محققان بر این باورند که خودتنظیمی صنعت شیر خشک برای نوزادان کارساز نیست و توصیه میکنند که هنگام اظهارنظرهای بهداشتی و تغذیهای خاص در مورد شیر خشک باید بررسی دقیقتری صورت گیرد. آنها از سازمانهای دولتی و نظارتی میخواهند که ادعاهای بهداشتی غیرمستند مانند آنچه در این مطالعه دیده میشود را بررسی کنند.
تغذیه صحیح نوزاد باعث کاهش عوارض و مرگ و میر، کاهش خطر بیماریهای مزمن و رشد ذهنی و جسمی میشود، اما طبق یک مطالعه بینالمللی اخیر، بسیاری از ادعاهای بهداشتی و تغذیهای که در مورد محصولات شیرخشک برای نوزادان مطرح میشود، از نظر علمی تأیید نشده است.
شیر مادر به عنوان بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد شناخته شده است. اما برخی از زنان به دلایل پزشکی یا اجتماعی نمیتوانند یا نباید نوزادانشان را تغذیه کنند و باید به شیر خشک بسنده کنند. مهم است که شیر خشک انتخاب شده برای نوزادان فواید تغذیهای مطلوبی را ارائه دهد.
یک نظرسنجی بینالمللی اخیر به ادعاهای بهداشتی و تغذیهای که بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ در مورد شیر خشک موجود در استرالیا، کانادا، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، نیجریه، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا و... انگلستان و آمریکا پرداخته است.
محققان ادعاهای شرکتهای شیر خشک را در خصوص رشد و تکامل نوزادان بررسی کردند. آنها ۷۵۷ شیرخشک مخصوص نوزادان را شناسایی کردند که به طور متوسط دو ادعا داشتند.
۵۳ ٪ شرکتها ادعا کردند که فرمول تولیدی شیر خشک به رشد مغز یا چشم و سیستم عصبی کمک میکند و ۳۹ ٪ ادعا کردند که این فرمول سیستم ایمنی سالم را تقویت میکند.
نگرانی محققان در ۷۴ درصد محصولات هیچ مدرک علمی پیدا نکردند که ادعاهای سلامت خاص آنها را تأیید کند.۱۴ درصد بررسیهای محققان به کارآزماییهای بالینی ثبت شده آینده نگر مراجعه کردند.
ثبت نام آینده نگر فرآیندی است که در آن محققین قبل از ثبت نام شرکت کنندگان جزئیات یک کارآزمایی را به صورت عمومی مشخص میکنند.
در ۸۸ درصد موارد کارآزماییهای ثبتشده بودجهای را از صنعت شیرخشک نوزاد یا نهادهایی که مستقیماً به این صنعت وابسته هستند دریافت کردند. به راحتی میتوان درک کرد که چگونه و چرا والدین به طور منطقی به ادعاهای مطرح شده در خصوص شرکتهای تولید کننده شیرخشکهای نوزادان اعتماد میکنند.
برای آنها منطقی است که فرض کنند ادعایی مانند این که فرمول شیر خشک رشد مغز را بهبود میبخشد، باید درست باشد. در سال ۱۹۸۱، سازمان بهداشت جهانی (WHO) کد بازاریابی جایگزینهای شیر مادر را منتشر کرد.
این کد به دنبال تنظیم بازاریابی شیر خشک برای نوزادان است و در پاسخ به ترویج، توسط صنعت شیرخشک، تغذیه با شیر خشک نسبت به شیردهی نوشته شده است. اجرای این آیین نامه داوطلبانه است.
از دولتها در سراسر جهان خواسته میشود تا از ارائه اطلاعات عینی و ثابت در مورد تغذیه نوزاد اطمینان حاصل کنند، اما ملزم به تصویب قانونی برای اجرای این مطلب نیستند.
محققان بر این باورند که خودتنظیمی صنعت شیر خشک برای نوزادان کارساز نیست و توصیه میکنند که هنگام اظهارنظرهای بهداشتی و تغذیهای خاص در مورد شیر خشک باید بررسی دقیقتری صورت گیرد. آنها از سازمانهای دولتی و نظارتی میخواهند که ادعاهای بهداشتی غیرمستند مانند آنچه در این مطالعه دیده میشود را بررسی کنند.
دکتر نایجل رولینز از سازمان جهانی بهداشت گفت: بر اساس این مطالعه، دولتها و مقامات نظارتی باید زمان و توجه لازم را برای بررسی ادعاهای محصولات شیر خشک و شواهد ارائه شده اختصاص دهند و در نتیجه از نوزادان و والدین در برابر منافع تجاری محافظت کنند.
نتیجه مطالعه کنونی این است که هنگام انتخاب شیر خشک برای نوزادان، والدین مهم است که بررسی کنند آیا ادعاهای بهداشتی و تغذیهای ارائه شده توسط تحقیقات علمی اثبات شده است یا خیر. این مطالعه در ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.
منبع: سایت نیواطلس