بر اساس بررسیهای اداره امنیت حمل و نقل آمریکا (TSA)، سفرهای داخلی بیش از سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و با آخرین سال سفر «عادی» در سال ۲۰۱۹ قابل مقایسه است. فوربز در گزارش خود انتظارات برای سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار میدهد که براساس آن، میل به گردگیری توپ کریستال (استعاره از بازیابی و بهبود گردشگری) و نگاه رو به جلو را غیرقابل چشم پوشی میداند و براین اساس ۱۰ پیش بینی برای سال ۲۰۲۳ را اعلام کرده است.
پایگاه خبری فوربز در گزارشی از چشمانداز سال ۲۰۲۳، دهپیش بینی برای سال جدید میلادی درنظر گرفته که درصورت تحقق آنها، گردشگری بیش از هر زمان دیگری در مسیر عادی شدن گام برمی دارد. مانند بسیاری از سالها، سال ۲۰۲۲ مملو از اتفاقات مختلف بوده است.
جنگ در اوکراین و تورم همچنان ادامه دارد. بازار سهام یکی از بدترین عملکرد خود از سال ۲۰۰۸ یعنی آخرین بحران مالی را بهثبت رساند. اما پس از تقریبا سه سال، به نظر میرسد کووید-۱۹ به مرحله پایانی رسیده است. بر اساس بررسیهای اداره امنیت حمل و نقل آمریکا (TSA)، سفرهای داخلی بیش از سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و با آخرین سال سفر «عادی» در سال ۲۰۱۹ قابل مقایسه است.
فوربز در گزارش خود انتظارات برای سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار میدهد که براساس آن، میل به گردگیری توپ کریستال (استعاره از بازیابی و بهبود گردشگری) و نگاه رو به جلو را غیرقابل چشم پوشی میداند و براین اساس ۱۰ پیش بینی برای سال ۲۰۲۳ را اعلام کرده است.
سفرهای بینالمللی در نهایت در سال ۲۰۲۳ با هدایت مسافران تجاری و تفریحی به و از چین بازخواهد گشت. چین پس از سه سال مقابله با همه گیری کووید-۱۹، از جمله سیاستهای سختگیرانه «کووید صفر» در سال ۲۰۲۲، در حال بازگشایی سفرها به روی جهان است. از ۸ ژانویه ۲۰۲۳، مسافرانی که به چین میرسند دیگر نیازی به قرنطینه نخواهند داشت. این خبر خوبی برای هزاران غرفه دار چینی و شرکت کنندگان در نمایشگاه دیجیتال ۲۰۲۳ در لاس وگاس است که در همان تاریخ به پایان میرسد.
شهروندان چینی همچنین به زودی میتوانند به خارج از کشور سفر کنند، توسعهای که مشتاقانه برای مقامات گردشگری از تایلند، استرالیا، ایالات متحده و سایر کشورها انتظار میرود. در ایالات متحده، ورودیهای خارجی در ماه اکتبر ۳۰ درصد پایینتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی ماندند، چیزی که ورود گروههای مسافرتی تفریحی و تجاری چینی کمک زیادی به رفع آن خواهد کرد.
همچنین سفرهای تفریحی داخلی ایالات متحده بازگشته است و سفرهای کاری به زودی دنبال خواهد شد. محدودیتهای مدیریت کنفرانسهای مجازی توسط برنامههای همچون زوم و تیم مایکروسافت به وضوح آشکار شده است. بنابراین، حتی در شرایط رکود اقتصادی، باید دست به کار شوند و محصول و خدمات، شرکت خودشان را بفروشند و هیچ راهی بهتر از سیاست چهره به چهره برای انجام آن وجود ندارد. انجمنهای مسافرتی ایالات متحده میگوید که تقریبا از هر ۱۰ مسافر تجاری فعلی، ۸ نفر انتظار دارند در یک کنفرانس، همایش یا نمایشگاه تجاری در۶ ماه آینده شرکت کنند. این در حالی است که انجمن جهانی سفرهای تجاری (GTBA)، در گزارش ۴ ماه قبل خود، بازگشت سفرهای تجاری به سطح پیش از کرونا را تا سال ۲۰۲۶ برآورد کرد که علت اصلی آن را باید در تغییر سبک شرکتها در ارتباط با دیگر شرکتها و کشورها دانست که دیجیتالی شدن سمینارها و جلسات، جایگزین سفرهای کاری شد.
سفرهای بینالمللی ایالات متحده نیز در حال بازگشت است. یک نظرسنجی اخیر نشان میدهد که ۳۱ درصد از آمریکاییها احتمالا به دلیل تقاضای سرکوبشده، بیشتر به سفرهای بینالمللی علاقهمند هستند تا داخلی. شرکت هواپیمایی یونایتد میگوید در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد ظرفیت بیشتر به اروپا و سایر مقاصد اضافه میکند، دلتا میگوید که ۸ درصد، جت بلو پاریس را به خدمات فراآتلانتیک لندن اضافه میکند. در حالی که تورم و قیمت بالای سوخت باعث افزایش کرایهها و هزینههای بیشتر سفر شده، دلار در برابر ارزهایی مانند یورو و ین قویتر است. سهام خطوط هوایی مانند مسافران آمریکایی و بینالمللی بهروند افزایشی بازخواهد گشت. (به محض اینکه هوا آرام شد و خطوط هوایی سیستمهای خراب را تعمیر کردند.) البته این پیش بینی قبلا نیز انجام شده است.
وقتی وارن بافت سهام شرکت هواپیمایی خود را در آوریل ۲۰۲۰ رها کرد، هر سهم شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز، یکی از هلدینگ ها، در ۱۷ آوریل به ۵/ ۱۱ دلارسقوط کرد. ترامپ در ژوئن گفت که بافت اشتباه کرده است و خیلی زود سهام خود را فروخته است. اما تقریبا سه سال بعد، با وجود کمک مالی عظیم دولتی که خطوط هوایی را تا بازگشت ترافیک پس از کووید زنده نگه داشت، هر سهم امریکن هنوز در محدوده ۵/ ۱۲ دلار معامله میشود. اما از آنجا که مردم برای بهار و تابستان بلیت رزرو میکنند و این میتواند یک رکورد جدید باشد، منجر به بازگشت درآمد خطوط هوایی و شاید حتی سود خواهد شد. خطوط کروز نیز باز خواهند گشت. یک مقاله در این باره نشان میدهد که رویال کارائیب و کارناوال استراتژی جالبی برای مقابله با مقاصدی مانند ونیز و کی وست در برابر ممنوعیت ورود قایقهای بزرگ در پیش گرفتند.
خطوط کروز در حال ساخت جزایر و بنادر خصوصی خود و همچنین کشتیهای لوکستر هستند که، این کشتیها به خودی خود یک مقصد به شمار میروند. چنین سفرهای دریایی، بسیار متناسب با سبک سفر آمریکاییها است که ترجیحشان این است که کاناپه را نیز با خود به سفر ببرند. گسترش کشتی کروز منعکس کننده گسترش سفر با وسایل نقلیه تفریحی (RV) طی سالهای همه گیری است. به مردم یک کاناپه، تلویزیون، تخت و توالت بدهید، آنها در بزرگراهها یا دریاهای آزاد گشت و گذار خواهند کرد. البته این پیشبینی سهام میتواند اشتباه باشد.
در حالی که تعداد مسافران افزایش مییابد و همچنین قیمتها برای پروازها و سفرهای دریایی نیز روبه افزایش است، بهطور خودکار به افزایش قیمت سهام منجر نمیشود. همانطور که جان مینارد کینز، اقتصاددان گفت: «بازارها میتوانند بیش از آنکه حلال مشکلات باشند، غیرمنطقی باقی بمانند.»
اما همه مقاصد به سمت کشتیهای کروز و مقاصد دور نیست و برخی، گردشگران را دعوت به مقاصد نزدیک به خانه میکنند و شعار «گردشگر به خانه برو» را در پیش گرفتند. بسیاری از مقاصد کمپین هاردبال (به هر قیمتی برنده شو!) که یک تاکتیک مخرب علیه گردشگران است را از بین خواهند برد. زیرا براساس یک نظرسنجی، به نظر میرسد که درحال حاضر آگاهی بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه گردشگرانی که از محدودیتهای کووید-۱۹، کمبود خودروهای کرایهای و اقامتگاهها و تعطیلی فعالیتهای این بخش ناامید شده بودند، در حال حاضر ممکن است مقاصد نزدیکتر را برگزینند.
«سفر مجازی» اگرچه مفهومی جالب است، اما فروش سختی خواهد داشت. ایده این است که گروهها به یک تور زنده در برنامه زوم که توسط یک راهنمای محلی هدایت میشود، ادامه دهند. «از یک تجربه مجازی زنده و تعاملی هدایت شده خاصه برای شما و گروهتان لذت ببرید... به مکانی که دوست دارید دوباره مراجعه کنید یا خاطرات فراموشنشدنی جدیدی در جای دیگری بسازید.»
سفر مجازی با کسری از هزینه، از دردسرها و تاخیرهای واقعی سفر جلوگیری میکند. خودروهای پرنده دوباره به سال جدید نمیرسند و فعالیتشان آغاز نمیشود. ما مشتاقانه منتظر دیدن ماکتهای جدید خودروهای پرنده در سال ۲۰۲۳ هستیم و سعی میکنیم این «حرکت» را چندان به شوخی نگیریم. با این حال، بسیاری از ما میخواهیم قبل از اینکه این چیزها بر فراز بزرگراهها و خانههایمان پرواز کنند، مجددا بازاندیشی کنیم.
سفرهای خاورمیانه با توسعه عربستان به رشد خود ادامه خواهد داد. اینترنت پر از عکسهای هتل ابراج کودای در مکه بود که با ۱۰هزار اتاق (و شش پد هلیکوپتر) این پتانسیل را دارد که بزرگترین هتل جهان باشد. با وجود تاثیرات ماندگار این بیماری همه گیر، جامجهانی قطر یک موفقیت در سفر بود. قطر ایرویز حدود ۱۴هزار پرواز در طول مسابقات انجام داد.
امارات در حال غبارروبی ایرباس۳۸۰ و سایر هواپیماهای خود برای تجدید سفرهای بینالمللی است. قهرمان دیرینه اتحادیه کشورهای عرب، با بازگشت سوئیت فوق لوکس سه اتاقه رزیدنس فرست کلاس A ۳۸۰ و ۲۸ پرواز در هفته از ابوظبی به ایالات متحده، قدرت خود را افزایش میدهد.
خطوط هوایی رویاهای غیرممکن را تحقق خواهد بخشید. یک شرکت هواپیمایی امکان پرواز با قیمت مناسب تمام کلاس تجاری از آمریکا به اروپا را فراهم خواهد کرد. پروازهای طولانی مدت بدون توقف به مقاصد شگفتانگیز، مانند لس آنجلس تا کارائیب امکان پذیر خواهد شد. جتهای خصوصی برای همه کسانی که توانایی پرداخت هزینه را دارند و خطوط هوایی مورد علاقه همه همچون نورث آتلانتیک، فرنچ بی، لول و...، سفرهای کمهزینه و مسافت طولانی را در پیش میگیرند. فوربز باتوجه به این برآوردها امیدوار است، اگر نیمی از این رویاها، وعدهها و پیشبینیها محقق شوند، سال ۲۰۲۳ میتواند سال پر از تفریح برای توریستها باشد.