bato-adv
bato-adv
آمار گردشگری خارجی ۲۰۲۲ اعلام شد

صعود سه رقمی سفر در جهان

صعود سه رقمی سفر در جهان

سازمان جهانی گردشگری در جدیدترین داده‌های خود از وضعیت گردشگری جهان اعلام کرده است که گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیر۱۰۲ درصدی (صعود ۳ رقمی) را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تجربه کرد و توانست خود را به ۶۳ درصد از سطح پیش از همه‌گیری برساند. اروپا و خاورمیانه در این احیا و بازیابی در صدر قرار گرفتند. با این حال، همچنان ۳۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ باقی مانده است. ولی این سازمان جهانی، سالی قدرتمند را برای این بخش حتی با وجود مواجهه توریسم جهانی با چالش‌های مختلف از جمله وضعیت اقتصادی و ادامه مشکلات ژئوپلیتیک پیش‌بینی می‌کند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱

بررسی‌های سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نتایج قوی‌تر از حد انتظار را به‌همراه داشته که این امر ناشی از تقاضای متوقف‌شده بزرگ و برداشتن یا کاهش محدودیت‌های سفر در تعداد زیادی از کشور‌ها بود. براساس داده‌های مشترک انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) و سازمان جهانی گردشگری، ۱۱۶ کشور در دسامبر ۲۰۲۲ هیچ محدودیتی مبنی بر کووید-۱۹ را برای سفر‌ها اعمال نکردند و شرایط سفر آسان را فراهم کردند. براساس برآورد‌های اولیه، حدود ۹۱۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ به سفر‌های بین‌المللی رفتند که این رقم دو برابر آمار مربوط به سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش دنیای اقتصاد، ورودی‌های بین‌المللی در فصل تابستان در نیمکره شمالی، با سرعت نسبتا معتدل‌تری در چند ماه آخر سال، بازگشت چشمگیری را تجربه کردند. با وجود موانع متعدد و باد‌های مخالف مانند ظهور اُمیکرون در ابتدای سال، شروع حمله روسیه به اوکراین یا یک محیط اقتصادی چالش برانگیز، اما گردشگری بین‌المللی انعطاف‌پذیری از خود نشان داد که در بهبود قوی آن در ورودی‌ها منعکس شد و از کاهش ۵۹ درصدی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به منفی ۲۸ درصد در سه ماهه آخر سال رسید.

سریع‌ترین بهبود در اروپا و خاورمیانه

آمار‌ها نشان می‌دهد که همه مناطق در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، از افزایش قابل‌توجهی برخوردار بودند. اروپا، بزرگ‌ترین مقصد توریستی بین مناطق جهان، ۵۸۵ میلیون ورودی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد تا به لطف یک تابستان قوی در جذب گردشگر نزدیک به ۸۰ درصد سطوح قبل از همه‌گیری (۲۱ درصد کمتر نسبت به سال ۲۰۱۹) برسد. این امر با تقاضای قوی درون منطقه‌ای و اجرای اقدامات هماهنگ مربوط به سفر بین کشور‌های اروپایی همراه بود. اروپا توانست ۶۴ درصد از ورودی‌های جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دهد.

خاورمیانه بیشترین افزایش نسبی را در بین مناطق در سال ۲۰۲۲ داشته است که توانست تعداد ورودی‌ها را به ۸۳ درصد از تعداد پیش از همه‌گیری (منفی ۱۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹) برساند. این منطقه از رویداد‌های بزرگی مانند اکسپو ۲۰۲۰ دبی و جام‌جهانی فوتبال در قطر و همچنین زیارت حج در عربستان سعودی استقبال کرد.

آفریقا و قاره آمریکا هر دو حدود ۶۵ درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری خود را بازیابی کردند، در حالی که آسیا و اقیانوسیه به دلیل محدودیت‌های قوی‌تر مرتبط با بیماری همه‌گیر، تنها به سطح ۲۳ درصد رسیدند. آسیا که ۲۵ درصد از گردشگران بین‌المللی جهان را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده بود، در سال ۲۰۲۲ تنها ۹ درصد را تشکیل می‌داد. بر اساس مناطق فرعی، اروپای غربی (۸۷ درصد) و دریای کارائیب (۸۴ درصد) به سطوح پیش از همه‌گیری نزدیک شدند.

برخی مقاصد شامل جزایر ویرجین آمریکا (۲۷ درصد)، آلبانی (۱۷ درصد)، هندوراس (۱۷ درصد)، سن‌مارتن (۱۵ درصد)، آندورا (۱۴ درصد)، جمهوری دومینیکن (۱۰ درصد)، السالوادور (۷ درصد)، کوراسائو (۶ درصد)، کلمبیا (۵ درصد)، اتیوپی (۳ درصد) و لیختن‌اشتاین (۲ درصد) در سال ۲۰۲۲ نه تنها توانستند خود را به سطح ۲۰۱۹ برسانند، بلکه از آن فراتر بروند.

در کنار این مقاصدی بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساندند که حتی از سطح قبل از همه‌گیری نیز فراتر رفتند، کشور‌هایی از جمله ایسلند (صفر درصد)، سن‌مارینو (منفی ۳/ ۱‌درصد)، دانمارک (منفی ۱/ ۲‌درصد)، مالدیو، ترکیه و آروبا (منفی ۳ درصد) لوکزامبورگ و تانزانیا (منفی ۴ درصد) و صربستان (منفی ۶ درصد) تعداد ورود گردشگران بین‌المللی را تقریبا به سطح ۲۰۱۹ رساندند.

بازگشت قوی درآمد‌ها در برخی مقاصد

سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت قوی در هزینه‌های گردشگری بود که منجر به بهبود سطح درآمد قبل از همه‌گیری در بسیاری از مقصد‌ها شد. افزایش قابل توجهی در درآمد‌های گردشگری بین‌المللی در اکثر مقاصد ثبت شده است که در چند مورد بیشتر از رشد ورودی آنهاست. افزایش میانگین هزینه در هر سفر را می‌توان ناشی از مدت زمان طولانی‌تر اقامت، تمایل مسافران برای خرج کردن بیشتر در مقصد و هزینه‌های بالاتر سفر تا حدی به دلیل تورم دانست.

اما با وجود تمام بحران‌های اقتصادی و سیاسی در جهان چند مقصد توانست در کسب درآمد‌های حاصل از ورود گردشگران بین‌المللی حتی فراتر از سطح پیش از کرونا برود که ترکیه با رشد ۴۰ درصدی در صدر کشور‌های جهان قرار گرفت و پس از آن رومانی (۲۵ درصد)، مکزیک (۱۳ درصد)، پرتغال (۱۵ درصد)، لتونی (۱۴ درصد)، پاکستان و مراکش (هر دو ۶ درصد) و فرانسه (یک درصد) توانستند درآمد‌های خود را از سطح ۲۰۱۹ فراتر ببرند.

همچنین کشور‌هایی همچون اسلوونی (منفی یک درصد)، اردن (منفی ۲ درصد)، یونان (منفی ۳ درصد)، موراتی و اسپانیا (منفی ۴ درصد) و ایتالیا (منفی ۵ درصد) توانستند به سطح سال ۲۰۱۹ نزدیک شوند و تا حد قابل توجهی خسارت‌های ناشی از درآمد‌های گردشگری بین‌المللی را جبران کنند.

در مقابل، ایالات‌متحده که در سال ۲۰۱۹ با کسب درآمد حدود ۲۲۰ میلیارد دلاری از گردشگران بین‌المللی در رتبه نخست جهان قرار داشت؛ در سال ۲۰۲۲ همچنان با کاهش ۳۴ درصدی درآمدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ مواجه بود و در رتبه بیستم جهان از جهت رشد درآمدی قرار گرفت.

این بهبود را می‌توان در گردشگری خروجی با هزینه‌های بین‌المللی قوی از بازار‌های اصلی مانند فرانسه (منفی ۴ درصد)، آلمان (منفی ۸ درصد)، ایتالیا (منفی ۱۰ درصد) و ایالات‌متحده (منفی ۱۵ درصد)، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ مشاهده کرد. همچنین بازار‌های نوظهور شامل قطر (رشد ۲۹ درصد)، هند (۱۰ درصد) و عربستان (۷ درصد) با بازگشت قوی در هزینه‌ها در سال ۲۰۲۲ همراه بوده‌اند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv