bato-adv
bato-adv
از توقف تولید ۲۰۶ تا یک سوءتفاهم اقتصادی در جشنواره فیلم فجر

خرده‌روایت‌هایی درباره بازار خودرو

خرده‌روایت‌هایی درباره بازار خودرو

پرونده ۲۰۶ اسفند امسال برای همیشه بسته می‌شود. در بازار آزاد قیمتش به مرز ۵۰۰ میلیون رسیده اما اوایل سال می‌توانستید آن را با نصف این پول بخرید

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

فرارو- توقف تولید ۲۰۶ یکی از مهمترین خبر‌های این روز‌های بازار خودرو است. ایرانخودرو بعد دو دهه راضی شده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را از خط تولید خارج کند و با تحویل مدل‌هایی که موعد تحویلشان اسفند ۱۴۰۱ بوده، پرونده ۲۰۶ برای همیشه بسته می‌شود. قبلا از TF۲۱ که آن هم یک هاچ‌بک جمع‌وجور است، به‌عنوان جانشین پژو ۲۰۶ اسم برده می‌شد. حالا ایرانخودرو می‌خواهد پژو ۲۰۷ تیپ پنج را که ترکیبی از موتور ۲۰۷ و اتاق ۲۰۶ است، به‌عنوان یکی دیگر از جانشین‌های پژو ۲۰۶ در اسفند ۱۴۰۱ از راه بورس وارد بازار کند. به بهانه خبر توقف تولید ۲۰۶ چندتا از خبر‌ها و روایت‌های این روز‌های بازار خودرو را مرور می‌کنیم.

۱- پژو ۲۰۶ درحالی اسفند امسال از خط تولید ایرانخودرو خارج می‌شود که آخرین قیمت آن در کارخانه ۱۵۰ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. این عدد را در لیست قیمت محصولات ایرانخودرو مربوط به بهمن ۱۴۰۱ می‌بینیم، اما بدنیست بدانید ۲۰ سال قبل که ایرانخودرو نخستین مدل‌های آن را می‌فروخت، قیمت پژو ۲۰۶ در کارخانه بین ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. در بازار آزاد الان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفرکیلومتر را حول‌وحوش ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌کنند. ابتدای سال، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را می‌توانستید با نصف این پول یعنی ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان بخرید. البته اگر الان اخبار و تیتر‌هایی شبیه به افزایش قیمت ۲۰۶ در پی ماجرای توقف تولید را می‌بینید، خیلی آن‌ها را جدی نگیرید. چون افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی قیمت پژو ۲۰۶ در معاملات این روز‌های بازار آزاد تقریبا برای اکثر مدل‌های داخلی دیده می‌شود.

۲- پراید صفرکیلومتر فاصله‌ای با انقراض ندارد. مدلی که دو سال زودتر از پژو ۲۰۶ از خط تولید بیرون آمد و حالا روی هم ۱۴ تا پراید صندوقدار صفرکیلومتر و چهارتا پراید هاچ‌بک صفرکیلومتر در سایت دیوار پیدا می‌شود. مدل‌هایی که سال تولیدشان به سال‌های ۹۹ و ۹۸ برمی‌گردد. بین همین معدود مدل‌های صفرکیلومتر، کف قیمت پراید صندوقدار ۲۸۰ میلیون تومان است و عدد ۲۹۵ میلیون تومان را می‌توانیم بالاترین قیمت پیشنهادی فروشنده‌های پراید صندوقدار صفرکیلومتر بدانیم. پراید هاچ‌بک هم که معمولا با قیمت بیشتری نسبت به پراید صندوقدار معامله می‌شود، با قیمت ۲۹۵، ۳۰۰ و ۳۰۵ میلیون تومان آگهی شده است.

۳- ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر را الان حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان می‌فروشند. تیبا صندوقدار که یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های داخلی در بازار آزاد است، حدود ۳۱۰ میلیون فروخته می‌شود. قیمت تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ‌بک به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده و کوییک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای را می‌شود با همین قیمت در بازار آزاد پیدا کرد. حالا اگر به همین اندازه پول داشته باشیم، به‌جای تیبا، ساینا و کوییک در بازار مدل‌های دست‌دوم می‌توانیم بین همین خودرو‌های داخلی سراغ ۲۰۶ و تندر ۹۰، پژو پارس و ... بروریم. فروشنده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۰ آن را با کارکرد ۲۸۰ هزار کیلومتر، ۲۷۰ میلیون آگهی کرده است. قیمت پژو پارس مدل ۹۱ که در ۱۰ سال قبلی ۱۳۰ هزار کیلومتر راه رفته، ۳۰۸ میلیون تومان اعلام شده و فروشنده دیگری قیمت تندر ۹۰ دنده‌ای مدل ۸۸ را با احتساب ۲۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲۹۳ میلیون تومان درنظر گرفته است. بین مدل‌های مونتاژی هم امثال لیفان X۵۰ مدل ۹۵ با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان یا ام‌وی‌ام ۵۳۰ مدل ۹۰ با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان در دسترس است. زانتیا، ام‌وی‌ام ۳۱۵ و ام‌وی‌ام ۱۱۰S هم جزو گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

۴- شاهین و تارا به‌عنوان بخشی از جوایز چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌ترتیب به برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن و برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد. قیمت شاهین در بازار حدود ۵۳۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است و تارا را تقریبا ۱۰۰ میلیون گران‌تر از شاهین معامله می‌کنند. همین تفاوت ۱۰۰ میلیونی حداقل در فضای مجازی حاشیه‌هایی درست کرده که چرا جایزه برنده سیمرغ بخش زنان باید جایزه‌ای ارزان‌تر از بازیگر بخش مردان دریافت کند. البته مجید صالحی بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول، از هادی حجازی‌فر درخواست کرد جایزه‌اش یعنی خودرو تارا را به‌نفع مردم زلزه‌زده خوی بفروشد، اما این را هم اضافه کنیم که قیمت شاهین در کارخانه نزدیک ۵۱ میلیون بیشتر از قیمت کارخانه تارا است.

برچسب ها: پژو 206
bato-adv
bato-adv
bato-adv