در این خبر عکسی از تبلیغات ژیان و آپشنهای آن را در سال ۱۳۵۵ میبینید که نسبت به برخی ماشینهای امروزی فقط یه شیشه بالابر برقی کمتر دارد.
به گزاش سایت طلا، سیتروئن ژیان یک خودروی سوپرمینی/اقتصادی است که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ توسط سیتروئن تولید و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی (اسلوونی) و بلژیک انجام میشد.
این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲ CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شدهاست.
سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو ۴CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن ۲CV بهره میبرد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئنهایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند ۲CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.
تولید خانواده سیتروئن ۲cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدلهای گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.
این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته میشود تا سال ۱۹۹۰ که در مدلهای مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشتهاست.
از مدلهای آن میتوان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴ wd هم داشته که به اسم ۲ CV Sahara تولید شدهاست. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود میبرد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه ۷۰ میلادی تولید میشد.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.
این اتومبیل مانند cv ۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک میشود بهره میبرد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv ۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود، اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.
گفته میشود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدلهای مختلف ژیان در جهان تولید شدهاست.