bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۹۳۴۱۶

ساخت خط ۱۰ متروی تهران شروع شد

ساخت خط ۱۰ متروی تهران شروع شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: در متروی تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط ۸ تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند. مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند این بازه ۲۰ ساله را به ۶ سال کاهش دهد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می‌کند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شهر، مسعود درستی با بیان اینکه نیرو‌های مترو در ۳۶۵ روز سال فعالیت می‌کنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، اظهار کرد: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می‌شود و آلودگی‌های تهدید کننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران گفت: متروی پایتخت ۲۵۸ کیلومتر مسافت و ۱۴۴ ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط متروی تهران جابجا می‌شوند که در روز‌های خاص به ۲ میلیون نفر هم می‌رسد. در حال حاضر ۱۷۱ رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود ۲۶۰ واگن دو طبقه نیز در خط ۵ مترو فعالیت می‌کنند. به جز خط ۲ و ۳ که با هم تلاقی ندارند، شش خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع‌های خط یک و سه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

بخشی از صحبت‌های درستی را در ادامه بخوانید:

این هفت خط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کنند و اگر هر خط ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کند و شش خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی ۲۰ هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه ۳۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کند و اگر خط ۲ و ۴ نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به ۳۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کند. ما به خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می‌کند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می‌رسد. سه خط ۸،۹ و ۱۱ نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

ساخت خطوط مترو چند پیش نیاز اصلی همچون منابع مالی دارد. ۵۰ میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه شود. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش‌های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه تولید داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

در متروی تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط ۸ تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند. مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند این بازه ۲۰ ساله را به ۶ سال کاهش دهد.

بهای بلیطی که از مسافر دریافت می‌شود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از ۲۰ درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می‌شود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود.

در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.

همکاران ما در تلاش هستند که بخش میانی خط ۶ را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می‌کند به اتمام برسانند. خط ۶ در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می‌شود و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد. این خبر بسیار خوبی است. مسافر در حال حاضر به خوبی از این خط استفاده نمی‌کند، چون جزیره‌ای است و امیدواریم تا سال آینده، این خط به طور کامل در خدمت مردم باشد.

متروی پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول ۵۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در حال خدمات دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا ۲۰ کیلومتر آینده به پرند می‌رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می‌رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره برداری برسد. متولی متروی پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.

برچسب ها: مترو
bato-adv
bato-adv
bato-adv