bato-adv
bato-adv

استراتژی علی فروغی در شبکه سه؛ قیاسی به جای علیخانی مثل میثاقی به جای فردوسی‌پور

استراتژی علی فروغی در شبکه سه؛ قیاسی به جای علیخانی مثل میثاقی به جای فردوسی‌پور

آری شبکه‌ای که علی فروغی مدیر آن است از این استراتژی بهره می‌برد که نفر دوم یا سوم برنامه‌های معروف خود را در قالب یک برنامه جدید می‌سازد.

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

در ایام نوروز 1402 قرار است برنامه ای به اسم قهرمان از شبکه سه پخش شود. برنامه‌ای که در قالب مسابقه‌ای بزرگ، برای استعدادیابی جدید در حوزه رشته‌های مختلف ورزشی طراحی شده و شامل مراحل هیجان‌انگیزی می‌شود که شرکت‌کنندگان خود را با چالش‌های متفاوتی مواجه می‌کند.

به گزارش عصر ایران، مسابقه جدید شبکه سه سیما با اجرای یوسف تیموری (بازیگر) و ایمان قیاسی ایام نوروز روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. ایمان قیاسی همواره در برنامه‌های احسان علیخانی به عنوان یک گزارشگر یا مجری دوم و هماهنگ کننده شرکت کنندگان حضور داشته است و بیشتر معروفیت او به این دلیل است.

حال خود احسان علیخانی کنار گذاشته شده و ایمان قیاسی در یک برنامه مسابقه محور استعداد یابی یکی از مجریان اصلی شده است. این سناریو برای هر کسی که کمی تلویزیون و اتفاقات آن را دنبال کند بسیار آشناست.

عین همان اتفاقی است که در برنامه 90 عادل فردوسی پور رخ داد، برنامه 90 که تهیه کننده و مجری اصلی آن عادل فردوسی پور بود را تعطیل کردند و به جای آن برنامه فوتبال برتر را بر روی آنتن فرستادند با اجرای محمد حسین میثاقی و تهیه کنندگی شخصی دیگر.

حال دیگر از عصر جدید خبری نیست که احسان علیخانی مجری اصلی و تهیه کننده آن بود و به جای آن برنامه قهرمان آمده است که 2 مجری دارد و تهیه کننده آن هم محمدحسین سعادتی است.

آری شبکه‌ای که علی فروغی مدیر آن است از این استراتژی بهره می‌برد که نفر دوم یا سوم برنامه‌های معروف خود را در قالب یک برنامه جدید می‌سازد.

استراتژی علی فروغی در شبکه سه؛ قیاسی به جای علیخانی مثل میثاقی به جای فردوسی‌پور

غافل از این که هر دیده شدن و معروفیت یا حضور چند ساله در یک برنامه معروف هیچ گاه دلیل بر این نیست که برنامه جدید با حضور این شخص جدید هم موفق شود. باز نمونه بارز آن برنامه فوتبال برتر محمدحسین میثاقی است که هیچ گاه نتوانست در میان مخاطب جایگاه و پایگاه 90 را پیدا کند.

میثاقی به عنوان کسی که در برنامه 90 به نقاط مختلف سفر می‌کرد و گزارش تهیه می‌کرد عالی بود اما این که مجری اصلی برنامه‌ای مانند 90 شود واقعا مقوله دیگری است، همچنین ایمان قیاسی به عنوان همان وظیفه‌ای که در کنار احسان علیخانی در برنامه‌های او داشت خوب بود اما اینکه بتواند جایگزینی برای علیخانی شود بسیار بعید است.

برای ساختن برنامه‌ای مانند 90 یا عصر جدید شخص اول، ایده پرداز اصلی و سازنده آن بسیار مهم است، قطعا او یک توانایی‌هایی دارد که باعث شده جذب مخاطب حداکثری داشته باشد. این قضیه مانند یک فرمول ریاضی نیست که هر شخصی آن را یاد بگیرد بتواند جواب آن را هم پیدا کند.

برنامه سازی برای مخاطب و مقبولیت یافتن در مقابل مخاطب یک اتفاق چند لایه و چند وجهی است که به این سادگی‌ها قابل تکرار نیست.

در 2 هفته گذشته گری لینه‌کر مجری اصلی برنامه تلویزیونی معروف «مسابقه روز» (Match of the Day) بی بی سی - که درباره فوتبال است - به دلیل انتقاد از سیاست‌های جدید دولت بریتانیا در قبال پناهندگان، از سوی شبکه BBC تعلیق شد.

اما حمایت همه جانبه همکاران و اهالی فوتبال از او نشان داد که چنین جایگاهی را به سادگی به دست نیاورده و اساسا قابل جایگزین کردن نیست و سرانجام شبکه بی بی سی عذر خواهی کرد و قرار است لینه‌کر از همین شنبه شب دوباره اجرای برنامه‌اش را از سر بگیرد.

عادل فردوسی پور در سایت 360 یک آیتمی برای لینه‌کر ساخته است و در انتهای آن به درستی اشاره کرده که برگشتن لینه‌کر به برنامه و اتحاد فوتبالی‌ها در تحقق چنین امری، نشان داد که اعتبار یک برنامه نه به شبکه پخش کننده بلکه به مجری سرشناس و محبوبش است.

ای کاش مدیران تلویزیون این نکته را درک می‌کردند که به این سادگی افراد محبوب مخاطب را نمی‌توان تولید کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv