به فاصله یک روز بعد از نقره داغ شدن چند ایرلاین به دلیل گرانفروشی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی دلیل افزایش ۳۰ درصدی بلیت را مصوبه شورای عالی هواپیمایی اعلام کرد.
به گزارش تسنیم، دیروز سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی ۸ شرکت متخلف هواپیمایی (۴ ایرلاین و ۴ شرکت ارائه دهننده خدمات بلیت) خبر داد.
غلامرضا صالحی "رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی" در اینباره گفته بود: درپی اخبار و گزارشهای مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف ۸ شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد.
وی افزود: ۴ شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت میکردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار ۴ ایرلاین هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصد و ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند.
وی تاکید کرد: این ۸ شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخهای مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشتند مکلف شدند.
به فاصله یک روز پس از این اطلاعرسانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در سالن CIP فرودگاه بینالمللی مهرآباد نشست خبری برگزار کرد.
مقصود اسعدی سامانی در این نشست خبری با اشاره به مشکلات صنعت حمل و هوایی، اظهار کرد: ایرلاینها در سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار و ۱۲۵ پرواز داخلی را انجام دادند. سال گذشته ۲۷۷ هزار ساعت پرواز توسط ایرلاین داخلی انجام شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده ۲۱ میلیون صندلی بود که ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۲۸ مسافر جابجا شدند، اضافه کرد: ضریب اشغال مسافر ۷۵ درصد و ۲۵ درصد از پروازها خالی بوده است. در پروازهای خارجی ۳ میلیون ۲۵۷ هزار مسافر جابجا شدند و ضریب اشغال ۶۹ درصد پروازهای خارجی را در سال گذشته داشته این.
وی درباره مباحث مربوط به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، یادآور شد: از اول آذرماه سال گذشته ایرلاینها داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دهند در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینههای فرودگاهی و... انجام نشده است.
وی بیان کرد: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ets یعنی حدود ۲۵ هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته این که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش داده است. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری میشد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاینها افزایش یابد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: با توجه به این مسئله درخواستهای متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد.
سامانی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه درخواست ایرلاینها برای افزایش قیمت چند درصد بود، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضاست، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.
وی در خصوص عدم تایید موافقت شورای عالی هواپیمایی توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنده در شورای عالی هواپیمایی بودم و افزایش قیمت را مصوب کرد. برای اعمال رسد قیمتها در آن زمان نجابت به خرج دادیم و روی قول دولت حساب کردیم و قرار بود طی ۲ هفته ابلاغ دولت برای افزایش قیمت اخذ شود.
وی با بیان اینکه از جیب مردم برای قشر یک درصدی هزینه میکنیم، یادآور شد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت دولتی در سال ۹۹ بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان متضرر شد. چرا باید از روستاییان بشاگردی برای متمولان خرج میکنیم؟ با توجه به دیدگاه دولت، ایرلاینها زیان نبینند و از جیب مردم برای قشر یک درصدی خرج نشود. عدم متعادل سازی نرخ بلیت باعث میشود امکان سرمایه گذاری برای فعال نگه داشتن ناوگان را نداشته باشند.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه زمینگیر شده اند، اضافه کرد: با نرخ کنونی بلیت هواپیما، اکثر ایرلاینها زیان ده هستند. با این وضعیت ۹۰ درصد شرکتهای دولتی نیز زیانده هستند.
وی با بیان اینکه با تداوم این روند تابستان آینده با مشکلات زیادی در بخش حمل و نقل هواپیمایی مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: هزینه خدمات فرودگاه طی ۱۰ سال از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۹۰ برابر شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید براینکه توان شرکتها برای خدمات دهی روز به روز تحلیل میرود، افزود: با این وضعیت شرکتها دیگر توان خدمات رسانی به مردم را نخواهند داشت.
سامانی با بیان اینکه ایرلاینها کار غیرقانونی نداشتهاند، تصریح کرد: اقدامات برای توقف متعادل سازی قیمت، فراقانونی است. مجلس شورای اسلامی پذیرفته که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزو تکالیف دولت است.
وی با اذعان به حضور فعال دلالان در بخش حمل و نقل هوایی، اظهار کرد: در آخرین نرخ بلیت هواپیما افزایش ۳۰ درصدی اعمال شده که مطابق تصویب شورای عالی هواپیمایی است.
وی با بیان اینکه نرخ سوخت در قیمت تمام شده بلیت هواپیما ۲ درصد است که در صورت افزایش آن به ۶ درصد، قیمت بلیت حدود ۱۸ درصد مشمول افزایش قیمت میشود، گفت: ما مطیع دستور دادستانی هستیم، اما بحث ما قانون است. اگر قانون را قبول داریم باید آنرا اجرا کنیم. گردن ما باریکتر از مو است. از دادستان میخواهیم با شرکتهای هواپیمایی همراهی کرده و طبق قانون افزایش قیمت اعمال شود تا ایرلاینها بتوانند روی پای خود بایستند و شرکتهای چارتر کننده به عنوان یکی از عوامل اصلی نابه سامانی بازار حمل و نقل هوایی مسافری از چرخه فروش بلیت حذف شوند.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم که چگونه بدون ابلاغ افزایش قیمت توسط دولت، افزایش ۳۰ درصدی نرخها در پروازهای داخلی اعمال شده است، گفت: این کار انجام شد، چون حدود ۸ ماه از مصوبه شورای عالی هواپیمایی گذشته واقدامی در این رابطه صورت نگرفته است. با این وضعیت دیگر نمیتوانستیم به خدمات رسانی حملونقل نقل هوایی ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه آیا یک فروشنده حاضر است خدمات یا کالای خود را با قیمتهای سال گذشته بفروشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در بخش حمل و نقل هوایی شبکه توزیع است که به دلیل نقدینگی کم، ایرلاینها پروازهای خود را چارتر میکند. متاسفانه این یک اجبار برای ایرلاین هاست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه چارتر کننده بلیت را به جای پکیج به صورت تکی در بازار عرضه میکند، باعث اختلال در بازار شده است. ما معتقدیم مسافر، ولی نعمت ماست و باید رضایت آنها را جلب کنیم و به همین دلیل سقف قیمتی برای بلیتها تعیین کردهایم.