار عمومی جامعه و توجه به نسل جوانی که در مراحل بعدی انقلاب، باید ارزش‌های نسل‌های قبلی و ایدئولوژی انقلاب را به نسل جدید انتقال دهد، مدیریت شود تا بتواند تداوم بخش انقلاب برای رسیدن به هدف و آرمان باشد؛ اما در این حوزه دولت‌ها ضعیف عمل کردند. در اقتصاد کشور هم، لیبرالیسم اقتصادی حاکم بوده و به سمت اقتصاد اسلامی و اقتصادی که مبتنی بر مقاومت باشد، نرفتیم؛ در حوزه فرهنگ باز هم نگاه لیبرال حاکم بوده که آثار ان را در بخشی از نسل جوان مشاهده می‌کنیم. درحالی که همین جوان وقتی در دستگاه تربیتی بسیج قرار گرفته، به تراز انقلاب و همچنین به نیرویی تبدیل می‌شود که در آن، دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ هیچ تفاوتی با هم ندارند.

ترقی: اُفت تربیت در تراز انقلاب کاملا مشهود است/ دولت‌ها به حوزه آسیب‌های اجتماعی، اولویت نمی‌دهند

ترقی با بیان اینکه اُفت تربیت در تراز انقلاب کاملا مشهود است، اظهار داشت: در حوزه اخلاق و آسیب‌های اجتماعی هم باز همین مشکلات را داشتیم؛ یعنی دولت‌ها با حوزه آسیب‌های اجتماعی، به عنوان موضوع فرعی غیر اولویت دار برخورد کردند درحالی که ما در جنگ جدی با این حوزه هستیم؛ یکی از این آسیب‌ها اعتیاد است که کشور همسایه مواد مخدر تولید می‌کند و ما انتظار داریم تاثیری در جامعه ما نگذارد و ما با اعتیاد به عنوان بیماری برخورد کردیم نه معضل جدی که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند. اعتیاد در میان سرپرستان خانواده که الان به زن‌ها و بچه‌ها هم کشیده شده است علاوه بر اینکه نسلی را از بین می‌برد، آثار خود را در خانواده‌ها هم می‌گذارد که نمی‌توان با نگاه بیمارگونه به این مساله برخورد کرد که این مسایل به طور طبیعی نارضایتی‌ها را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه این مسائل در داخل ممکن است مورد تجزیه و تحلیل کاربردی قرار نگیرد، ولی در بیرون از کشور، دشمنان ما دهه‌ها است که اندیشکده‌ها را به کار گرفتند و روی این نقاط قوت و ضعف ما برنامه ریزی می‌کنند. همانطور که در اقتصاد، برنامه ریزی کردند؛ اگر کتاب «هنر تحریم» را اگر مطالعه کنید، می‌بینید که اندیشمندان آمریکایی از سال ۲۰۰۶ طراحی تحریم و آثار آن را بر کشور ما تنظیم کردند تا از این راه به کشور و جمهوری اسلامی ضربه بزنند. اما الان که دیدند این سیاست‌ها خیلی جواب نداده است و نظام جمهوری اسلامی توانسته از این چالش‌ها عبور کند، بنابراین سیاست‌های خود را تغییر می‌دهند، اما به هر حال با طراحی، با جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) امسال، عنوان کردند که تنها چیزی که دشمن می‌تواند بر آن سوار شود این است که اغتشاشاتی ایجاد کند؛ از فضای مجازی استفاده و جنگ روانی ترکیبی را دنبال کنند و این پیش بینی‌هایی است که رهبری از قبل داشتند.

ترقی: هیچ اهمیتی به مدیریت فضای مجازی ندادیم/ تربیت بخشی از نسل جوان از خانواده و آموزش و پرورش گرفته و به فضای مجازی سپرده شد

ترقی به شیوع کرونا و آموزش مجازی هم اشاره داشته و عنوان کرد: علاوه بر شرایط موجود، موضوع کرونا هم در سال‌های اخیر به این پروژه دشمن کمک کرد؛ اگر روند طبیعی کشور نبود، آنقدر سریع، نظام آموزشی ما به سمت فضای مجازی نمی‌رفت که حتی خیرین برای دانش آموزان محروم کشور تبلت بگیرند؛ اما ۲۰ درصد این فضا برای آموزش و ۸۰ درصد آن برای سلطه دشمن که در اختیار نسل جوان بوده، باز است. از سوی دیگر، چون ما هیچ اهمیتی به مدیریت فضای مجازی ندادیم که به نظر من این بی توجهی هم عمدی بود؛ لذا در چنین فضایی فرمان تربیت بخشی از نسل جوان ما، از خانواده و آموزش و پرورش گرفته و به فضای مجازی سپرده شد؛ بنابراین مجموعه این مسایل منجر به حوادث اخیر شد و باید ابعاد آن را مورد بررسی قرار داد که اهداف دشمن چه بوده و به چه نتیجه‌ای رسیده است و ما برای اینکه این مساله را مهار کنیم چه کار‌هایی باید انجام دهیم.

باقری: اعتراضات اخیر حاصل تقاطع «سه شکاف» در جامعه امروز است

علی باقری در نشست «ضرورت‌های گفت وگوی ملی» که در اتاق شفقنا برگزار شد، تحلیل و ارزیابی از حوادث اخیر ارایه داد و اظهار کرد: از یک منظر باید به زمینه‌های شکل‌گیری وقایعی که در ۷۰ روز گذشته در کشور رخ داد، بپردازیم. در این راستا موضوع بحث را به دو قست تقسیم می‌کنم، اول: بررسی زمینه‌های این رخداد و دوم: ارایه تحلیلی از فرایند ۷۰ روزی که در جامعه گذشت. اعتراضات اخیر حاصل تقاطع سه شکاف و گسست در جامعه امروز ایران است.

اولین شکاف، «اقتصادی و معیشتی» است. صرف نظر از ریشه‌ها و عوامل این موضوع، وضعیت اقتصادی که امروز در کشور شاهد آن هستیم یک واقعیت است و شاخص‌هایی دارد؛ به عنوان نمونه از سال ۹۷ به بعد یعنی ۵ سال متوالی تورم متوسط ۴۰ درصد را در کشور شاهدیم، امروز مردم و جامعه ما با مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی مواجه هستند.

وی گفت: دومین شکاف، «سیاسی» است. ما در طول سه سال گذشته، دو انتخابات سراسری انجام دادیم که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی هر دو انتخابات با میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد برگزار شد یعنی ۴۲ و ۴۹ درصد به علاوه ۷ درصد آرای باطله داشتیم، اگر انتخابات را به عنوان شاخصی مهم در بحث وضعیت سیاسی جامعه در نظر بگیریم، دو انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ با میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد برگزار شد. این عدم مشارکت دلایلی نیز داشته و دلیل عمده آن ناامیدی جامعه نسبت به اثر نتیجه انتخابات بوده است، یعنی گزینه‌هایی که در معرض انتخاب بودند و ارزیابی جامعه نسبت به توان این گزینه‌ها در ایجاد تحول در شرایط کشور، باعث کاهش امید در جامعه و حاصل آن مشارکت زیر ۵۰ درصد بود.

باقری ادامه داد: در انتخابات اخیر دایره محدود کردن رقابت سیاسی از اصلاح طلب و نیرو‌های منتقد گذشت و به بدنه اصولگرایی رسید و شخصی مثل آقای علی لاریجانی نیز مشمول این رد صلاحیت و کنار گذاشتن از امکان رقابت شد؛ بنابراین در جامعه‌ای که در گذشته یکی از شاخص‌ها آن مشارکت سیاسی بوده و مردم از منظر مشارکت سیاسی به دنبال ایجاد تغییر و بهبود در جامعه بودند، فرایندی شروع می‌شود که این امید و شیوه برای تأثیرگذاری کمرنگ می‌شود.

وی سومین شکاف که در رابطه با اعتراضات و رخداد‌های اخیر است را شکاف «سبک زندگی» دانست و افزود: حاکمیت و بخش‌هایی از حاکمیت در جامعه ما به دنبال مهندسی فرهنگی و ارایه یک الگوی واحد از شکل زندگی برای جامعه بودند. یعنی جامعه خصوصاً جوانان که با توجه به تحولاتی که در سطح جهان و تحولاتی که در خصوص شیوه و سبک زندگی در جهان در حال رخ دادن است، با یکسری اوامر و نواهی حاکمیتی در خصوص شیوه و سبک زندگ شان مواجه بودند که نقطه اوج آن می‌تواند بحث حجاب و شیوه‌های اعمال آن مثل گشت ارشاد باشد.

باقری

باقری ادامه داد: بنابراین جامعه‌ای که در آن وضعیت معیشت و اقتصاد که شاید بتوان ادعا کرد در ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب حتی در مقایسه با زمان جنگ شرایط زندگی مردم در نازل‌ترین سطح قرار دارد و امکان مشارکت سیاسی و تأثیرگذاری در شیوه حکمرانی در کشور که مشخصاً شاخص آن می‌تواند انتخابات باشد، باز در نازل‌ترین سطح قرار گرفت؛ به گونه‌ای که دایره کسانی که مجوز رقابت در انتخابات را دارند طوری تعریف می‌شود که فراتر از جریان اصلاحات، به جریان اصولگرا هم تسری پیدا می‌کند و در کنار این دو، تلاش برای حاکم کردن یک الگوی واحد برای سبک زندگی که در واقع جامعه و جوانان را در انتخاب سبک زندگی مختار خود با مشکل مواجه می‌کند از علل و زمینه‌های شکل گیری حوادث اخیر در کشور بود.

باقری: جامعه ایران دچار نا امیدی فراگیر نسبت به آینده شده است

وی افزود: مجموع و نتیجه تقاطع این سه شکاف در سال‌های اخیر، یک نا امیدی فراگیر نسبت به آینده که میزان مهاجرت از کشور یکی از شاخص‌های آن است و یک نا امیدی نسبت به داشتن یک افق از شرایط مناسب برای زیست فردی و اجتماعی را ایجاد می‌کند و من تقاطع این شکاف را ریشه اعتراضات اخیر می‌دانم.

باقری: بیان این فرضیه که یک جریانی القا ناامیدی به جامعه را برنامه ریزی کرده باشد، «صحیح نیست»

باقری با واقعی دانستن جنس این اعتراضات و عدم عاریتی بودن اصل آن و اینکه مشکلات و تنگا‌هایی که در جامعه ما وجود داشته از دلایل بیان آن است و القایی نیست، گفت: بیان این فرضیه که یک جریانی القا ناامیدی به جامعه را برنامه ریزی کرده باشد صحیح نیست بلکه این جریان نا امیدی را تشدید کرده است، اما زمینه‌های واقعی و ملموس این ناامیدی نسبت به آینده و وجود مشکل در جامعه، واقعی بوده و هست. ۵ سال تورم ۴۰ درصد القای خارجی نیست و واقعیتی است که اثر وضعی در زندگی مردم می‌گذارد.

وی ادامه داد: فقدان امکان مشارکت سیاسی برای اکثریت جامعه و مشارکت کمتر از ۵۰ درصد در انتخابات، یک استاندارد غیر قابل خدشه است. اکثریت جامعه احساس می‌کند که نمی‌تواند مشارکت سیاسی داشته باشد، این یک امر واقعی است و به تعبیری جوانانی که در طول دو تا سه دهه گذشته فعالیت سیاسی شان در کمپین‌های انتخاباتی در کشور شکل گرفته بخشی از همین افرادی هستند که امروز در کف خیابان هستند، چون امکان فعالیت سیاسی برای آنان وجود نداشته است؛ همچنین وجود اراده‌ای برای القا و حاکم کردن یک سبک زندگی خاص، نیز واقعی است و القایی نیست و مردم در ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و کف خیابان با آن آشنا شدند.

باقری: بسیاری از معترضان خواهان بهبود شرایط کشور هستند

باقری عدم مشارکت سیاسی مردم و حاکم کردن یک سبک زندگی خاص برای جوانان را از عوامل ریشه‌ای شکل گیری این اعتراضات دانست و افزود: این اعتراضات را در دو جهت و قسمت و مسیر تقسیم بندی کنیم. یک اعتراضی که از متن این نارضایتی‌ها در آمده و به دنبال ایجاد بهبود در شرایط کشور بوده و هست یعنی بخشی از جامعه نسبت به شرایط موجود معترض است و هدفش ایجاد بهبود در شرایط فعلی است. این یک قسمت از این اعتراضات که می‌توانم آن را ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» که شعار اصلی این حرکت از روز اول بود، صورت بندی کنم.

باقری: جریانات بدخواه قطعاً فعال هستند

وی افزود: شعار «زن، زندگی، آزادی» یک شعار معترضانه سازنده است. شعاری که به دنبال مطالبات مشخصی در جامعه است، به دنبال اعلام خواسته‌های خود از حاکمیت و بهبود شرایط است. البته تردیدی ندارم که جریانات بدخواه نسبت به سرنوشت کشور، ملت و حاکمیت قطعاً فعال هستند. جریان خارج نشینی که با استفاده از پول رقیب‌های منطقه‌ای ایران، رسانه تأسیس می‌کند و آن رسانه عملاً تبدیل به مرکز هدایت کننده جریانات تخریبی در کشور می‌شود. اما من جریان اعتراضی را با جریان تخریبی جدا می‌کنم. جریانی که روش‌های خشونت آمیز در اعتراضات را القا می‌کند، برای آن نظریه پردازی می‌کند و خط و جهت می‌دهد، آن جریان «دشمن» است.

باقری ادامه داد: اگر به شکل طبیعی در هر کجای جامعه و هر کجای دنیا زمینه‌ای برای اعتراضات درون زا فراهم شود، جریانات بدخواه خارجی قطعاً آن را بستر مناسبی برای دنبال کردن سیاست‌های خود می‌دانند. من تردیدی در این مساله ندارم و آثار آن هم هویداست منتها می‌خواهم عرض کنم که ما باید اصل و حقانیت اعتراض را که مبتنی بر برخی از کمبود‌ها و نارسایی‌های واقعی در جامعه امروز ایران است را به رسمیت بشناسیم.

وی گفت: معترضینی که حامل این نوع اعتراض هستند یعنی حامل اعتراض نسبت به کمبود‌های واقعی در کشور هستند را ارج بنهیم، برای این‌ها مجرای اعلام و مرئی کردن و به صحنه آوردن مطالباتشان را ایجاد کنیم و در کنار آن نسبت به جریانی که می‌خواهد سوار این اعتراضات شود، جریان بدخواهی که ضد ایران و ضد استقلال ایران و تمامیت ارضی ایران است و توسط رقبای منطقه‌ای و جهانی ایران هدایت می‌شود را به گوشه‌ای ببریم و با آن برخورد دیگری کنیم.

باقری افزود: متأسفانه مهم‌ترین آسیبی که در مواجهه با اعتراضات گذشته می‌توان دید این است که ما نتوانستیم در عمل بین این دو نوع از اعتراض فاصله بگذاریم. اگر به صحبت‌های مسئولین نظام توجه کنید مکرر این حرف زده می‌شود که ما اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم، ولی با اغتشاش مخالف هستیم و این جهت گیری کاملاً درست است، منتها من آسیب را اینجا می‌بینم که ما در مقام عمل برای اجرا کردن این تئوری در کف جامعه موفقیتی نداشتیم. شما یک شکل از اعتراض مباح، اعتراضی که جزو آن قسمتی است که مسئولین نظام جمهوری اسلامی می‌گویند که به رسمیت می‌شناسند، را به عنوان نمونه بیان کنید که بستر قانونی آن در این ۷۰ روز اخیر فراهم شده باشد، یعنی بگوییم که فلان امر در چارچوب قانونی می‌گنجد و باقی را جزو اغتشاشات به حساب می‌آوریم.

باقری: بستر‌های جداسازی «اعتراض» از «اغتشاش» را فراهم نکردیم

وی ادامه داد: در این روز‌ها مجلس اعلام کرد که طرحی برای اجتماعاتی قانونی تهیه می‌کند، معلوم نشد که چه شد و فراموش شد. گروه‌های رسمی در این کشور یعنی ۶ گروه اصلاح طلب تقاضای تجمع می‌کنند، به آن‌ها مجوز داده نمی‌شود. من این را آسیب جامعه در قبال اعتراضات اخیر می‌دانم که علی رغم سیاستگذاری درست مبنی بر جدا دانستن اغتشاش از اعتراض، عملاً نتوانستیم بستر‌های جداسازی را فراهم کنیم.

ترقی: تاثیرگذاری دشمن در افکار عمومی نسل جوان، ناشی از ترک فعل‌های دولت قبلی است

ترقی در ادامه این نشست در خصوص این مساله که ریشه اصلی اعتراضات اخیر، مسایل اقتصادی است، گفت: از ابتدای این اغتشاشات، حتی یک شعار اقتصادی هم نشنیدیم. پس مشخص است که این‌ها اعتراض نیست، بلکه اغتشاش، ساختار شکنی و تابو شکنی و صب ولایت است؛ همانند کاری که معاویه در صدر اسلام انجام داد؛ این اغتشاش‌ها به هیچ وجه خود جوش نیست مگر اینکه بگوییم تمام بسترسازی‌هایی که در دولت قبلی به لحاظ اقتصادی انجام شد، این زمینه را فراهم کرد؛ به اعتقاد ما بسیاری از مشکلات اعم از مشکلات فرهنگی مثل رها سازی فضای مجازی و تاثیرگذاری دشمن در افکار عمومی نسل جوان، ناشی از ترک فعل‌های دولت قبلی است. تورم ما ناشی از عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و چاپ پول بدون پشتوانه است. ما نباید مشارکت را فقط به صندوق محدود کنیم وقتی از صندوق کسی در می‌اید که به هیچ کدام از تعهداتش عمل نمی‌کند و امروز می‌گوید اگر برجام را امضا می‌کنیم فردا تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما بعد از گذشت چند سال هنوز لغو نشده است، پس مردم هم پای صندوق نمی‌آیند. وقتی مردم می‌بینند به کسی رای دادند که اصلا حاضر نیست از ماشین ضد گلوله اش پایین بیاید خب طبیعتا ناامید می‌شوند؛ بنابراین این تجمعات به هیچ وجه جنبه اعتراضی نداشته است و کسانی که اعتراض داشتند از این حرکت پشتیبانی کردند.

ترقی: حرکت‌های اخیر را نمی‌توان اعتراض نامید

وی ادامه داد: کدام یک از کسانی که شیشه بانک می‌شکنند، آدم می‌کشند و خسارت به بیت المال وارد می‌کنند، از مسایل اقتصادی حرفی زدند؟. واقعیت این است که مجموعه اقلیتی از جامعه که تحت تاثیر فضای مجازی و در حالی که مست بودند دست به چنین کار‌ها زدند را آیا می‌توان آن را به عنوان اعتراض تلقی کرد؟ ما هر سال بیش از ۳۵۰۰ تجمع اعتراضی در سراسر کشور داریم. مردم نسبت به حقوقشان و کارگران هم نسبت به وضعیت خودشان در جلوی مجلس و فرمانداری‌ها تجمع می‌کنند که همه آن‌ها هم مسالمت آمیز حل شده است و برخوردی از سوی نظام صورت نگرفته است و مسوولین صدای این اعتراضات را همواره شنیده اند و تا جایی که توانستند، مشکلات را حل کردند؛ اما این حرکت‌های اخیر را نمی‌توان اعتراض نامید؛ چراکه طراحی شده و برنامه ریزی شده است. از تحلیل مقام رهبری هم همین برداشت می‌شود که از ابتدا چنین چیزی را قبول نداشتند و تمام اسناد از بازجویی‌ها و فیلم‌ها هم همین را نشان می‌دهد.

ترقی: ۳۰۰ هزار شهید ندادیم تا شعار کومله را سمبل اداره کشور قرار دهیم

ترقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت گروه کومله اشاره کرد و گفت: «کومله» از اول انقلاب و در دوران جنگ، بدترین جنایت را علیه مردم و زنان و کودکان ما انجام دادند حالا آیا می‌توان شعار این گروهک را برای جامعه اسلامی مطلوب بدانیم؟ آیا ما ۳۰۰ هزار شهید دادیم تا شعار کومله را در کشور زنده و سمبل اداره کشور قرار دهیم؟ ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که اسلام را پیاده کنیم نه سبک زندگی غربی و مردمی هم که به قانون اساسی رأی دادند دنبال این بودند که سبک زندگی اسلامی در کشور پیاده شود. همانطور که اصل ۴ قانون اساسی هم می‌گوید هیچ قانونی خلاف اسلامی نمی‌تواند در جامعه پیاده شود.

این ایده‌ها را نمی‌توان به نظام تحمیل کرد نظام هم چنین چیزی را نمی‌پذیرد ما انقلاب کردیم که جامعه نمونه اسلامی بسازیم که باید مقدمه‌ای برای انقلاب اسلامی حضرت، ولی عصر (عج) باشد نه اینکه به عقب برگردیم و مثل اشراف قریش زندگی کنیم و اگر قرار بود مانند آن زمان خانم‌ها هر طور دوست داشتند زندگی کنند، دیگر نیاز نبود که انقلاب کنیم.

ترقی: رهبری اجازه ندادند نیروی انتظامی دست به اسلحه ببرد

این عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نظام با مدارا و متانت نسبت به حوادث اخیر برخورد کرد، گفت: بر خلاف سال ۹۸ که دولت دستور داد بحران، سریع جمع شود و تعداد زیادی هم کشته شدند، اما مقام معظم رهبری در این مرحله اجازه ندادند که نیروی انتظامی با اسلحه با مردم مقابله کند و همین مساله باعث شد بیش از ۲۵۰۰ نیروی انتظامی کشور زخمی شوند و بیش از ۴۰ نفر از آن‌ها شهید شدند. پس این‌ها دستور تیر نداشتند؛ مقام معظم رهبری در اولین سخنرانی، آن‌هایی که دست به چنین کار‌هایی زدند را از هم تفکیک کردند؛ دسته اول جوان‌هایی که فریب خوردند؛ دسته دوم کسانی که مزدور از سوی دشمن بودند و پول گرفتند و دسته سوم کسانی که عامل دشمن و وابستگان به جریان‌های ضد انقلاب بودند و به مسوولین گفتند با کسانی که عناصر و عامل دشمن هستند برخورد شدید صورت بگیرد و با کسانی که فریب خوردند، برخورد فرهنگی و تربیتی شود. نکته دیگر این بود که برای مردم مشخص شود ماهیت این‌ها اعتراض است یا خرابکاری و اغتشاش؟ امروز برای مردم ما اثبات شده که این‌ها دنبال اعتراض نیستند بلکه دنبال ترور و خرابکاری هستند و امنیت کشور را نشانه گرفتند. آیا کسی که اعتراض دارد بانک را تخریب می‌کند؟ در دانشگاه فردوسی مشهد ده‌ها نفر رفتند که با اغتشاشگران حرف بزنند، اما آن‌ها تابوتی درست کردند و رویش نوشتند گفتگو و بعد تابوت را تشییع کردند بنابراین با کسی که «گفتگو» را تشییع می‌کند ایا می‌توان گفتگو کرد؟

ترقی: دنبال کنندگان گفتگو خودشان بانی وضع موجود هستند

ترقی ادامه داد: حال در این شرایط دوستانی پیشنهاد می‌دهند که با ما گفتگو کنید! اولا باید مشخص کنند که آیا نماینده اغتشاگران هستند یا نماینده خودشان؟ تا بدانیم پشتوانه کسانی که ۲ ماه امنیت مردم را به خطر انداختند و میلیارد‌ها دلار خسارت به کشور وارد کردند کیست؟ این جریانی که می‌گوید با ما گفتگو کنید، برای امروز نیست بلکه سال‌ها است همین حرف‌ها را می‌زنند؛ البته نظام خیلی از درخواست‌های آن‌ها را پذیرفته و بسیاری را هم نپذیرفته است؛ چون این نوع تکفر خودشان بانی وضع موجود هستند؛ این‌ها اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی را قبول نداشتند و دنبال حاکمیت لیبرالیسم بودند. نظام سیاسی کشور را قبول نداشتند و دنبال سکولاریزه کردن کشور بودند، اما هیچ کدام از این‌ها قابل پذیرش نیست. وقتی حرفی خلاف قانون اساسی می‌زنید و می‌خواهید انقلاب را متناسب با خواسته‌های غرب هدایت کنید، معلوم است رهبری هم نمی‌پذیرد. ۸ سال ما را معطل مذاکره کردند و همه مشکلات کشور را به مذاکره گره زدند؛ ما هر راه حلی را برای مشکلات اقتصادی مشخص کردیم، اما آن‌ها گفتند با مذاکره همه چیز حل می‌شود.

ترقی: ۷۰ درصد از سیاست‌های ابلاغی رهبری هنوز اجرا نشده است/ اغتشاشگران را جزو مردم نمی‌دانیم

وی ادامه داد: بانی وضع موجود نمی‌تواند ادعا کند که من هیچ نقشی در مشکلات کشور نداشتم؛ ان‌هایی که بانی این مسایل بودند و تفکرات خود را در دولت حاکم کردند هنوز هم در دولت اقای رییسی حضور دارند و طبیعی است که نمی‌توان مشکلات را به سادگی حل کرد. مقام معظم رهبری ۴۵ سیاست را در این سال‌ها ابلاغ کرد در حالی که ۷۰ درصد این سیاست ها، بدون اجرا ماند پس چطور توقع داشته باشیم همه اهداف انقلاب اسلامی و طعم شیرین عدالت و سیاست داخلی خوب، تحقق پیدا کند؛ چرا در دولت قبلی یک کرسی آزاد اندیشی برگزار نشد؟؛ چرا در سال ۷۸ کاری با دانشجو کردند که دانشجو را از نظر سیاسی ابتر کردند درحالی که رهبری گفتند دانشجو باید سیاسی باشد، اما کسی گوش نداد. الان می‌گویند چرا میدان سیاست را به دانشجویان نمی‌دهید در حالی که خودشان مانع شدند؛ جریانی که حاضر نیست منتقد را بپذیرد و آن‌ها را بی سواد و احمق خطاب می‌کند پس چطور می‌تواند ادعا کند که اعتراضات را گوش می‌دهد؛ در حالی که به قول مقام رهبری اگر صدای مردم را می‌خواهید بشنوید بینید که در ۱۳ ابان و تشییع سردار سلیمانی چه می‌گویند. چند نفر اغتشاش گر خرابکاری می‌کنند و صدایشان باید شنیده شود، اما میلیون‌ها نفری که در این مراسم می‌ایند، صدایشان شنیدنی نیست! چون شعار برای انقلاب و حفظ انقلاب و تحقق اهداف انقلاب می‌دهند؛ بنابراین ما این اغتشاشگران را جزو مردم نمی‌دانیم.

ترقی: درخواست تجمع گروه ها، سوء استفاده از شرایط فعلی است / درآمد و هزینه‌های مردم با هم همخوانی ندارد/ ما از آقای روحانی خرابه تحویل گرفتیم

ترقی با بیان اینکه درخواست برای تجمع سوء استفاده از شرایط فعلی است، گفت: نمی‌توانیم حوادث اخیر را اعتراض تلقی کنیم، چون اعتراضی ندیدیم، اما اینکه به اعتراضات باید توجه شود حرف درستی است؛ ۸۰ درصد جمعیت میلیونی که در راهپیمایی ۱۳ آبان حاضر می‌شوند، از اقتصاد ناراضی هستند حق هم دارند، زیرا درآمدشان با هزینه‌ها همخوانی ندارد و تورم بالایی را تجربه می‌کنیم؛ اما در زمان دولت موقت، کسری بودجه بالای ۵۰ درصد بود الان هم که از اقای روحانی تحویل گرفتیم کسری بودجه هنگفت و همراه با تورم بالای ۴۰ درصد است. یعنی ما از آقای روحانی خرابه تحویل گرفتیم؛ بیش از ۳۵ سال است که لیبرالیسم اقتصادی در کشور حاکم است حالا می‌خواهید ظرف یکسال همه چیز و همه مشکلات را حل کنید. این مشکلات هم حل می‌شود، اما با روش جدید نه روش التماس کردن در برابر غرب؛ بنابراین درخواست تجمع باید به وقتش باشد و گروه‌های سیاسی هم باید ضوابط قانونی را رعایت و مسوولیت آن را بپذیرند.

ترقی: همه امر به معروف و احزاب را موی دماغ خود می‌دانند 

وی گفت: همه امر به معروف و احزاب را موی دماغ خود می‌دانند و نظارت همگانی را که نمی‌پذیرند هیچ، حتی نظارت قانونی را هم نمی‌پذیرند. قانون عفاف و حجاب بیش از ۱۰ سال است تصویب شده، اما چرا دولت‌ها آن را اجرا نمی‌کنند وقتی دولت، قانون گریز است از مردم توقع دارید که به قانون عمل کنند! گشت ارشاد که زمان دولت اقای خاتمی درست شده است ایا همین امروز بد شد؟ ایا ظرف ۲۰ سال خوب عمل کرده بود و همین امسال بد عمل کرد! آن هم روی یک دروغ و گزارش تهمت! ادم تعجب می‌کند که مبنای این تحلیل‌ها چیست. اگر تاکید شده که سبک زندگی ما اسلامی و ایرانی باشد، به خاطر حفظ فرهنگ و تمدن ملت ایران است و وظیفه قانونی نظام است که جامعه را به سمت زندگی درست هدایت کند همانطور که ما در برابر میکروب خارجی وظیفه داریم مردم را مصون کنیم، میکروب فرهنگی و روحی هم همین است و وظیفه دولت است از مردم صیانت کند؛ دولت قبلی گفت مردم را به زور به بهشت نبرید و رهبری هم جواب دادند که ما وظیفه داریم مردم را به سمت بهشت هدایت کنیم و اگر هر کسی نخواست و نرفت، حق ندارد خلاف مسیر کلی جامعه حرکت کند بلکه فقط حق دارد در زندگی شخصی خودش هر کاری خواست بکند.

ترقی: ناامیدی را کسانی بوجود می‌آورند که جز سیاه نمایی کار دیگری ندارند

ترقی ادامه داد: ما خجالت می‌کشیم کسی از حزب الله لبنان به ایران می‌اید و می‌گوید ایا این کشور اسلامی است؟ این وضع معماری، حجاب و خیابان و اخلاق ما است؛ ما باید در بیانیه گام دوم به سمت جامعه سازی و دولت سازی اسلامی برویم تا به تمدن نوین اسلامی برسیم؛ اما عده‌ای از همان زمان ابتدای انقلاب، مقاومت کردند. این‌ها در زمان صدر اسلام هم بودند، اما پیامبر (ص) و امام علی (ع) هم عقب نشینی نکردند رهبری هم عقب نشینی نمی‌کنند. ناامیدی را کسانی بوجود می‌آورند که جز سیاه نمایی کار دیگری ندارند. اقداماتی که در نظام جمهوری اسلامی رخ داده در هیچ دوره‌ای از تاریخ کشور ما رخ نداده است، اما یک عده فقط نقطه ضعف‌ها را پررنگ و سیاه نمایی می‌کنند.

باقری: اولین پیش فرض شکل گیری «گفتگو» احساس «نیاز» است

باقری برای برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاداتی ارایه داد و گفت: صحبت‌هایی که آقای ترقی کردند تفاوت دو نگاه را مشخص کرد؛ نگاهی که خود حق پندار است و گمان می‌کند که هر آنچه که فکر می‌کند مرّ اسلام، نظام و مردم است و هر کسی که به نوع دیگری فکر می‌کند مشروب خورده یا منحرف است یا از جای دیگری خط می‌گیرد. وی تأکید کرد: برای شکل گیری گفتگو چند پیش فرض لازم و ضروری است و اولین پیش فرض «نیاز» است. نگاهی وجود دارد که معتقد است کسی در سطحی نیست که با او گفتگو کنیم و این گفتگو را نیاز نمی‌داند؛ و می‌گوید ما برداشتی از ایده آل‌ها در جامعه داریم و در قطب حقانیت هم هستیم و هر کسی با ما همراه شد از ماست، در غیر این صورت از ما و حق نیست؛ قطعاً در چنین جامعه‌ای گفتگو شکل نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: کسی گفتگو می‌کند که به عقل جمعی معتقد است یعنی فکر می‌کند که حقیقت مانند آیینه‌ای بوده که شکسته و هر تکه آن نزد یک گروه وجود دارد. کسی گفتگو می‌کند که ملت، جامعه و مردم را یک جامعه متکثر می‌داند و بخش از این جامعه، افرادی هستند که مثلاً در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت می‌کنند و بخشی از کسانی هم که در این مراسمات شرکت نمی‌کنند، «مردم» هستند.

باقری: گفتگو در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که تکثر را به رسمیت می‌شناسد

ترقی گفتند که ما این افراد را «مردم» نمی‌دانیم، اگر این‌ها مردم نیستند، پس «زباله» هستند! یعنی هر کسی مثل ما فکر نمی‌کند، از مردم نیست؟! تأکید می‌کنم که گفتگو در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که تکثر را به رسمیت می‌شناسد.

وی شنیدن صدای همه طیف‌ها را لازم و ضروری دانست و عنوان داشت: جامعه ایران جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون دارد و هر نحله و قسمتی از این جامعه به یک نوعی فکر می‌کند و حق شهروندی در این جامعه دارد لذا باید حرف آن‌ها شنیده شود؛ در این صورت است که گفتگو شکل می‌گیرد و یکی از دلایلی که تاکنون در جامعه گفتگو شکل نگرفته، نگاه یک جانبه و از بالا به پایین است.

وی افزود: آقای ترقی می‌گوید که آقای خاتمی یا اصلاح طلبان گفتند با ما گفتگو کنید! اصلاً اینطور نیست، ما مگر دنبال کار خودمان هستیم که خواهان گفتگو با افراد خاصی باشیم؟! ما می‌گوییم با مردم و معترضین گفتگو کنید. ما هرگز مطرح نکردیم که به نمایندگی از مردم با ما گفتگو کنید بلکه، چون قسمتی از همین جامعه هستیم، به سهم خودمان اظهار نظر، توصیه و هشدار می‌دهیم. اما پرسش مهم من این است که آیا شما این مردم و این تکثر نگاهی که در جامعه وجود دارد را به رسمیت می‌شناسید که با آن‌ها وارد گفتگو شوید؟!

۵ سال پیش آقای خاتمی بیان کرد که من به عنوان کسی که حتی نیم نگاهی به قدرت ندارم، برای صلاح این جامعه پیشنهاد می‌دهم که گفت وگوی ملی راه بیاندازید، با آقای خاتمی ۵ سال پیش چگونه برخورد شد؟! امروز محصول همین بی توجهی‌ها را برداشت می‌کنیم!

ترقی می‌گوید که با آمار و ارقام صحبت کنید. طبق نظرسنجی رسمی که نماینده رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد، ۸۳ درصد از مردم معترض هستند، این معترضان متکثر و نحله‌های اعتراضی آن‌ها متفاوت است؛ آیا شما امروز هم نمی‌خواهید حرف این معترضین را بشنوید؟!

وی با تأکید بر اینکه «ما بحران نمایندگی در کشور داریم»، گفت: بحران نمایندگی یعنی اینکه گروه‌های اجتماعی در کشور ما فاقد نهاد‌های نمایندگی هستند که حاکمیت بتواند با آنان وارد گفتگو شود و دلیل آن این است که به سندیکا، شورا و حزب اجازه شکل گیری نمی‌دهید لذا ما با یک جامعه ژلاتینی فاقد نمایندگی مواجه هستیم که اگر بنا باشد یک روزی گفت و گویی در این کشور صورت بگیرد، نمی‌دانیم که با چه کسی گفتگو کنیم.

وی ادامه داد: امروز معترضین نماینده مشخصی ندارند و آیا این مساله هم حاصل سیاست‌های اصلاح طلبان است؟! امروز در حال محدود کردن همین ۴ حزب شاخ شکسته در کشور هستیم. به عنوان مثال در این شرایط و وضعیتی که کشور با آن مواجه است حزب اتحاد را تعلیق می‌کنیم و شاهدیم که سلیقه حکمرانی در این کشور به چه صورت است!

ما تا نپذیریم که نگاه‌های متکثر در کشور وجود دارد و ممکن است که بخشی از حقانیت نزد این نگاه‌ها باشد و آنچه مبانی حاکمیت در کشور است «رأی مردم» می‌باشد، وضعیت فعلی اصلاح نخواهد شد. آقای ترقی خیلی راحت از کنار صندوق رأی گذشتند و برای من بسیار عجیب بود. ایشان فرمودند که مشارکت فقط صندوق رأی نیست بلکه ملاکِ مشارکت مردم، مسایل دیگر هم هست، این در حالی است که شاخص استاندارد غیرقابل خدشه برای سنجش سلیقه جامعه، «رأی و انتخابات» است چرا که باقی مسایل قابل خدشه است و به همین دلیل نمی‌تواند ملاک باشد.

باقری بیان کرد: آقای ترقی می‌گویید مردم به یک شخصی رأی دادند و دیدند که با ماشین ضد گلوله به میان مردم می‌آید و به وعده هایش عمل نکرد و مردم ناراضی شدند. شما که آقای رئیسی را رییس جمهور کردید، آیا حاضر هستید بعد از ۱۶ ماه از عملکرد ایشان دفاع کنید؟! یک میلیون مسکن چه شد؟ پایین آمدن تورم کجا رفت؟ اگر می‌خواهیم از هم مچ گیری کنیم و نگاه غیر سازنده داشته باشیم، من می‌توانم برنامه‌های آقای رئیسی را استخراج کنم و آقای ترقی اگر توانستید، دفاع کنید! آقای روحانی از ماشین پیاده نمی‌شد، اما با وجود اینکه آقای رئیسی پیاده در خیابان راه می‌رود، مشکلات کشور حل شد؟! فروکاستن مسایل کشور به اینکه رییس جمهور در ماشین ضد گلوله می‌نشیند یا در میان مردم راه می‌رود، اصلاً درست نیست.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان معتقد است: جامعه امروز ایران مانند همه جوامع دنیا، یک جامعه متکثر است، اما تکثر جامعه امروز ایران در زمینه‌های مختلف قابل توجه و ملاحظه است. در بحث سنت مدرنیسم، نوع نگاه به دین، مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه متکثر داریم. ما برای اداره و حکمرانی در این جامعه متکثر نیازمند به گوش شنوا هستیم. ما نمی‌توانیم مطالبات و خواسته‌های قسمت‌های فراوانی از جامعه را به جهت اینکه با هنجار‌های تفکری ما نمی‌خواند، نادیده بگیریم و یک حکمرانی بر مبنای اقلیت را در کشور حاکم کنیم؛ پیام انقلاب امام خمینی (ره) و انقلاب سال ۵۷ این نبود. انقلاب اسلامی امام (ره) مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر بوده است و شرط بقای آن انقلاب هم همین مردمی بودن آن است.

باقری اظهار داشت: هیچ پیش فرضی ولو اینکه حق باشد، بدون مقبولیت اجتماعی در جامعه قابل پیاده کردن نیست. ائمه (ع) ما در طول تاریخ حق بودند، اما در برخی از دوره‌ها حاکمیت نداشتند و برای اعمال حاکمیت دست به شمشیر نبردند و وقتی شرایط مردمی ایجاد شد، اقامه حق و حکومت کردند بنابراین ما باید شرایط حکمرانی در یک جامعه متکثر را فراهم کنیم، اما شاهدیم در میان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، حتی آقای علی لاریجانی هم حق رقابت پیدا نمی‌کند و نتیجه آن از دست دادن مشارکت سیاسی مردم و سطح حکمرانی در دولت آقای رئیسی است.

وی گفت: جریان اصلاحات را کنار بگذارید، از میان اصولگرایان ده‌ها نفر هستند که می‌توانند وزارتخانه‌ها را به نحوا حسن اداره کنند؛ چرا این سوء حکمرانی در کشور حاکم می‌شود! وقتی جریان اصلاح طلب می‌گفت وضعیت اقتصادی نامطلوب حاصل تحریم‌ها و عدم امضای برجام است، برخی می‌گفتند که تحریم و برجام ۲۰ درصد در مسایل اقتصادی دخیل است ما در داخل مشکل مدیریت داریم، حال ۱۶ ماه است که دولت کریمه و وزرای مطلوبتان بر سرکار آمده، تا چه میزان مشکلات کشور حل شد؟!

وی به گفت وگوی اصلاح طلبان و با برخی از مسئولین اشاره و خاطرنشان کرد: بنده به عنوان دبیر جبهه اصلاحات اعلام می‌کنم که حرف ما اصلاً گرفتن «پُست و مقام» نیست. در گفتگو‌هایی هم که این روز‌ها با مسئولین کشور داشتیم و به گواه آقایان که امروز حاضر هستند، حتی یک پیشنهاد یا درخواست که به مجموعه اصلاح طلبان برگردد در این مذاکرات مطرح نشده است. اصلاح طلبان هیچ چیز برای خود نمی‌خواهند و اگر گفت وگویی هم با مسئولین نظام کردند، به این دلیل است که معتقد به اصلاح در چارچوب نظام هستند. این روشن است که ما وقتی اصلاح در چارچوب نظام را می‌خواهیم باید با مسئولین نظام صحبت کنیم و شما می‌دانید که ما از این ناحیه چقدر ناسزا می‌شنویم؛ اما اعتقادمان این است و آن را بدون لکنت بیان می‌کنیم. نکته دیگر اینکه در این گفتگو‌ها از حقوق عامه مردم دفاع می‌کنیم. اگر پیشنهادی هم می‌دهیم ناظر بر رفع مشکلات عمومی است.

باقری: «نهاد‌های نمایندگی» فعال شوند

وی تأکید کرد: گفتگو دو طرف یا چند طرف دارد، گفتگو وقتی در جامعه شکل می‌گیرد که ما حداقل یک طرف غیر از خودمان را به رسمیت بشناسیم. آنچه که من می‌بینم و نقدم به این وضعیت است، اینکه در کشور نیازی به گفتگو احساس نمی‌شود که اگر این مهم، احساس می‌شد، مقدمات آن را فراهم می‌کردیم که یکی از این مقدمه ها، تقویت نهاد‌های نمایندگی است؛ آن زمان است ما احزاب و سندیکا‌ها و NGO‌ها را به چشم فرصت نگاه می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که شرایط به سمتی برود که ما مطالباتی که در جامعه وجود دارد را به رسمیت بشناسیم، همه مطالبه گران را بازیچه و مُهره استکبار و دشمنان مملکت به حساب نیاوریم که البته اشاره کردم و معتقدم که برخی در این مسیر نقش و بازیگری خود را ایفا می‌کنند.

باقری: معترضان را به «رسمیت» بشناسیم و با آن‌ها وارد «گفتگو» شویم

وی گفت: ما تا معترض ملی و مستقل، معترضی که مثل حاکمیت نسبت به دشمنان این کشور با تمام وجود نفرت دارد، معترضی که حفظ تمامیت ارضی ایران برای او در مرتبه اول اهمیت است، معترضی که حتی چارچوب‌های نظام موجود را علی رغم انتقاد‌هایی که به آن دارد، به عنوان بستری برای جاری شدن اصلاحات و رفتن به سمت بهبود شرایط را به رسمیت نشناسیم و با او وارد گفتگو نشویم، این شراره‌هایی که زیر پوست جامعه است و اعتراضات ۸۳ درصدی موجود، عمق بیشتری پیدا خواهد کرد و در ادامه می‌تواند خطرات بزرگی را برای تمامیت ارضی کشور، حاکمیت و مردم به دنبال داشته باشد.

ترقی: نیاز به گفتگو داریم

ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی در خصوص ضرورت‌های انجام گفت و گوی ملی، اظهار داشت: هم لازم و هم نیاز به گفتگو است و رهبری هم این زمینه را فراهم کردند البته از بعضی از شخصیت‌ها انتظار داشتند که حداقل اشتباه گذشته را جبران کنند. رهبری این صدا‌ها را به رسمیت شناخته است و تنوعی که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری داشتیم، نشان دهنده این است که این تفکرات به رسمیت شناخته شده است؛ شخص رهبری در مجلس ششم چند نفر را با حکم حکومتی وارد مجلس کردند که تایید کننده همین مساله است. اما بحث ما در خصوص اغتشاشگران است که همه چیز را تخریب انجام می‌کنند که قابل گفتگو نیستند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان اهرم فشار برای گفتگو استفاده کرد.

ترقی: مذاکره را با کسانی که در چارچوب قانون اساسی رفتار می‌کنند، پذیرا هستیم/ خودمان را هیچ وقت حق نپنداشتیم

وی ادامه داد: حزب موتلفه جزو احزابی است که اولین گفتگو‌ها را به صورت مکتوب و حضوری با اصلاح طلبان شروع کرد؛ از اعضای نهضت آزادی مثل آقای عسگر اولادی تا گفتگو با اعضای مجمع روحانیون مبارز مثل آقای خوئینی‌ها و بعد آن اقای خاتمی گفتگو داشتیم و معتقدیم گفتگو، اثربخش است و وقتی قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام و رهبری را پذیرفتیم قطعا این گفتگو‌ها می‌تواند به نتیجه برسد، اما نه با کسانی که فضای ناامنی ایجاد کردند و در اقلیت هستند. اما بقیه، ممکن است قشر قابل توجهی در جامعه باشند که نظرشان قابل احترام است و در انتخابات هم تاثیرگذار بودند؛ در عین حال ما مذاکره را با کسانی که در چارچوب قانون اساسی رفتار می‌کنند، پذیرا هستیم. اما حساب اغتشاشگران را از گفت و گوی ملی باید جدا کرد. ما خودمان را هیچ وقت حق نپنداشتیم بلکه گفتیم در چارچوب قانون اساسی باشد. ما رهبری سیاسی را پذیرفتیم و وقتی به عنوان فصل الخطاب راهی را مشخص می‌کنند باید آن را بپذیریم. اما مسیر، در کف خیابان نیست بلکه ازراه مجلس و ایجاد نمایندگی‌ها در اقشار جامعه است.

ترقی: به احزاب و جریان‌های سیاسی بها داده نمی‌شود/ تهدید‌های اخیر فرصتی برای حل ضعف‌ها است/ مردم حلقه میانی بین خودشان و حکومت ندارند

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم به احزاب بها داده نمی‌شود و به جریان‌های سیاسی که جامعه را هدایت کند، بها داده نمی‌شود؛ لذا مردم حلقه میانی بین خودشان و حکومت ندارند نا حرفهایشان را به ان‌ها منتقل کنند؛ رهبری ۹ سال پیش گفتند که حلقه میانی را ایجاد کنید تا مردم به ان‌ها اعتماد و حرفشان را برای انتقال به حکومت به ان‌ها بزنند. پس حلقه میانی باید بدون جهت دادن به خواست مردم، این صحبت‌ها را به رهبری انتقال دهد. اما علی (ع) به مالک اشتر توصیه کردند که «این اندازه به خواص توجه نکن که از رضایت عامه می‌مانی، زیرا خواص تو را در مسایل خاصی محدود می‌کنند». پس رضایت عامه و اینکه چه کسی اکثریت را در جامعه نمایندگی کند، مهم است که این اصل را در سیاست داخلی اجرا کنیم و من امید زیادی دارم که نظام از همین تهدیدی که در کشور پدید امد، فرصتی ایجاد کند که این ضعف‌ها را در اینده حل کند.

باقری: بروز اعتراضات در سطح خیابان به دلیل محدودیت هاست

باقری با تأکید بر اینکه کسانی که اموال مردم را تخریب می‌کنند به دنبال گفتگو نیستند، بیان کرد: وقتی درباره گفتگو صحبت می‌شود، سمت صحبت با کسانی است که از جنس گفتگو هستند. نکته دیگر اینکه بهترین شکل اعتراض در واقع یک اعتراض مدنی با استفاده از ابزار استاندارد «سخن گفتن» است.

وی در توصیف «بهترین اعتراض» گفت: بهترین اعتراض کف خیابان نیست، بهترین اعتراض این است که از طریق رسانه‌های فراگیری که در اختیار همه طرف هاست و از سوی نهاد‌های نمایندگی رسمی صورت بگیرد. بهترین اعتراض آن است که از طریق نمایندگان منتخب در مجلس و حاکمیت و قوه مجریه صورت بگیرد.

باقری بروز اعتراضات در کف خیابان را ناشی از محدودیت‌ها دانست و اظهار کرد: وقتی تمامی مجاری استاندارد و محل‌هایی جهت اظهار اعتراض مسدود می‌شود و وقتی یک جریان سیاسی رسمی، از نمایندگی در انتخابات محروم می‌شود و هر کسی که با برخی از اشخاص مباشرت داشته باشد نیز رد صلاحیت می‌شود. احزاب را یا تعلیق یا محدود می‌کنند یا آنان را تحت فشار امنیتی قرار می‌دهند، رسانه فراگیر مانند صدا و سیما، انحصاری می‌شود و برای خود فرض نمی‌داند که صدای همه اقشار جامعه باشد بلکه صدای برخی از اقشار جامعه است؛ اعتراضات در کف خیابان بروز و ظهور می‌کند و قطعاً آفاتی به دنبال دارد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv