مشخص نبودن جای پارک خودروها در سفرهای درونشهری علاوه بر اینکه موجب افزایش تردد و ترافیک میشود، مصرف بنزین و آلودگی هوا را نیز افزایش میدهد.
به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در شهر تهران بهازای هر دو نفر یک خودرو وجود دارد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ احمد شیرانی در مورد معضلات پارک حاشیهای خودرو بیان کرد: مشکل پارک خودروها مشکل تمام کلانشهرها است و هر کشور راهکارهایی را برای رفع چالشهای ناشی از این موضوع پیشبینی کرده است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا اظهار داشت: بر اساس محاسبات به طور میانگین زمان توقف هر خودرو در طول سال ۸۳۶۰ ساعت است و با توجه به اینکه زمان توقف خودروها بیشتر از زمان حرکت آنها است مکان موردنیاز برای پارک خودروها بسیار حائز اهمیت است.
شیرانی با اشاره به اینکه جمعیت شهر تهران ۹ میلیون نفر است که علاوه بر این تعداد روزانه ۳ میلیون نفر جمعیت شناور نیز از شهرهای دیگر به شهر تهران تردد دارند گفت: در شهر تهران بهازای هر ۲ نفر یک خودرو وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجهبه تکسرنشین بودن خودروها در تهران و اینکه هر خودرو به مساحتی حدود ۱۴ متر برای توقف نیاز دارد درصورتیکه هر اتوبوس با وجود جابهجایی ۴۰ مسافر به ۲۳ متر مکان برای توقف نیاز دارد اهمیت استفاده از حملونقل عمومی بر هیچکس پوشیده نیست و مهمترین راهکار برای رفع مشکل نبود پارکینگ خودرو توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی میباشد.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا که در یک برنامه رادیویی مصاحبه کرد، با اشاره به هوشمندسازی پارکینگها و مشخصکردن مکان پارک خودرو قبل از خروج از مبدأ بهعنوان راهکاری که در برخی کشورها مورداستفاده قرار دارد بیان داشت: مشخص نبودن جای پارک خودروها در سفرهای درونشهری علاوه بر اینکه موجب افزایش تردد و ترافیک میشود، مصرف بنزین و آلودگی هوا را نیز افزایش میدهد.
به گفته وی، متأسفانه در برخی نقاط شهری ما از کاربری زمین بهدرستی استفاده نشده است و برخی جاذبهها موردعلاقه شهروندان و مراکز تجاری در مرکز شهرها بدون توجه به توسعه و تخصیص حملونقل عمومی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه باتوجه به بحث درآمد و قیمت زمین اقبال کمتری به ساخت پارکینگ در کشور وجود دارد بیان داشت: ساخت پارکینگ و جاذب سفر در مراکز شهرها در پیک ورود سفر تأثیرگذار است.
شیرانی اذعان داشت: در برنامه توسعه شهر تهران پیشبینی شده است که گرایش به استفاده از حملونقل عمومی بایستی به ۷۰ درصد برسد که در حال حاضر این اقبال ۳۰ تا ۴۰ درصد است و تا تحقق این مهم فاصله زیادی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در ۴ تا ۵ سال اخیر تعداد اتوبوسهای شهر تهران نسبت به گذشته به یکسوم کاهشیافته و در حال حاضر ۸۰ درصد ناوگان حملونقل عمومی فرسوده است.