bato-adv
کد خبر: ۵۹۱۶۱

رایس: از حمله به عراق متاسف نيستم

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۲ آبان ۱۳۸۹


وزير خارجه سابق آمريكا در مصاحبه‌اي با روزنامه تورنتو استار به بيان ديدارهايش در مورد اوضاع افغانستان، عراق و ظهور چين به عنوان يك قدرت اقتصادي در جهان پرداخت.

كاندوليزارايس، وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به سوالي در مورد اينكه جنگ عراق صدها هزار كشته بر جاي گذاشت و چهار هزار نيروي آمريكايي نيز در آن كشته شدند، آيا شما از حمله به عراق ابراز تاسف نمي‌كنيد، گفت: «مطلقا در مورد سرنگوني رژيم صدام، ديكتاتور سابق عراق متاسف نيستم. اگرچه البته اميدوار بودم كه پس از آن اوضاع بهتر شود. فداكاري‌هايي بي‌شماري در جنگ عراق انجام شد و افراد زيادي به جورج بوش در انجام اين حمله كمك كردند. هميشه تلفات و اين كشته شدن‌ها بوش را آزار مي‌داد. اما بايد اين موضوع را متذكر شوم كه گذر تاريخ كوتاه نيست و بلند است. ما نبايد از تغييرات تاريخي بزرگ به عنوان يك تصوير مقطعي ياد كنيم. موضوعي كه الان درباره‌اش صحبت مي‌كنيم در مورد تسليحات كشتار جمعي صدام و يا حمله به كويت نيست. موضوع فعلي اين است كه سني‌ها و شيعه‌ها در حال حاضر راهي را براي تشكيل دولت در عراق بيابند و مهمترين موضوع در حال حاضر تشكيل دولت در عراق است.»

وزير خارجه سابق آمريكا در پاسخ به سوالي در مورد اين كه آيا جنگ افغانستان به واسطه جنگ عراق تضعيف نشده بود اظهار داشت: «من زمان بسيار زيادي را درون دولت سپري كردم و مي‌توانم بگويم كه اين موضوع درست نيست. ما زمان‌هاي بسياري را هم در موضوع جنگ افغانستان و هم در موضوع جنگ عراق صرف كرديم. تصميمات سنجيده و عاقلانه‌اي در سالهاي اوليه براي تثبيت جايگاه‌مان در افغانستان اتخاذ شد. زماني كه اوضاع در مرزهاي افغانستان و پاكستان وخيم شد و پاكستان به يك پناهگاه امن براي تروريست‌ها تبديل شد لازم بود كه استراتژي جنگ افغانستان تغيير كند. هميشه شرايط در افغانستان سخت بوده است. اما اكنون افغانستان به كشوري تبديل شده كه قانون اساسي دارد. دختران به مدرسه مي‌روند و زنان مي‌توانند به استاديوم براي ديدن فوتبال بروند و به خاطر رفتن شان به استاديوم از سوي طالبان مورد آزار و اذيت قرار نمي‌گيرند. منظور من اين نيست كه دموكراسي كامل در افغانستان حكمفرما شده است اما شرايط افغانستان در مقايسه با سال 2001 بهتر شده است.»

رايس همچنين در پاسخ به اين سوال كه اوضاع از زمان 11 سپتامبر 2001 تغيير كرده است و آمريكا با دو جنگ افغانستان و عراق و همچنين ركود اقتصادي مواجه شد، آيا آمريكا براي مواجهه با ظهور قدرت‌هاي جديد جهاني آماده است اظهار داشت: «بله در سيستم‌ بين‌المللي اين يك موضوع طبيعي است. چين در حال حاضر قدرتمندترين اين كشورها محسوب مي‌شود. اما معجزه اقتصادي بدون دستاوردهاي اجتماعي سياسي مفهومي ندارد. تغييرات اقتصادي اجتماعي زماني مثبت خواهد بود و به درستي اجرا مي‌شود كه سيستم سياسي مناسب وجود داشته باشد.»

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین