وزارت دادگستری آمریکا در شکایتی علیه شرکت گوگل اعلام کرد: «رفتار ضد رقابتی گوگل موانع ورود به این بازار را به شکل مصنوعی به سطح بالایی رسانده، موجب خروج رقبا از بازار ابزارهای فناوریهای تبلیغاتی شده و شرایطی را ایجاد کرده تا معدود رقبای باقی مانده کوچک شوند و در شرایطی غیرمنصفانه قرار بگیرند».
فرارو- اخراج، تهدید هوش مصنوعی و اکنون یک دعوای بزرگ ضد انحصار. همگی نشان میدهند که روزهای خوبی در انتظار گوگل نخواهد بود.
به گزارش فرارو به نقل از وُکس، وزارت دادگستری و دادستانهای هشت ایالت ایالات متحده از گوگل به دلیل کسب و کار تبلیغات دیجیتال آن شرکت شکایت کرده و این شرکت را متهم کردهاند که از تسلط خود در بازار برای آسیب رساندن به رقبا استفاده کرده و خریداران و فروشندگان تبلیغات را مجبور میسازد که از محصولاتش با شرایط مناسب کم تری نسبت به شرایطی که شرکت دیگری ارائه میکند استفاده کنند.
وزارت دادگستری آمریکا در شکایتی علیه این شرکت اعلام کرد: «رفتار ضد رقابتی گوگل موانع ورود به این بازار را به شکل مصنوعی به سطح بالایی رسانده، موجب خروج رقبا از بازار ابزارهای فناوریهای تبلیغاتی شده و شرایطی را ایجاد کرده تا معدود رقبای باقی مانده کوچک شوند و در شرایطی غیرمنصفانه قرار بگیرند».
این نهاد دولتی ایالات متحده مدعی است که گوگل با خریدهای متعدد خود توانسته رقبا را از پیش رو بردارد و شرکتها را به استفاده از ابزارهای خود وادار سازد. «مریک گارلند» دادستان کل کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این شکایت گفت:«سازندگان وب سایت درآمد کمتری دارند و تبلیغ کنندگان بیشتر میپردازند».
به گفته وزارت دادگستری آمریکا این بدان معناست که وب سایتهایی که به تبلیغات دیجیتال متکی هستند درآمد کمتری نسبت به آن چه در غیر این صورت کسب میکردند از آن تبلیغات دریافت میکنند که به معنای پول کمتری برای تامین مالی آن چه عرضه میکنند میباشد.
هم چنین، به گفته وزارت دادگستری امریکا تبلیغ کنندگان بیش از آنچه باید پرداخت میکنند و این هزینهها معمولا به مشتری منتقل میشوند. وزارت دادگستری به دنبال وادار کردن گوگل به فروش یا جدا کردن بخشهایی از بازوی تبلیغات دیجیتال خود است تا دیگر کنترلی کامل بر هر بازیگری در بخش تبلیغات نداشته باشد: طرف خریدار، طرف فروشنده و صرافی در میان آن دو. گوگل در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۶۹ میلیارد دلار از تبلیغات دیجیتال در سراسر جهان را به دست آورد، اما بخش عمده این درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از جستجو است تبلیغاتی که کسب و کارها در جستجوهای کاربران قرار میدهند که ممکن است به آنان مرتبط باشد.
شکایت مطرح شده نه امپراتوری تبلیغات جستجوی گوگل بلکه بخشی از کسب و کار آن را هدف قرار میدهد که تبلیغات را در وب سایتهای خارج از داراییهای گوگل در سراسر اینترنت قرار میدهد. این سهم بسیار کوچکتر، اما در عین حال قابل توجهی از درآمد گوگل است.
در اقدامی نادر وزارت دادگستری هم چنین برای دولت درخواست خسارت مالی کرده و اعلام نموده که قیمتهای تبلیغاتی ضد رقابتی گوگل از طریق تبلیغات نمایشی ۱۰۰ میلیون دلاری که از سال ۲۰۱۹ میلادی برای تبلیغ آژانسها و خدمات مختلف خریداری کرده هزینهای را به دولت تحمیل کرده است. بله، درست است. دولت فدرال نیز میگوید قربانی رفتار تبلیغاتی بد گوگل شده است.
این شکایت در زمان نسبتا بدی علیه گوگل مطرح شده چرا که آن شرکت در سال گذشته حدود ۲۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده و در حال اخراج ۱۲ هزار نفر است که حدود ۶ درصد از نیروی کار آن را تشکیل میدهند. مسلما شکایت وزارت دادگستری پیامدهایی برای گوگل خواهد داشت. با این وجود، رسیدن چنین شکایاتی به سیستم دادگاههای امریکا سالها به طول خواهد انجامید و هیچ تضمینی نیز برای برنده شدن وزارت دادگستری در دادگاه و در جریان رسیدگی به پرونده شکایت وجود ندارد.
یک تهدید فوریتر در مورد گوگل آن است که ممکن است باعث پرت شدن حواس و عدم توجه به سایر شرکتهایی شود که احتمالا در حال نقض مقررات هستند و تهدیدی برای فضای رقابتی به شمار میروند. یوتیوب مجبور شده ویدیوی کوتاه یا شورت ویدئوها را برای همگام شدن با "تیک تاک" معرفی کند.
مایکروسافت میلیاردها دلار در Open AI یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی هزینه میکند شرکتی که با تلاشهای هوش مصنوعی گوگل رقابت میکند و تهدید کرده که در این مسیر از ربات چت ChatGPT خود به منظور تقویت «بینگ» موتور جستجوی مایکروسافت استفاده خواهد کرد. در همین حال، هزینههای تبلیغاتی در سراسر جهان از جمله برای گوگل و داراییهای آن کاهش یافته است. کسب و کار تبلیغاتی گوگل به اندازه دیگر شرکتها آسیب ندیده، اما درآمد کلی آن نیز به اندازه قبل رشد نکرده است.
براساس گزارشهای منتشر شده وزارت دادگستری امریکا سالها پیش حتی قبل از آغاز کار دولت بایدن پرونده خود را علیه تجارت تبلیغات دیجیتال گوگل آماده کرده بود. هم چنین، این تازهترین شکایت به چهار شکایت ضد انحصار دولتی دیگر افزوده میشود که گوگل در حال حاضر با آن مواجه است از جمله یک شکایت وزارت دادگستری که از اکتبر ۲۰۲۰ میلادی در مورد موتور جستجو و تجارت تبلیغات جستجو مطرح شد و یک شکایت دیگر که توسط ۳۸ دادستان کل ایالت در دسامبر همان سال و این بار نیز در مورد تجارت جستجو ثبت شده بود.
در ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی ۳۷ دادستان کل ایالتی از گوگل به خاطر فروشگاه آن یعنی اپلیکیشن «پلی اپ» شکایت کردند و ۱۷ دادستان کل ایالتها در مورد تجارت تبلیغات دیجیتال در پروندهای مشابه با آن چه وزارت دادگستری اکنون ارائه میکند شکایت خود را مطرح کرده بودند.
گوگل در بیانیهای اعلام کرد: «دعوی قضایی امروز از سوی وزارت دادگستری امریکا در تلاش است تا برندگان و بازندگان را در بخش فناوری تبلیغاتی بسیار رقابتی انتخاب کند». «دان تیل» معاون تبلیغات جهانی گوگل میگوید که این شکایت به صنعت تبلیغات و نوآوری آسیب میرساند و کمکی به آن نمیکند. او میگوید دولت نباید از این قدرت برخوردار باشد که شرکتها را مجبور کند تا مالکیت و خریدهای ۱۵ سالهای که زمانی از سوی قانونگذاران امریکایی تایید شده بودند را از بین ببرد.
گوگل هم چنین اشاره کرده که در فضایی شلوغ و رقابتی قرار دارد. گوگل، متا و به طور فزایندهای آمازون بیشترین سهم را در بازار تبلیغات دیجیتال در ایالات متحده دارند و گوگل بیشترین سهم را از آن خود ساخته است. کمیسیون تجارت فدرال یک نهاد دیگر اجرای قوانین ضد انحصار نیز از متا و مایکروسافت نیز به دلیل خریدهایی که ادعا میکند ضد رقابتی هستند شکایت کرده است.
در این میان Chamber of Progress یک گروه حامی فناوریهای بزرگ که با بودجه گوگل راه اندازی شده در بیانیهای اعلام کرده که این پرونده ارتباط خود را با واقعیتهای اقتصادی قطع کرده است. در این بیانیه آمده است: «سهم بازار تبلیغات دیجیتال گوگل (تخمین زده میشود حدود ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی باشد و بیشترین سهم یک شرکت در این حوزه را از آن خود میسازد) در پایینترین سطح خود در مقایسه با بازههای زمانی مختلف پیشین قرار گرفته است».
با این وجود، طرفداران مقابله با انحصارگرایی که سال هاست انتقادات خود را علیه شرکتهای بزرگ عرصه فناوری مطرح نمودهاند، اما اقدام وزارت دادگستری امریکا را مورد تحسین قرار داده اند. «کایل مورس» معاون مدیر اجرایی پروژه نظارت بر فناوری با انتشار بیانیهای گفته که «گوگل به حق به دلیل سالها سوء استفاده در بازار آنلاین باید پاسخگو باشد». او افزوده است که رقبای گوگل باید از شکایت مطرح شده از آن شرکت درس گرفته و در رفتار خود تجدیدنظر کنند. مورس میگوید:«آنان باید درک کنند که در صورت درس نگرفتن نفر بعدی خواهند بود و شکایت علیه شان مطرح خواهد شد».
شکایت دیگر ضد انحصار وزارت دادگستری علیه گوگل که در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی تنظیم شد قرار است در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. این بازه زمانی نشان میدهد که رسیدن شکایت به دادگاه چه مدت زمانی به طول میانجامد. مشکلات نهادهای قضایی و دولتی امریکا با گوگل احتمالا تا دهه آینده ادامه خواهد یافت و در این بازه زمانی ممکن است شرکتی کاملا تازه بر عرصه اینترنت مسلط شود.