جسارتا ما حتی نتوانستیم از جام جهانی قطر-به جز آن دلارهایی که فیفا به همه تیمهای حاضر در جام جهانی میدهد- اندازه بانو «ایوانا نول» مدل اهل کرواسی هم سود کنیم. زنی که با زرنگی و ارتباطاتش خواسته یا ناخواسته از نظریه میان فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده کرد و با آن شکل و شمایل و نوع لباس پوشیدنش در قطر حضور یافت. هم تمام بازیهای تیم ملی کشورش را تا کسب مقام سوم تماشا کرد، هم چهره شد و حالا به عنوان یک مدل پرطرفدار، قیمتهای نجومی برای تبلیغات در وب سایت و پیج اینستاگرام و سایر حساب هایش در شبکههای اجتماعی در نظر گرفته است.
مهدی بذرافکن، در خبرآنلاین نوشت: قصدم مرثیه سرایی نیست که ثمری از آن نیست. حالا که همه چیز تمام شده و جام جهانی با معرفی دو قهرمان به پایان رسیده بنا به بهانهای که در ادامه عرض خواهم کرد گریزی میزنم به گذشته تا برسیم به یک فاجعه.
از نظر من این جام جهانی دو قهرمان داشت یکی آرژانتینِ شایسته بود که به آن رسید و دیگری هم قطر که هر چه خواست، کرد!
قطر را خیلیها میشناختند به خاطر ثروتش و خطوط هواپیمایی قدرتمند و کم نظیرش. اما خیلی از مردم جهان هم این کشور کوچک را نمیشناختند که به لطف جام جهانی دیگر همه این کشور عربی کوچک را میشناسند و بسیاری با فرهنگش آشنا شده اند تا جایی که امروز جستجوی کلمه «عبای عربی» که امیر قطر بر تن لیونل مسی کرد به یکی از پرجستجوترین و چالشیترین واژههای ترند گوگل تبدیل شده!
قرار بود این جام جهانی با توجه به نزدیکی ایران و قطر برای صنعت توریسم کشورمان مایه خوشبختی و سود سرشار باشد. قرار بود گردشگرانی که به قطر سفر میکنند را برای سفر به ایران هم ترغیب کنیم تا بلکه صنعت ورشکسته توریسم ایران جان گیرد.
قرار بود مردمان سراسر جهان که به قطر سفر میکنند با حضور در جزیره کیش و قشم با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند.
خیلی قرارها بود که متاسفانه هیچ کدامشان انجام نشد و صنعت توریسم ایران از جام جهانی قطر -آن گونه که برنامه ریزی شده بود- هیچ سودی نبُرد.
جسارتا ما حتی نتوانستیم از جام جهانی قطر-به جز آن دلارهایی که فیفا به همه تیمهای حاضر در جام جهانی میدهد- اندازه بانو «ایوانا نول» مدل اهل کرواسی هم سود کنیم.
زنی که با زرنگی و ارتباطاتش خواسته یا ناخواسته از نظریه میان فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده کرد و با آن شکل و شمایل و نوع لباس پوشیدنش در قطر حضور یافت. هم تمام بازیهای تیم ملی کشورش را تا کسب مقام سوم تماشا کرد، هم چهره شد و حالا به عنوان یک مدل پرطرفدار، قیمتهای نجومی برای تبلیغات در وب سایت و پیج اینستاگرام و سایر حساب هایش در شبکههای اجتماعی در نظر گرفته است.
پیج اینستاگرام این مدل اهل کشور کرواسی وقتی وارد قطر شد حدود ۴۵۰ هزار دنبال کننده داشت، اما به فاصله کمتر از یک ماه تاکنون دنبال کنندگانش به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که این عدد همچنان در حال افزایش است.
محاسبه هزینه تبلیغات یک پیج ۴۰۰ هزارتایی تا پیجی که به نزدیکیهای ۴ میلیون دنبال کننده رسیده کار چندان سختی نیست و میشود به صورت تقریبی به عدد قابل توجه آن رسید.
او سایتی هم راه انداخته که البسه زنانه با شکل و شمایل لباس تیم ملی کشورش را میفروشد نکته این که تا همین الان هم تعداد قابل توجهی لباس را پیش فروش کرده و سود کلانی عایدش شده است.
وقتتان را نگیرم عرضم این است کشور ما و در اصل صنعت توریسم ما اندازه این بانوی مدل هم سود نکرد به عبارتی سود خانم «ایوانا نول» از جام جهانی قطر -خصوصا در دراز مدت- از سود کل صنعت توریسم ایران بیشتر خواهد بود.
البته که این مدل کروات میتوانست مانند همکارانش در کرواسی بنشیند و از تلویزیون بازیهای کشورش را ببیند، اما با درکی صحیح، به قطر سفر کرد. در برابر دوربینها جلب توجه کرد و به هدفش هم رسید تا هم قطارانش در کرواسی هم به حال و کارش قبطه بخورند، ما هم که جای خود دارد!