دستورالعمل جدید دولت اسپانیا برای فروش اسباببازیهای کودکان از روز اول دسامبر به اجرا درآمد. هدف از این دستورالعمل جلوگیری از ترویج کلیشههای رایج مانند اختصاص رنگ صورتی به دختران و رنگ آبی به پسران یا تبلیغ عروسک برای دختران و شخصیتهای جنگجو برای پسران است.
دولت اسپانیا در آستانه تعطیلات پایان سال میلادی تبلیغ و استفاده از کلیشههای جنسیتزده رایج برای فروش اسباببازیهای کودکان را ممنوع کرده است.
به گزارش یورو نیوز؛ دستورالعمل جدید دولت اسپانیا برای فروش اسباببازیهای کودکان از روز اول دسامبر به اجرا درآمد. هدف از این دستورالعمل جلوگیری از ترویج کلیشههای رایج مانند اختصاص رنگ صورتی به دختران و رنگ آبی به پسران یا تبلیغ عروسک برای دختران و شخصیتهای جنگجو برای پسران است.
در این دستورالعمل کارخانههای تولید اسباببازی با تعیین مصداقهایی از ارائه الگویی با بار جنسی برای دختران منع شدهاند.
تولیدکنندگان همچنین اجازه نخواهند داشت تا اسباببازیهایی را که با نقشهایی مانند نگهداری و مراقبت، کار خانگی و آرایش و زیبایی در ارتباط است تنها برای دختران تبلیغ کنند. از سوی دیگر تبلیغ اسباببازیهایی که تبلور جنب و جوش، فعالیت جسمی و فناوری محسوب میشوند نیز نمیتواند تنها برای پسران صورت گیرد.
در دستورالعمل دولت اسپانیا به طور خاص به تبلیغات برای کودکان زیر هفت سال توجه شده، اما اجرای آن برای کلیه محصولاتی که برای کودکان زیر ۱۵ سال عرضه میشود الزامی است.
به گفته دولت اسپانیا شرکتهای تولیدکننده اسباببازی باید در تبلیغات خود باید ارزشهایی مانند تکثرگرایی، برابری و پرهیز از کلیشههای جنسیتی را رعایت کنند.
وزارت امور مصرفکنندگان اسپانیا چند ماه پیش با شرکتهای تولیدکننده اسباببازی و شرکتهای فعال در عرصه تبلیغات برای اجرای این دستورالعمل به توافق رسیده بود.
این دستورالعمل در حالی از روز اول دسامبر به اجرا درآمده است که به طور سنتی هفتههای آخر سال میلادی با توجه به نزدیکی جشن کریسمس از مهمترین فصلهای فروش کالا برای شرکتهای تولیدکننده اسباببازی است.