bato-adv
کد خبر: ۵۹۱۹۸۸

چهار نکته شگفت‌انگیز درباره بلندترین سازه‌های تاریخ

چهار نکته شگفت‌انگیز درباره بلندترین سازه‌های تاریخ
«کلیسای جامع اولم» در جنوب آلمان کنونی که با ارتفاع ۵۳۰ فوت بلندترین کلیسای جهان است، ۵۱۳ سال طول کشید تا کامل شود. کلنگ احداث این کلیسا در سال ۱۳۷۷ زده شد، اما حدود دو سده بعد به دلیل آغاز اصلاحات پروتستان و جنگ‌های مذهبی متعاقب آن، کار ساختن کلیسا در سال ۱۵۴۳ متوقف شد. این پروژه ۳۰۱ سال بعد از سر گرفته شد و در سال ۱۸۹۰ به پایان رسید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱

به منظور ساختن بلندترین سازه‌های تاریخ بشر، معماران و کارگران با چالش‌های محیطی و فناوری معاصر خود دست و پنجه نرم کرده‌اند. اینجا چهار مورد از این سازه‌های اعجاب‌آور و چگونگی احداث آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش العربیه، «کلیسای جامع اولم» در جنوب آلمان کنونی که با ارتفاع ۵۳۰ فوت بلندترین کلیسای جهان است، ۵۱۳ سال طول کشید تا کامل شود. کلنگ احداث این کلیسا در سال ۱۳۷۷ زده شد، اما حدود دو سده بعد به دلیل آغاز اصلاحات پروتستان و جنگ‌های مذهبی متعاقب آن، کار ساختن کلیسا در سال ۱۵۴۳ متوقف شد. این پروژه ۳۰۱ سال بعد از سر گرفته شد و در سال ۱۸۹۰ به پایان رسید.

چهار نکته شگفت‌انگیز درباره بلندترین سازه‌های تاریخ

«کاخ پوتالا» به بلندای سیزده طبقه ۱۲۱۳۹ فوت از سطح دریا ارتفاع دارد. این کاخ قرمز و سفید که در اوایل قرن هفدهم برای پنجمین دالایی لاما ساخته شد، در ارتفاع زیاد از سطح دریا در مرکز دره لهاسا در تبت قرار دارد.

کارگران این کاخ را در حالی ساختند که هوای بسیار رقیقی تنفس می‌کردند، چرا که هوای اطراف کاخ حاوی ۴۰ درصد مولکول‌های اکسیژن کمتری نسبت به ارتفاعات پایین‌تر است.

«برج ایفل» را هر هفت سال یک بار با ۶۸۰۰ گالن رنگ نقاشی می‌کنند تا از زنگ زدن آن جلوگیری کنند. از آنجایی که این برج از ۱۸۰۳۸ قطعه آهن فرفورژه تشکیل شده است، این به این معناست که کارگران پاریسی باید هر هفت سال یک بار مساحت کل حدود ۲۵۰۰۰۰ متر مربع را رنگ‌کاری کنند.

چهار نکته شگفت‌انگیز درباره بلندترین سازه‌های تاریخ

«برج شانگهای» با ارتفاع ۲۰۷۳ فوت، با خمش ۱۲۰ درجه ساخته شده است تا از فشار باد روی کاسته شود. هنگامی که معماران چینی کار بر روی این آسمان‌خراش استوانه‌ای را در سال ۲۰۰۸ آغاز کردند، تندباد‌های قدرتمند منطقه یکی از نگرانی‌های جدی آن‌ها بود؛ بنابراین معماران ظاهر برج را به شکل پیچ‌دار طراحی کردند تا فشار باد روی سازه را تا ۲۴ درصد کاهش دهد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین