ساندار پیچای درباره اینکه آیا به نظرش گوگل فرصت اول بودن در حوزه چترباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را از دست داده گفت: «در طول تاریخچه کاری ما بسیاری از زمینهها وجود داشته که ما در آن اولین نفری نبودهایم که چیزی به بازار عرضه کردهایم. ما اولین موتور جستجو را توسعه ندادیم. ما اولین مرورگر یا اولین ایمیل یا اولین محصول نقشهبرداری را توسعه ندادیم. مواقعی وجود دارد که اولین بودن اهمیت زیادی دارد، اما یک یه وقتهایی هم هست که مهم نیست.»
در شرایطی که در دنیای فناوری بحثها بر سر استفاده روزافزون از هوش مصنوعی و ظهور چتربات «چت جیپیتی» داغ شده است، به نظر میرسد گوگل از دور رقابتها عقب افتاده است.
به گزارش یورونیوز، موتور جستجوی گوگل که برای بیش از دو دهه یکهتاز عرصه جستجوهای اینترنتی بود اکنون با چالشی مهم و خطر از دست دادن بازار به رقیبانش از جمله مایکروسافت روبرو است.
مایکروسافت که یکی از سرمایهگذاران اصلی پروژه «OpenAI» به عنوان خالق چت جیپیتی است، اخیراً استفاده از ربات چت هوش مصنوعی را در موتور جستجوی «بینگ» خود آغاز کرده است. این مدلی است که در آن هوش مصنوعی به اینترنت متصل است و دادهها را به صورت آنلاین یا برخط دریافت و پردازش میکند.
ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در مصاحبهای با نشریه وال استریت ژورنال در این باره گفت: «ما همواره در بسیاری از زمینهها با مایکروسافت رقابت کردهایم. از حوزه تلفن همراه تا هوش مصنوعی، همیشه این رقابت بوده و باید مطمئن شوید که در حال نوآوری هستید. زمینه جدید هم تفاوتی با سایر زمینهها ندارد.»
وی با بیان اینکه مبحث هوش مصنوعی اکنون در نقطه عطف خود قرار دارد، گفت گوگل قصد دارد «بهترین و قدرتمندترین» کارکنان خود را به گونهای مستمر به کار در این بخش هدایت کند.
گوگل پیش از این اعلام کرده بود که تازهترین محصول هوش مصنوعی خود به نام چتبات «بارد» (Bard) را به زودی به طور عمومی عرضه میکند. وجود ربات بارد کمتر از دو هفته پس از آن اعلام شد که مایکروسافت فاش کرد قصد دارد میلیاردها دلار دیگر در شرکت مادر چت جیپیتی سرمایهگذاری کند. پیش از این مایکروسافت حدود یک میلیارد یورو در این شرکت سهام داشت.
آقای پیچای درباره پیشبینی خود درباره نحوه جستجوهای اینترنتی با استفاده از مدلهای ماشین یادگیری منطقی و همینطور جستجوهای مبتنی بر چت پیشبینی کرد که در یک دهه آینده روشهای جستجوی جاری به صورت بنیادین «تکامل پیدا کنند».
او در این باره گفت: «تا کنون از مدلهای زبانی بزرگ (LLM) برای بهبود کیفیت جستجو استفاده کردهایم، اما من فکر میکنم که در آینده قابلیتهای مدرن این مدلها را به گونهای بومی در سیستم جستجو ادغام خواهیم کرد.»
آقای پیچای در پاسخ به این سوال که آیا گوگل قصد دارد سرویس جستجوی خود را در قالب چت و نوعی مکالمه درآورد، گفت: «ما در حال آزمایش انواع رویکردها هستیم، بنابراین نمیخواهم در مورد برنامههای آینده آن اظهار نظر کنم. اما بله، ما قادر خواهیم بود ابزارهای قدرتمندتری را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند.»
وی اضافه کرد: «انواع جدیدتری از روشهای جستجو وجود دارد که میتوان از آن بهره گرفت و گوگل مشغول کار روی آنها است. در گذشته سؤالاتی وجود داشت که مفهوم یک پاسخ صحیح و واحد برای آنها چندان منطقی نبود. در حال حاضر، اما مدلهای زبانی بزرگ برای پاسخ به این دست سوالات بسیار خوب عمل میکنند.»
آقای پیچای در جواب به این پرسش که چرا گوگل محصول رقیب چت جیپیتی یعنی «بارد» را به عنوان یک موتور جستجو معرفی نکرده است، گفت: «ما آن را به عنوان همراهی برای جستجوی گوگل قرار دادهایم و در واقع جستجو را برای شما راحت کردهایم. اما با گذشت زمان، کاربران از این محصولات به شکلی توسعهیافتهتر نیز استفاده خواهند کرد».
شماری از منتقدان در عین حال که از قدرت ویرایش و تصحیح چت چیپیتی استقبال کردهاند، میگویند این سرویس در پاسخ به سوالات تخصصی «غیر واقعی و غیرقابل قابل اتکا» است. آقای پیچای میگوید گوگل قصد دارد پاسخهای سرویس آینده جستجوی خود را بیش از هر چیز بر رویدادهایی بنا کند «که واقعا اتفاق افتاده است».
وی درباره اینکه آیا به نظرش گوگل فرصت اول بودن در حوزه چترباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را از دست داده گفت: «در طول تاریخچه کاری ما بسیاری از زمینهها وجود داشته که ما در آن اولین نفری نبودهایم که چیزی به بازار عرضه کردهایم. ما اولین موتور جستجو را توسعه ندادیم. ما اولین مرورگر یا اولین ایمیل یا اولین محصول نقشهبرداری را توسعه ندادیم. مواقعی وجود دارد که اولین بودن اهمیت زیادی دارد، اما یک یه وقتهایی هم هست که مهم نیست.»
گوگل اعلام کرده است به زودی سرویس بارد خود را در اختیار گروههای بیشتری از کاربران قرار خواهد داد.