موتور EFP میتواند از ظرفیت بالایی برای تولید و استفاده برخوردار باشد، اما مشروط بر آنکه کیفیت فدای قیمت نشود. چراکه در موتور EF۷ تجربه کردیم به دلیل کیفیت نامناسب اویلماژول، این موتور حساسیت بالایی نسبت به کیفیت روغن موتور دارد و در صورتی که روغن نامناسبی در آن استفاده شود، ممکن است باعث قفل شدن روغن در این محفظه شده و موتور آسیب شدیدی ببیند.
یکی از پربازدهترین و جنجالیترین موتورهایی که در عمده محصولات ایران خودرو استفاده میشود، موتور ملی یا EF۷ است. این موتور از همان ابتدا با هدف کارکرد بهینه با سوخت گاز طبیعی، طراحی و تولید شد. حال شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو (ایپکو) قصد دارد این پیشرانه را با تغییرات جدید عرضه کند.
به گزارش تجارتنیوز، دلیل احساس نیاز و تولید پیشرانه جدید ایران خودرو برای محصولات خود و جایگزینی بهجای پیشرانه XU۷، افزایش قیمت بنزین در طی سالهای اخیر و همچنین قدیمی بودن این پیشرانه بود.
پیشرانه EF۷ با قدرت بالایی که نسبت به سایر پیشرانهها مانند XU۷ و TU۵ تولید میکند، همیشه طرفداران خاص خود را دارد. این موتور در حالت پایه توانایی تولید قدرت حداکثر ۱۱۵ اسببخار را دارد که حدود ۱۰ اسب از موتور XU۷ و حدودا ۵ اسب از موتور TU۵ قدرت بیشتری تولید میکند.
عادل پیرمحمدی، قائممقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو، اخیراً اعلام کرد که بهینهسازی موتورهای احتراق داخلی یکی از روشهای کنترل مصرف سوخت و آلایندگی است. موتور EF۷ در حال از رده خارج شدن و جایگزینی با موتور EFP است.
این موتور که با جایگزینی کلی قطعات داخلی و اصلی همراه بودهاست، باعث کاهش مصرف یک لیتری نسبت به مدل قبلی شده. تولید انبوه این پیشرانه از بهمنماه امسال آغاز شده و پیشبینی میشود در انواع مدلهای دنا و سمند استفاده شود.
همچنین آقای محمدی اشارهکرد همزمان با تولید این پیشرانه، تولید انبوه موتور EFPTC یا مدل توربوشارژ آغاز شده که دارای دو عدد CVVT بوده و قدرتمندترین پیشرانه با مصرف سوخت پایین بهشمار میرود. این موتور با ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور، روی خودروهای دنا، ریرا و تارا قرار خواهد گرفت.
دور کارکرد درجا در موتور EFP نسبت به EF۷ از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه کاهش یافته است که این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی میشود.
مجموعه میللنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میلبادامک، منیفولد هوای ورودی و خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنککننده و … همه با نوع جدیدتر جایگزین شده و علاوه بر بهبود کیفی، با کاهش وزن بیشاز یک کیلوگرم همراه بوده که این خود باعث کاهش فشار از روی موتور میشود.
سیستم خنککننده موتور به هواگیری خودکار تجهیز شده است.
سیستم CVVT دوگانه که جایگزین CVVT تکی قبلی شده و این باعث افزایش راندمان موتور، با توجه به شرایط کاری آن (اعم از رانندگی پرشتاب یا شهری) میشود.
موتور EFP میتواند از ظرفیت بالایی برای تولید و استفاده برخوردار باشد، اما مشروط بر آنکه کیفیت فدای قیمت نشود. چراکه در موتور EF۷ تجربه کردیم به دلیل کیفیت نامناسب اویلماژول، این موتور حساسیت بالایی نسبت به کیفیت روغن موتور دارد و در صورتی که روغن نامناسبی در آن استفاده شود، ممکن است باعث قفل شدن روغن در این محفظه شده و موتور آسیب شدیدی ببیند.
پس امید است در موتور EFP از قطعات باکیفیتی استفاده شود تا شاهد اتفاقهای اینچنین نشویم.