bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۰۳۵۴۱

خداحافظی با پل ۵۰ ساله تهران/ پل حافظ ۲ ماه دیگر برچیده می‌شود

خداحافظی با پل ۵۰ ساله تهران/ پل حافظ ۲ ماه دیگر برچیده می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: حال جای پل یا چراغ قرمز گذاشته می‌شود و یا موارد دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما این سازه فلزی جمع‌آوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد، اما سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود. ما مجبوریم مدام این پل‌ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد باید سریع مشکل را برطرف کنیم.

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

پل حافظ بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. عمر مفید آن مدت هاست به اتمام رسیده و قرار است تا ۲ ماه آینده این پل برچیده شود.

به گزارش فارس، ایمن سازی و نوسازی پل‌های شهر تهران در دستور کار مدیریت شهری است. قرار است بخشی از این پل‌ها مقاوم‌سازی، نوسازی و برخی هم جمع‌آوری شود. پل حافظ یکی از پل‌های قدیمی تهران است که در نوروز سال آینده (۱۴۰۲) برچیده شود.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: پل حافظ قدمتش ۵۰ تا ۶۰ سال است و عمر مفید آن تمام شده و قرار است که این پل برچیده شود. پل حافظ بر اساس استاندارد‌های موجود نیاز به مقاوم‌سازی دارد و هزینه مقاوم‌سازی پل‌های فلزی بسیار زیاد است این در حالی است که در مورد کارکرد ترافیکی این پل‌ها هم ابهاماتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش تهران ۷۵۳ پل دارد که ۴۵ درصد آن فلزی و ۵۵ درصد آن بتنی است. مقاوم‌سازی ۱۴ پل در برنامه شهرداری تهران قرار دارد و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. قرار است که پل حافظ با قدمت ۵۰ ساله برچیده شود چرا که کارکرد‌های ترافیکی لازم را ندارد و به گفته مدیران شهری این پل تأثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد و بررسی کارشناسی نشان داده که جمع‌آوری پل و مسطح شدن خیابان تأثیر بیشتری بر روند بهبود ترافیک در این محدوده دارد.

پل حافظ که بر روی خیابان طالقانی است به زودی برداشته می‌شود البته جمع‌آوری آن نیازمند دقت است و قرار است در تعطیلات سال ۱۴۰۲ این پل قدیمی تهران با نظر کارشناسان برچیده شود.

در دوره قبل مدیریت شهری بسیاری از فعالیت‌ها در تهران متوقف و یا رها شده بود، اما در این دوره مدیریت شهری قرار است پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام و همچنین مقاوم‌سازی پل‌ها، اورهال کردن سیستم حمل و نقل عمومی و نوسازی در دستور کار است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. قبل از انقلاب در تهران ۳۹ تقاطع و ۳۷ پل وجود داشت از ابتدای انقلاب تا سال ۸۱ تعداد تقاطع‌ها به ۷۱ مورد و تعداد پل‌ها به ۱۵۵ مورد رسید و از سال ۸۱ تا امروز ۳۳۱ تقاطع و ۵۵۱ پل ایجاد شده است.

ساخت پل و همچنین تعمیرات تعدادی از پل‌ها در دستور کار قرار گرفته است و مطالعات آن در حال انجام است. بیشترین پل در منطقه ۴ شهرداری و کمترین پل در منطقه ۹ است. یکی از مشکلات اساسی در پل‌ها موضوع سرقت تجهیزات و درز انبساط است که باید این مشکلات برطرف شود.

جای پل حافظ چه چیزی قرار می‌گیرد؟ 

سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جمع‌آوری پل حافظ به خبرنگار فارس، گفت: در عید سال ۱۴۰۲ این پل جمع‌آوری می‌شود. چرا که تعمیر آن مقرون به صرفه نبود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ادامه داد: حال جای پل یا چراغ قرمز گذاشته می‌شود و یا موارد دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما این سازه فلزی جمع‌آوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد، اما سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود. ما مجبوریم مدام این پل‌ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد باید سریع مشکل را برطرف کنیم.

پل‌هایی که از نظر کارکرد ترافیکی ضرورت دارند ترمیم و نوسازی می‌شوند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:‌در حال حاضر موضوع بازسازی پل‌ها در دستور کار است و پل حافظ در تقاطع خیابان حافظ ـ طالقانی جمع‌آوری می‌شوند و پل‌هایی که از نظر کارکرد ترافیکی ضرورت دارند ترمیم و نوسازی می‌شوند و بازدید‌های مستمر در دستور کار است.

گزارشی در خصوص وضعیت پل‌های شهر تهیه شده است و مدیران شهری تأکید بر مقاوم‌سازی دارند. عباس شعبانی معاون فنی عمران شهرداری تهران می‌گوید برای مقاوم‌سازی لرزه‌ای ۶۶ پل تا سال ۱۴۰۳ برنامه داریم.

مقاوم‌سازی پل‌ها به دلیل اهمیتی که دارد در دستور کار است و بودجه‌ای هم برای این منظور در نظر گرفته شده که این عدد در سال جاری رشد خوبی داشته است باید سازمان‌های مسؤول برای حفاظت از پل‌ها پای کار بیایند. آبیاری فضای سبز مجاور یک پل به سازه آسیب وارد می‌کند به همین دلیل بازدید‌ها باید پی‌درپی انجام شود.

بهره‌برداری از چند تقاطع غیرهمسطح در دوره مدیریت شهری جدید انجام شده و بخشی از بار‌های ترافیکی مرتفع شده است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است که تمام تقاطع‌های غیرهمسطح شهر را تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌کنیم و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته ۹۸ تقاطع طی ۴ سال تکمیل، اصلاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

بر اساس این گزارش، نشست‌های متعددی با هدف مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های پایتخت در دستور کار است. در این جلسات در خصوص چگونگی نوسازی، مقاوم‌سازی بحث و بررسی صورت می‌گیرد. مقاوم‌سازی تعدادی از پل‌ها در دستور کار است و مطالعات در حال اجراست و حتی برخی از آن‌ها نیازمند بازنگری جدی است. موضوع نگهداشت پل‌ها بسیار جدی است و همچنین در جلسات شورای شهر درباره این موضوع مباحث متعددی مطرح شده است. قرار است برخی از پل‌ها نوسازی و برخی هم که کارکرد ترافیکی ندارند برچیده شوند.

برچسب ها: پل حافظ
bato-adv
bato-adv
bato-adv