انتخاب عطر همیشه در فروشگاهها اتفاق نمیافتد. به یادماندنیترین عطرها آنهاییاند که باعث شدهاند در خیابان سر برگردانیم و دنبال صاحب آن بوی خوشی بگردیم که در کسری از ثانیه به مشامان رسید. یکی از این عطرهای خوشبو و محبوب و پرفروش حاصل کار فرانسیس کورکجیان است که باکارا روژ ۵۴۰ (Baccarat Rouge ۵۴۰) نام دارد.
این عطر در چند سال گذشته به یکی از موضوعهای صحبت همیشگی دوستداران رایحههای خاص تبدیل شده است و خالق این عطر از شما میخواهد با بوهای شیرین معمولی خداحافظی کنید.
دوستداران این عطر آن را به چیزهای متفاوتی تشبیه کردهاند؛ «این عطری است که غروب آفتاب در میکونوس را به یاد میآورد؛ سعادتمند و سرخوش.» خواننده رپ کارتل دو در یکی از ترانهها خود میخواند: «باکارا روژ ۵۴۰ بوی پول میدهد». کیسی ماسگریوز این عطر را یکی از چیزهای موردعلاقه خود نامیده است و کریستین کوین از گروه سانست میگوید: «آرایشگر من آن را میزند. همسایه من آن را میزند. من فقط میگویم:ای بابا. من بودم که اول آن را میزدم!»
کورکجیان در توصیف بوی این عطر به هارپر بازار میگوید: «من آن را یک کیمیاگری شاعرانه میدانم که از نتهای هوایی یاسمن، درخشش زعفران، جنبههای معدنی عنبر و تکه چوبهایی از سرو تازه بریدهشده گرفته است. این یک رایحه لذیذ است؛ به این معنی که رایحه آن تقریبا خوراکی است، اما یک شیرینی تند و تلخ را با طعم معطر متعادل و آن را به سمت دیگری هدایت میکند.»
باکارا یک مارک لوکس فرانسوی و سازنده کریستالهای ظریف است که در محلی به همین نام در شمال شرقی فرانسه واقع شده است.
عطر باکارا روژ ۵۴۰ که در سال ۲۰۱۴ راهی بازار شد، بلافاصله محبوب نشد. این یک عطر تولید محدود به مناسبت دویستوپنجاهمین سالگرد این مارک کریستال بود که لابی هتل باکارا نیویورک را معطر میکرد. اکنون آن را عطر سال ۲۰۲۱ مینامند و در حال حاضر در بین ۲۰ عطر پرطرفدار جهان قرار دارد که اکثر آنها را مارکهای بزرگ مد و چهرههای مشهور تبلیغ میکنند، اما به شکلی غیرمعمول، هیچ کدام از این خصوصیات آنها را ندارد.
این عطر با قیمتی نسبتا نجومی عرضه میشود؛ شیشههای ۳۵ میلی این عطر ۱۹۵ دلار قیمت دارند و بسیار معروف است که هر پاف از این عطر برای مصرفکننده حدود ۱۸ دلار تمام میشود.
موفقیت این عطر با نگاهی به گذشته خالق عطر، فرانسیس کورکجیان، منطقی است. کورکجیان مانند موجسواری ماهر که طبیعت و دریا و امواج را بهخوبی میشناسد، بهترین زمان ممکن برای رام کردن امواج بازار را برمیگزیند. او بارها و بارها با آثاری مانند Green Tea الیزابت آردن و Le Male اثر ژان پل گوتیه این کار را انجام داده است.
کورکجیان میگوید: «در ۳۰ سال گذشته، ما تحت تاثیر هالهای شیرین بودهایم. عطرهای شیرینی مانند Mugler's Angel و Lancôme's La Vie Est Belle غالب شدهاند و برخی به لطف ترکیبی از بسیاری از مواد شیرین، بوی چسبناک، پودری، خوشطعم، چرب و حتی سردردآورندهای میدهند.»
کورکجیان موج خود را برگزید و در باکارا روژ ۵۴۰، تنها از یک نت شیرین استفاده کرد: اتیل مالتول، یک ماده قدرتمند که رایحه متمایز مربای توت فرنگی شیرینشده را به باکارا روژ ۵۴۰ میدهد. این رایحه شیرین است، اما بوی تقریبا سوختهای میدهد و در مقابل کیفیت چوبی و خوشطعم ماده دیگری به نام امبرکسان (Ambroxan) پارادوکسی ایجاد میکند که به اندازه یک دسر شور و شیرین اعتیادآور است.
کورکجیان میگوید: «من یک عطر سنگین میخواستم که هم روشن و هم سبک باشد.»
منبع: ایندیپندنت