bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۹۶۰۸۸
عضو شورای شهر تهران:

مقصر ۶۰ درصد از آلودگی هوا وسایل شخصی است

مقصر ۶۰ درصد از آلودگی هوا وسایل شخصی است

عضو شورای شهر تهران گفت: حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند. اتوبوس، تاکسی و ون شاید ۲ درصد در آلودگی هوا تأثیر داشته باشند و بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوا توسط وسایل شخصی ایجاد می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

عضو شورای شهر تهران گفت: نوسان ارز مشکلاتی ایجاد می‌کند. ما باید قطعات اتوبوس را خریداری کنیم که افزایش ارز بر روی آن تأثیرگذار است.

به گزارش فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی‌هاست، مسائلی که هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان با آن به شکل جدی‌تری روبرو می‌شوند؛ معضلی که علاوه بر هزینه‌های زیادی که بر دوش شهروندان می‌گذارد باعث مرگ تعداد قابل توجهی از آن‌ها در طول سال می‌شود. آماری که هیچ گاه به شکل رسمی داده نمی‌شود.

سید محمد آقامیری عضو کمیسیون حمل ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوع الودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی، واگن‌های اجاره ای؛ تراموا و... توضیحاتی ارائه کرد.

هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با آلودگی هوا رو به رو هستند. اما همچنان مسوولان امر راه کار‌های مقطعی برای رفع این مشکل در نظر می‌گیرند. بفرمایید چه برنامه‌ای در مدیریت شهری برای توسعه حمل ونقل عمومی دارید؟ در حال حاضر ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی چقدر است؟

حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند. اتوبوس، تاکسی و ون شاید ۲ درصد در آلودگی هوا تأثیر داشته باشند و بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوا توسط وسایل شخصی ایجاد می‌شود. استفاده شهروندان از خودروی شخصی به جای سیستم حمل و نقل عمومی به این دلیل نیست که ما ظرفیت‌مان در حمل و نقل عمومی پر باشد، هنوز جا داریم تا مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

در حال حاضر روزانه یک‌ونیم میلیون نفر با مترو جابجا می‌شوند، این در حالی است که سال‌ها قبل (قبل از کرونا) تا ۲.۵ میلیون نفر جابجایی شهروندان با مترو صورت می‌گرفته است و در حال حاضر یک میلیون ظرفیت خالی در مترو داریم. بعد از کرونا بخشی از شهروندان دیگر به سمت مترو بازنگشتند و همچنان به استفاده از وسایل شخصی ادامه دادند و همین امر تأثیر بسزایی در آلودگی هوا دارد.

برای خرید اتوبوس چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر خرید اتوبوس سهل‌الوصول‌تر است، چرا که اگر بخواهیم واگن جدیدی برای مترو بخریم، حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن واگن وارد خطوط شود. از سوی دیگر هم ما یک میلیون همچنان ظرفیت خالی در مترو داریم که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

اضافه کردن واگن زمان‌بر است و بیش از دو سال زمان صرف می‌شود. مردم باید به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کنند. کسانی که قبل از کرونا از مترو استفاده می‌کردند باید دوباره به این سمت حرکت کنند.

ماجرای خرید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی به کجا رسید آیا این امر انجام می‌شود؟

شهرداری اتوبوس دست‌دوم خارجی نمی‌خرد، اما بخش خصوصی می‌تواند این اتوبوس‌ها را خریداری کرده و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد.

اجاره واگن از سایر کشور‌ها به کجا رسید؟ آیا این امر امکان‌پذیر است؟

در ناوگان مترو هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بخش خصوصی می‌تواند واگن‌ها را اجاره کند و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد مانند شرکت راه‌آهن که بخش خصوصی واگن‌هایی را خریداری کرده و بعد روی ریل انداخته و با راه‌آهن براساس پیمایش قرارداد بسته است. این واگن‌ها را می‌تواند بخش خصوصی از سایر کشور‌ها اجاره کند. هر ۷ واگن مترو یک رام قطار است که می‌تواند آن را وارد خطوط کرده و بعد با شهرداری قرارداد ببندد.

آیا شورای اسلامی شهر با خرید اتوبوس‌های دست‌دوم و واگن‌های اجاره‌ای موافق است؟

بله ما موفق هستیم که سرمایه‌گذار جذب شود چرا که باید خطوط توسعه یابد.

قرارداد ۶۳۰ واگن که در سال ۹۵ بسته شد کار به کجا رسید؟ آیا دولت پیش پرداخت ۱۵ درصدی را داده است؟

تفاهم نامه مجددی نوشته شده و قرار است که به زودی دولت ۱۵ درصد پیش‌قرارداد را پرداخت کند و واگن‌ها خریداری شود. تا آخر سال این امر رخ می‌دهد و در حال حاضر طرف خارجی مطمئن شده که ما خریدار واقعی هستیم و کار ساخت واگن‌ها را آغاز کرده است. قبلا بحث بود که واگن‌ها را دو ساله تحویل دهند، اما حالا گفته‌اند ظرف یک‌ونیم سال تحویل داده می‌شود.

گران شدن ارز چقدر تأثیر در خرید‌های خارجی شما دارد؟

به هر حال باید کنار بیاییم، اما هزینه‌ها گران شده است. دولت اول سال ۵۷ درصد حقوق کارگران را افزایش داد و ما مجموعا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرده‌ایم و این ۵۷ درصد بار هزینه‌ای برای ما داشت. در اصلاح بودجه شهرداری این افزایش حقوق را دیدیم تا تأمین اعتبار انجام شود. به هر حال نوسان ارز مشکلاتی ایجاد می‌کند. ما باید قطعات اتوبوس را خریداری کنیم که افزایش ارز بر روی آن تأثیرگذار است.

تجهیزات لازم برای مترو خریداری شده است؟ گفته شده بود که در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری انبار‌ها خالی بوده است، در این باره توضیح دهید که وضعیت انبار تجهیزات چگونه است؟

بخشی از خرید‌ها انجام شده است. تجهیزات مرحله به مرحله وارد می‌شود. بخشی از و سایل تهیه شده، اما بخش زیادی مانده است. ما نوسازی قطار‌ها را توسط شرکت واگن‌سازی انجام می‌دهیم.

بحث‌هایی در خصوص ساخت تراموا در تهران مطرح شده است. آیا در بودجه سال آینده ردیفی برای این کار درنظر می‌گیرید؟

در زمینه تراموا بحث‌های کارشناسی در حال انجام است. مطالعاتی صورت گرفته. حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است و همچنین نصب و راه‌اندازی آن راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. هزینه ساخت و ساز تراموا یک‌سوم مترو است و این امکان را ایجاد می‌کند که در برخی معابر از تراموا استفاده شود. فعلا کار کارشناسی انجام می‌شود. ممکن است که اگر کار کارشناسی به اتمام برسد، در بودجه سال آینده برای آن ردیفی درنظر گرفته شود. قطعا ساخت تراموا تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. باز هم تأکید دارم که بهتر است شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که این عوامل در کاهش ترافیک تأثیرگذار است.

خرید موتورسیکلت‌های برقی به کجا رسید؟ آیا این کار در سال جاری انجام می‌شود؟

خرید موتورسیکلت برقی در دستورکار است البته این کار‌ها زمانبر است. باید با شرکت‌ها قرارداد‌هایی بسته و بانک‌های طرف قرارداد مشخص شوند. ما می‌خواهیم کاری کنیم که شهروندان با گرفتن وام بتوانند موتور برقی بخرند. بعد از گذشت شش ماه که از کار گذشت و شهروندان موتور‌های برقی را خریداری کردند می‌خواهیم محدودیت‌هایی در برخی معابر بگذاریم که فقط در آن معابر از موتور‌های برقی استفاده شود، اما تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. این‌ها ایده است که هنوز نهایی نشده است.

برچسب ها: آلودگی هوا
bato-adv
bato-adv
bato-adv