bato-adv
bato-adv

الماس مصنوعی یا طبیعی؟

الماس مصنوعی یا طبیعی؟

از هر ۱۰ قطعه جواهری که به فروش می‌رسد، یکی حاوی الماس مصنوعی است و جوانان این روز‌ها برای خرید الماس مصنوعی کمتر خجالت‌زده می‌شوند. این در حالی است که علاقه به خرید الماس مصنوعی بیشتر از اینکه به صرفه‌جویی در هزینه ربط داشته باشد، به اخلاق شخصی مربوط است.

هدر لیم، مهندس کاربردی که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، از افرادی است که به‌راحتی الماس تولید شده در آزمایشگاه را برای نگین اصلی حلقه نامزدی‌اش انتخاب کرد.

او می‌گوید وقتی نامزدش -که اکنون همسرش است- از او پرسید دوست دارد حلقه نامزدی‌اش چه شکلی باشد، به‌وضوح به او گفت الماس طبیعی که از معدن الماس استخراج شده باشد نمی‌خواهد.

کلی لی، نویسنده چاینا مورنینگ پست، می‌نویسد پل زیمنیسکی، تحلیلگر صنعت و کارشناس ردیابی عرضه و تقاضای جهانی الماس، تخمین می‌زند اکنون الماس مصنوعی ۱۰ درصد کل بازار الماس را تشکیل می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا بسیار بیشتر و در چین کمتر است.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران شرکت پژوهش‌های بازار (Allied Analytics LLP) تا سال ۲۰۳۰ خریدوفروش جهانی الماس مصنوعی به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

هرچند برخی مشتریان مانند لیم مطابق اصول شخصی خود الماس مصنوعی را به طبیعی ترجیح می‌دهند، به باور زیمنیسکی افزایش علاقه به الماس مصنوعی کمتر به اصول اخلاقی افراد مربوط است و بیشتر به تاثیر قیمت الماس طبیعی بر هزینه‌ها بستگی دارد. با افزایش نرخ تورم در سراسر جهان، هزینه خرید حلقه نامزدی نیز در سال گذشته مثل بسیاری از کالا‌ها بالا رفته است.
بسیاری از خرده‌فروشان نیز برای انطباق با شرایط جدید مدل‌های کسب‌وکارشان را تغییر داده‌اند و الماس‌های مصنوعی از قبیل مویسنایت را جایگزین الماس طبیعی کرده‌اند.

چاینا مورنینگ پست گزارش داد طی گفتگو با خرده‌فروشان متعدد مشخص شد همگی این نکته را که کاهش ارزش قیمت الماس مصنوعی به هنگام فروش مجدد در مقایسه با الماس طبیعی عامل مهمی در تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید است، رد کرده‌اند.

یکی از بنیان‌گذاران شرکت الماس مصنوعی پلام دایموند می‌گوید: «مخالفان الماس مصنوعی همواره این بحث را مطرح می‌کنند که الماس طبیعی موقع فروش مجدد بسیار گران‌تر است، اما وقتی تنها نصف قیمتی که برایش پرداخته‌اید دریافت می‌کنید این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اصلا چه کسی موقع خرید فقط به فروش فکر می‌کند؟»

یکی دیگر از خرده‌فروش‌های مهم بریتانیا نیز گفت که حدود۳۰ درصد سفارش‌هایی که برای حلقه نامزدی دریافت می‌کند با الماس مصنوعی است. اما دلیلش این نیست که می‌خواهند در هزینه صرفه‌جویی کنند، بلکه به این دلیل است که الماس مصنوعی با توجه به بودجه‌شان، قیراط بیشتر، رنگ بهتر و شفافیت بالاتری دارد. آن‌ها دنبال کمتر خرج کردن نیستند، دنبال بیشتر داشتن هستند.».

اما مفهوم این «بیشتر» برای افراد مختلف متفاوت است و مثلا برای لیم به معنی توان انتخاب طرح‌های متنوع‌تر بود و نامزدش به‌جای پرداخت پول بیشتر برای الماس طبیعی، این مبلغ را برای طرح حلقه هزینه کرد. این کار برای لیم به معنای اهمیت دادن به چیزی بود که برای او مهم‌تر به شمار می‌رفت.

نویسنده ساوت چاینا مورنینگ پست می‌نویسد همان‌طور که لیم حتی به الماس طبیعی فکر نمی‌کرد، برعکس خیلی‌ها هم هستند که به چیزی غیر از الماس طبیعی فکر نمی‌کنند.

آن‌هایی که الماس طبیعی به لحاظ احساسی برایشان مهم است اصلا به سنگ مصنوعی نگاه نمی‌کنند، حتی اگر به لحاظ شیمیایی یکی باشند و تشخیص آن با چشم غیرمسلح ممکن نباشد.

درنهایت، انتخاب‌های احساسی در‌مورد خرید حلقه نامزدی، فرآیند تصمیم‌گیری مشتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این به نشان‌های تجاری بستگی دارد که چگونه فهرست خواسته‌های فزاینده آن‌ها را برآورده کنند.

ردوبدل کردن حلقه نامزدی فرآیند پراسترسی است و اندرو وولگموث، از بنیان‌گذاران یک شرکت حلقه نامزدی سفارشی می‌گوید این ربطی به شرایط اقتصادی بازار جهانی ندارد. حلقه نامزدی خریدی ویژه برای زوج‌ها است و تا حدی از نوسانات بازار مصون است. او می‌گوید حتی در رکود اقتصادی هم زوج‌هایی هستند که دوست دارند الماسی بخرند که به هدیه دادن آن افتخار کنند و بدانند شریک زندگی‌شان از دریافت آن خوشحال خواهد شد.

به باور وولگموث، تغییر به سمت استقبال بیشتر از الماس مصنوعی آن‌قدر‌ها به بازار‌های مالی ارتباطی ندارد و بیشتر به انتخاب زوج‌ها مربوط می‌شود، «انتخاب الماس تصمیمی بسیار شخصی است و هر زوجی باید چیزی را که برایش مهم است انتخاب کند.»

منبع: ایندیپندنت

bato-adv
bato-adv
bato-adv