ایدهآلترین بیامو حال حاضر در سگمنت سدانها همین سری ۵ است. سری ۵ خودرویی است که بیامو جرئت تغییرات زیاد روی این سری را نداشت؛ چون میدانست اگر مثل سری ۲ و سری ۴ تغییرش دهد، با واکنش بسیار منفی طرفداران مواجه خواهد شد.
همهی ما بیامو را به عنوان برندی میشناختیم که طراحی بینظیر و خاص آن زبانزد خاص و عام بود. اما در چند سال اخیر، محصولات بیامو زیبایی خود را از دست دادهاند و به مذاق طرفداران بیامو خوش نیامده است.
به گزارش خبرآنلاین، در سالهای گذشته، اگر کسی مثل شخص نگارنده، طرفدار دو آتیشه محصولات مرسدسبنز بود و با خودرویی مثل بیامو E ۴۶ یا سری ۶ روبهرو میشد، با وجود تعصبی که روی بنز باز بودنش داشت، اما باز هم دلش میلرزید و اقرار میکرد که این خودرو واقعا زیباست.
اصلا مگر میشود که زیبایی این دو شاهکار باواریایی را انکار کرد؟ علاوه بر این دو خودرو، مدلهای دیگری از بیامو هم بودند که واقعا طراحی چشم نوازی داشتند.
اما ما در این مقاله هدف دیگری داریم؛ قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طراحی بیامو به کدام سمت در حال حرکت است؟ چه ویژگیهایی پیدا کرده که مورد قبول بسیاری از افراد نیست؟
چیزی که قلب بسیاری از طرفداران بیامو را به درد آورد، تغییر بسیار زیاد سری ۲ کوپه بود.
در نمای جلویی شاهد این هستیم که دیلایت دو تایی همیشگی بیامو تبدیل به یک دیلایت بزرگ شده و فرم چراغ B شکل شده است. شاید طراحی تهاجمیتری داشته باشد، اما آن جذابیتی که در کوچکترین کوپه بیامو میدیدم، دیگر وجود ندارد.
خداروشکر در جدیدترین نسل سری ۲ کوپه شاهد استفاده از جلوپنجرههای بزرگ کلیوی شکل نیستیم!
در قسمت پشتی که اشک بسیاری را درآورد، شاهد یک خنگی عجیبی هستیم! به صورت کلی چراغ پشتی نسلهای سری ۲ کوپه کوچک بود، اما حالا در این نسل به شکل خیلی بدی کوچکتر شده است.
به یکی از پرحواشیترین خودروهای بیامو رسیدیم. طراحی تند و تیز چراغهای جلو در کنار جلوپنجره بزرگ کلیوی، طرفداران بیامو را عصبانی کرد. آن قدر طراحی این جلوپنجره برای مشتریان و طرفداران بیامو آزار دهنده شده بود که برخی از تیونرها اقدام به معرفی جایگزینی برای این جلوپنجره کردند!
اما هر چه گذشت، طراحی این نسل از سری ۴ قابل قبولتر شد و برخی حتی از این طراحی خشنود شدند. دقیقا همین سبک طراحی در M ۳ حضور دارد.
نمای پشتی با شکستگیای که در چراغ و بدنه وجود داشت، طراحی قسمت جلویی را قابل تحمل میکرد و ظاهری اسپرتتر از آنچه در نسلهای قبلی بیامو سری ۴ میدیدیم، به ما ارائه میدهد.
ایدهآلترین بیامو حال حاضر در سگمنت سدانها همین سری ۵ است. سری ۵ خودرویی است که بیامو جرئت تغییرات زیاد روی این سری را نداشت؛ چون میدانست اگر مثل سری ۲ و سری ۴ تغییرش دهد، با واکنش بسیار منفی طرفداران مواجه خواهد شد.
طراحی خشنی که در نسل F ۱۰ میدیدیم، در نسل جدید هم اتفاق افتاد. شکل دیلایتها از دایره تبدیل به L شد. جلوپنجرهها به هم متصل شده و کمی بزرگتر از نسل قبل شدند.
در نمای پشتی شاهد همان سبک و سیاق همیشگی سری ۵ هستیم. طراحی اسپرتی که در کنار لوکس و خانوادگی بودن، به خوبی ترسیم شده است.
خب! غمگینترین جای داستان اینجاست. من نگارنده هر بار که نسل قبل سری ۷ را در خیابان میبینم، هم از یک طرف از زیبایی آن لذت میبرم و هم از طرفی دیگر غصه این را میخورم که چرا همچین طراحی زیبایی باید اینطور نابود شود؟!
سبک طراحی دو چراغ بیشتر در کراساورها و شاسیبلندها به چشم میخورد. یکی از مصادیق و اولین نمونههای این طراحی، نیسان جوک بود که با وجود اینکه به نظری خیلیها زشت بود، اما این سبک طراحی روی آن نشسته بود. البته یک استثنای بسیار بزرگی این وسط هست که نشان میدهد آن اوایل این سبک طراحی فقط به کراساورها اختصاص نداشت. این استثنا رولزرویس فانتوم کوپه است!
رولزرویس به صورت کلی خودرویی با ابعاد بزرگ است؛ در بخش جلویی هم به لطف مسطح و بزرگ بودن، دست طراح برای ایجاد همچین سبکی باز است. البته نکتهای که باید در نظر گرفت این است که بخش چراغهای این خودرو با توجه به زمان معرفی، بسیار سادهتر از بیامو سری ۷ جدید هستند و آن پیچیدگی و ظرافت چراغهای سری ۷ را ندارند.
خلاصه اینکه این سبک دو چراغ روی کراساورها و شاسیبلندها بهتر جواب میدهد، گرچه به تازگی برخی شرکتها مثل بیامو روی سدانها هم این سبک را ایجاد کردهاند.
سری ۷ جدید با تاثیر پذیری از زیرمجموعه خود، یعنی رولزرویس، فرم و ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبل پیدا کرده و نکته جالبتر اینکه مانند خودروهای رولزرویس، مکعبی شکل شده است. همین اتفاق به این که این سبک طراحی روی بزرگترین سدان بیامو اعمال شود، کمک بسیاری کرده است.
چراغ دیلایت در فاصله بالاتری از سایر اجزا و هم سطح با جلوپنجره قرار گرفته است. کمی پایینتر به چراغ اصلی برمیخوریم کهای کاش فرم ساده مستطیلی نداشت!
اما جلوپنجره! خب متاسفانه این جلوپنجره بسیار بدتر از آن چیزی است که در سری ۴ و M ۳ میدیدیم. کلیوی و بزرگ بودن بیش از حد آن بسیار اذیت کننده است؛ به خصوص اینکه دور این جلوپنجره لاین چراغ قرار دارد و وقتی در شب چراغهای آن روشن میشود، شبیه خوک میشود!
کاربران فضای مجازی به شوخی شوفاژهای قدیمی را در کنار این جلوپنجره قرار میدهند!
متاسفانه بخش پشتی سری ۷ التیام بخش اتفاقات نمای جلویی نیست! چراغها در قسمت بالاتری قرار گرفتهاند و فضای بسیار زیادی در پایین آن، خالی و فاقد جذابیت است. در ضمن لوگوی بیامو نسبت به قبل بزرگتر شده که دلیل این کار را واقعا نمیدانیم!
برخی از رندرها قبل از رونمایی این خودرو پیشبینی کرده بودند که دو چراغ عقب با یک نوار کرومی به هم متصل میشوند که کاش این اتفاق میافتاد.
برای اینکه کمی حالمان خوب بشود و این اتفاقات را فراموش کنیم، بهتر است به خودرویی اشاره کنیم که به نظر نگارنده، زیباترین خودروی حال حاضر بیامو است.
شما را به دیدن تصویر بیامو سری ۸ دعوت میکنیم که زشتیهای سری ۷ را بشورد و ببرد!
ای کاش سری ۸ ادامه دهنده راه سری ۶ بود؛ دقیقا مثل همان چیزی که درباره مرسدسبنز AMG GT ۴-Door نسبت به CLS گفته میشود.
زیبایی نسل قبل Z ۴ به همگان اثبات شده بود. نسل جدید آن هم میخواست همین اتفاق را ادامه دهد، اما خب آن ظرافت بینظیر نسل قبل را نداشت. سبک چراغها از افقی به عمودی تغییر پیدا کرد که متناسب با سلیقه طرفداران بیامو سازگاری نداشت. ابعاد جلوپنجره و سایر اجزا این بار خوب بود و انتقادی به آن وارد نبود. انگار که بخت با این نسل از Z ۴ یار نبود.
در نمای پشتی با چراغ کوچکتر و باریک شدهای مواجه هستیم که در مجموع خوب و قابل قبول است، اما زیبایی نسل قبل را ندارد. در واقع مدل ۲۰۲۳ این خودرو در نوع خود زیبا و جذاب است، اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم زیبایی نسل قبل را بیشتر دوست داشتند، از این نسل زیاد استقبال نکردند.
X ۱جدید هم مانند آنچه برای سری ۲ رخ داد، از طراحی معقول خود دور شده است. نمای جلویی فرم خنگ مانندی به خود گرفته و جذابیت و شبک بودن نسل قبل را از دست داده است. به صورت کلی خطوط طراحی و اجزای مختلف بدنه صاف و ساده شده و از ظرافت کمتری برخوردار شده است.
X ۴ از جمله محصولاتی است که حرکتی رو به جلو داشته است. با کوچکتر و منحنیتر شدن چراغهای جلو و بازی با طراحی جلوپنجره و قسمت پایینی سپر، همان چیزی را ارائه میدهد که واقعا انتظارش را داشتیم؛ نه اغراقآمیز و نه خیلی ضعیف.
تنها انتقادی که به بخش پشتی X ۴ میتوان وارد کرد این است که کاش گرافیک چراغها مانند X ۶ از شکستگی و خمیدگی برخوردار بودند تا از این سادگی کمی دورتر شود. گرافیک چراغ ترمز به شکل L مانند است و در قسمت سیاه بالای آن سایر چراغها قرار دارد.
هنوز هم کرگدن باواریایی لقب برازندهای برای X ۶ است! طراحی فوق تهاجمی به همراه بدنهی عضلانی ترکیبی است که برای رقبای دیگرش تهدید به حساب میآید. نکتهی جالبی که درباره طراحی چراغهای جلویی X ۴ و X ۶ به ذهن میسد این است که با وجود کوچکتر شدن، باز هم زیبایی خود را حفظ کرده است و دیگر لازم نیست ابعاد بزرگی را در طراحی ببینیم.
طراحی نمای پشتی هیچ حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد و امیدواریم مدلهای X ۴ و X ۶ و همچنین X ۵ به این پیشروی خود ادامه دهند و اتفاقات ناخوشایندی را در طراحی در این مدلها نبینیم.
حرف از اتفاق ناخوشایند شد؛ بفرمایید این هم اتفاق ناخوشایند! واقعا استدلال و منطق سیاست بیامو را متوجه نمیشویم! چرا خودرویی که برای اولین بار است وارد سبد محصولات بیامو شده باید دچار این تغییرات عظیم شود؟!
اگر بیامو دست به طراحی فیس اول X ۷ نمیزد و فقط اصلاحاتی را در بخش پیشرانه و تکنولوژی اعمال میکرد، خیلی راضیتر بودیم تا اتفاقی که الان در فیس جدید رخ داده است!
البته نکته مثبتی که وجود دارد این است که همانطور که در نقد طراحی سری ۷ جدید گفتیم، این سبک طراحی به SUVها بیشتر میخورد که واقعا هم این اتفاق افتاده است.
چراغ دیلایت و چراغ اصلی طوری قرار گرفتهاند که با ابعاد جلوپنجره هماهنگاند و در ضمن اجزای دیگری هم در کنار چراغ اصلی قرار گرفته که آن را از سادگی دور میکند.
خوشبختانه در نمای پشتی به جز تغییر در گرافیک چراغها اتفاق دیگری رخ نداده است.
اما به عنوان کلام آخر باید به خودرویی اشاره کنیم که سبک جدید طراحی محصولات بیامو روی آن اعمال شده، ولی در عین حال زیبا و بسیار بسیار تهاجمی و اسپرت است.