اگر کسب و کار شما نیاز به بازسازی دارد، احتمالا این پرسشها را از خود بپرسید. چرا به بازسازی نیاز داریم؟ آیا مدیران ما این بازسازی را میپذیرند؟ آیا ما توانایی لازم را برای انجام آن داریم؟
پیش از اینکه شروع به اصلاح و بازسازی کسب و کار خود کرده و از متخصصان این حوزه کمک حرفهای دریافت کنید، ۱۰ گام اولیه به عنوان اصول اصلی برای یک بازسازی موفق وجود دارند:
سرمایهگذاران، مدیران ارشد و کارکنان باید بدانند که برنامه آینده شرکت چیست. آنها باید ببینند که در کجای کار قرار میگیرند، چگونه میتوانند کمک کنند و چگونه میتوانند بر اساس تخصص خود پیشنهادهایی را که به موفقیت شرکت کمک میکند، ارائه دهند.
برنامه ریزی، خوب و بد گذشته را شرح میدهد و یک دورنما برای آینده تعیین میکند. شرکتهایی که یک برنامه دقیق و مناسب مینویسند و آن را دنبال میکنند، خیلی کمتر دچار مشکل میشوند؛ ولی زمانی که با یک مشکل مواجهید، وقتی است که بیش از همه به یک برنامه نیاز دارید.
فکر میکنید که زمانی برای نوشتن یک برنامه خوب ندارید؟ سعی کنید وقتی برای آن ایجاد کنید. بازسازی یک کسب و کار زمان و انرژی خیلی زیادی را صرف میکند. ولی به همان اندازه به یک برنامه نیز نیاز دارد. تا به حال شنیده نشده است که یک کسب و کار بدون داشتن یک برنامه خوب و منسجم به موفقیت رسیده باشد.
شما باید افراد اصلی کسب و کار خود را گرد هم آورده تا در مورد چگونگی اصلاح شرکت، یک بحث بدون محدودیتهای متداول داشته باشید. ولی بدون اینکه برنامهای داشته باشید به جلسه نروید. مردم اعتماد خود را به رهبران سازمانی که فاقد برنامه و دورنمایی برای کسب و کار خود هستند، از دست میدهند. نکته اصلی در چنین جلساتی داشتن اعتماد به نفس، ذهن باز و انعطاف پذیری است.
پس از گوش دادن به مدیران و افراد کلیدی و بحث در مورد جوانب مهم برنامه خود، قبل از ارائه آن به هیاتمدیره و کارمندان، مجددا آن را مرور کرده و در صورت نیاز اصلاح کنید.
یک جلسه در شرکت تشکیل دهید و در آن بیان کنید که در کسب و کار مشکلی وجود دارد، و در مورد چگونگی برنامه مدیریت برای رفع آن صحبت کنید. بخشهای مربوط به کارکنان از برنامه کسب و کار را به آنها ارائه کنید و از آنها برای پیشبرد آن کمک بخواهید. برای یک شرکت پابرجا، این گام نشان میدهد که ملاحظات دقیقی برای پیشرفت کسب و کار صورت گرفته است. برای ایجاد یک تیم واقعی باید این کار را انجام دهید.
شایعات از بین رفتن قریب الوقوع کسب و کار شما در جامعه تجاری پخش شده است. مشتریان کلیدی نگران شده اند و برخی از آنها ممکن است در حال جست و جوی فروشندگان جدید باشند. در مورد وضعیت جدید به مشتریان خود اطلاع دهید و به آنها بگویید که چه برنامهای برای اصلاح آن دارید. به آنها قوت قلب بدهید، ولی صادق باشید.
فروشندگان شرکت زمانی که از جایی میشنوند که یکی از مشتریان آنها با مشکل مواجه شده است، بسیار مضطرب میشوند. گاهی اوقات این شایعات سریعتر از توانایی شما برای آگاهی دادن به افرادی که در نظر دارید، پخش میشوند. شما باید یک بیانیه آماده کنید که مشکلات و چگونگی برنامه ریزی برای حل آنها را بیان کند. شما تعداد زیادی تماس تلفنی دریافت خواهید کرد. به همه آنها با درایت و به سرعت پاسخ دهید.
اگر قادر به پرداخت مالیاتهای خود نیستید، به مقامات مربوطه اطلاع دهید. آنها معمولا با شما همکاری خواهند کرد. در این صورت با آنها شرایط بسیار بهتری خواهید داشت نسبت به وقتی که در پرداختهای خود با شکست مواجه شوید و به نظر برسد که از تعهدات خود اجتناب میکنید. از حقوق خود در ارتباط با مالیات کسب و کار با توجه به وضعیتی که در آن قرار دارید آگاهی پیدا کنید.
اگر وام یا اعتباری دریافت کرده اید، با بانک خود تماس گرفته و به آنها بگویید که نیاز به یک ملاقات حضوری دارید. اخبار بد را به اطلاع آنها برسانید و سپس برنامه اقدامات خود را به آنها بگویید. با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر حاضر شوید. بسیار مهم است که در مواقع سخت با بانک خود همکاری کنید.
بررسی کنید که کدام کارمندان را میتوانید بدون آسیب دیدن کسب و کار مرخص کنید و نیز بهتر است کدام کارمندان را فعلا حفظ کنید. هیچکس این کار را دوست ندارد، ولی برای بقای کسب و کار در چنین شرایطی لازم است فقط افرادی را که باعث ایجاد یا افزایش فروش میشوند نگه دارید. شاید زمانی که شرایط بهتر شد بتوانید تعدادی از آنها را دوباره استخدام کنید.
اولین اقدام خود را بهخصوص در ارتباط با کارکنان با صراحت و یکباره انجام دهید و از داشتن چند دوره تدریجی تعدیل نیرو دوری کنید. این کار باعث شکنجه روانی میشود چرا که در این صورت همه میترسند که دیر یا زود شغل خود را از دست خواهند داد.
لیستی از همه هزینههای خود تهیه کنید و آنچه را که نیاز ندارید حذف کنید. برای برطرف کردن مشکلات خود نیاز به وقت خریدن دارید و کاهش هزینهها یک راه خوب برای خرید وقت از نظر مالی است. شاید بخواهید یک تجزیه و تحلیل مالی یا بیانیه درآمد ایجاد کنید که به شما برای تشخیص زیست پذیری کسب و کار کمک کند.
تالیف: دکتر رحمان عابدینزادهنیاسر
r. abedinzade@yahoo. com