bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۲۳۰۸

ترکیه به اسرائیلی‌ها زمین نمی‌فروشد

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۸ آذر ۱۳۸۹


ترکيه در حال آماده‌سازي لايحه‌اي است که از محدوديت خريد زمين براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي مي‌کاهد اما فروش زمين به اسرائيلي‌ها را منع مي‌کند. 

به گزارش  رويترز، مقام‌هاي ترکيه مدتي است که مشغول کار بر روي اين لايحه هستند و اکنون انتظار مي‌رود اين لايحه به راحتي از سوي مجلس اين کشور تصويب شود. 

بنا بر اين گزارش، اين لايحه شرايط خريد زمين به‌ويژه براي شهروندان کشورهاي حاشيه خليج‌فارس را آسان‌تر مي‌کند. 

در حال حاضر، قانون ترکيه حق مالکيت زمين براي خريداران خارجي را تا 99 سال تعيين کرده است اما در نسخه جديد، مالکيت زمين براي خريداران خارجي از نظر زماني نامحدود پيش‌بيني شده است. 

اتباع خارجي اجازه خواهند داشت قطعاتي تا 99 هزار متر مربع را خريداري کنند و شهروندان کشورهاي حاشيه خليج‌فارس در خريد زمين از نظر اندازه قطعات محدوديت ندارند. 

اين در حالي است که اگر اين لايحه تصويب شود، اسرائيلي‌ها حق خريد زمين در ترکيه را نخواهند داشت اما همچنان مي‌توانند آپارتمان اجاره کنند. 

اين لايحه جديد در حالي بررسي مي‌شود که شمار زيادي از اسرائيلي‌ها در چند سال اخير درخواست‌هايي را براي خريد زمين در ترکيه به سفارت اين کشور در اسرائيل ارسال کرده‌اند. اسرائيلي‌ها مدعي شده‌اند مي‌خواهند از اين زمين‌ها براي ايجاد مناطق گردشگري استفاده کنند. 

طبق اين گزارش، اسرائيلي‌‌ها همچنين از خريد زمين در اردن محروم شده‌اند و حكومت خودگردان فلسطين نيز فلسطينيان کرانه‌باختري را از فروش زمين به شهرک‌نشينان اسرائيلي منع کرده است. 

آنکارا حمله گسترده نظامي اواخر سال 2008 اسرائيل به نوار غزه را به‌شدت محکوم و بارها از نقض حقوق فلسطينيان از سوي اسرائيل در کرانه باختري به شدت انتقاد کرده است. 

ترکيه پس از حمله کماندوهاي اسرائيلي به کاروان کمک‌رسان غزه در آب‌هاي بين‌المللي در تاريخ 31 ماه مي که منجر به کشته‌شدن 9 فعال ترک شد، روابط ديپلماتيک خود با اسرائيل را قطع کرد. مقامات عالي‌رتبه ترکيه بارها از سران رژيم‌صهيونيستي خواسته‌‌اند بابت اين حمله عذرخواهي و خسارات وارده به آسيب‌ديدگان را جبران کند. اما تل‌آويو اين حمله را اقدامي دفاعي خوانده و از پذيرش مسئوليت اين جنايت سر باز زده است.

برچسب ها: ایلنا
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین