ریشه کاهش حمل و نقل در ایالات متحده، نیز تغییر الگوی هزینههای مصرفکننده است. با پایان همهگیری کرونا، سفارشات اینترنتی کاهش یافته و با توجه به آنکه تورم بودجه خانوادهها را تحت تاثیر قرار داده، مردم از سفارشات کالاها با حجم بالا منصرف شدهاند.
اکوایران: بررسی تقاضای سوخت دیزل در جهان و میزان حمل و نقل جادهای نشانههای جدیدی از بروز رکود در جهان دارد. بلومبرگ در گزارشی به بررسی علامت رکود از تقاضای گازوئیل در جهان میپردازد.
به گزارش اکوایران، تردد کامیونها در بزرگراههای چین طی هفتههای اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. در اروپا ارزش افزوده سوخت دیزل نسبت به نفت خام به کمترین سطح یک سال گذشته رسیده و بر اساس گزارش اساندپی گلوبال، تقاضای دیزل در سال ۲۰۲۳ در مسیر کاهش دو درصدی قرار گرفته است.
بدون احتساب سال ۲۰۲۰ که بخش قابل توجهی از اقتصاد برای مدتی متوقف شد، این رکودِ دو درصدی بزرگترین کاهش مصرف گازوئیل آمریکا از سال ۲۰۱۶ خواهد بود.
«دبنیل چاودوری» - رئیس بخش سوخت و پالایش آمریکا در اس.اند.پی» گفت: ما یکی از بدترین شرایط اقتصادی را از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و همهگیری جهانی تجربه میکنیم.
تقاضا برای سوخت ماشین سنگین که سوخت ناوگان حمل و نقل تجاری تا تجهیزات ساختمانی را تامین میکند در بسیاری از اقتصادهای جهان در حال تضعیف است. این عقبنشینی که به عنوان یک سیگنال اولیه از فعالیت صنعتی ضعیفتر و کاهش هزینههای مصرفکننده در نظر گرفته میشود، حساسیت برای رکود را برانگیخته و دیدبان رکود را به حالت آمادهباش درآورده است.
«بن آیزر» - اقتصاددان ارشد ایالات متحده - در مصاحبهای اعلام کرده که کاهش تقاضای گازوئیل با خطرات رکود اقتصادی در کل اقتصاد مطابقت دارد.
اقتصاددانان میگویند آمریکا به احتمال ۶۵ درصد و اروپا به احتمال ۴۹ درصد در سال آینده دچار رکود خواهند شد. ریسک بروز رکود در چین به خاطر برداشتن محدودیتهای سختگیرانه کووید کمتر است ولی عدم مواجهه با رکود مستلزم بهبود قابل توجه انتظارات مصرفکننده در چین است.
بخش عمده کاهش تقاضای دیزل را میتوان به حمل و نقل مرتبط دانست. چین حدود ۶۰ درصد از سوخت دیزل را برای حمل و نقل استفاده میکند. این مقدار، برای ایالات متحده ۷۰ درصد است.
بر اساس دادههای وزارت حمل و نقل چین، تعداد کامیونهای در تردد در هفته منتهی به نهم آوریل (۲۰ فروردین) هشت درصد کاهش پیدا کرده و ذخایر دیزل در پالایشگاههای سراسر کشور به استثنای پالایشگاههای دولتی به بالاترین حد در هشت ماه گذشته رسیده است.
ریشه کاهش حمل و نقل در ایالات متحده، نیز تغییر الگوی هزینههای مصرفکننده است. با پایان همهگیری کرونا، سفارشات اینترنتی کاهش یافته و با توجه به آنکه تورم بودجه خانوادهها را تحت تاثیر قرار داده، مردم از سفارشات کالاها با حجم بالا منصرف شدهاند.
«کریگ فولر» - مدیرعامل شرکت فریت ویوز - گفت: هر زمان که مصرفکنندگان به خاطر تورم تحت فشار قرار میگیرند، تقاضای کالاهای ارزانی که در حجم زیاد جابجا میشوند تحت تأثیر قرار میگیرد. به عنوان مثال مصرف نوشابه حذف میشود که بر حمل و نقل در سطح کلان اثر میگذارد.
کاهش تقاضای ایالات متحده در سواحل غربی، بویژه مکانهایی که اخراجهای گسترده در بخش فناوری و بحران بانکی اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده، مشهود است.
بر اساس تخمین اس.اند.پی میزان تقاضای دیزل در سواحل غربی در سال جاری پنج درصد کاهش خواهد یافت که بیش از دو برابر میانگین کشور است.
«میا گنگ» - رئیس خدمات نفتی چین در اف.جی.ای» گفت: در نیمه دوم سال تقاضای گازوییل رشد بیشتری خواهد داشت و با وجود شرایط نامناسب اقتصاد جهان، چین با حمایت از تولید به مصرف داخلی تکیه خواهد کرد.
«جانیو شاه» - از تحلیلگران ارشد ریستاد انرژی - پیشبینی کرد تقاضای گازوئیل کم سولفور اروپا در فاصله ماه مارس و جولای تقریبا 9 درصد با کمک سفرهای تابستانی رشد خواهد کرد.
فرانسویها هم نهایتا به احتمال فراوان ذخایر استراتژیک را پر خواهند کرد. در آمریکا ولی شرایط کمی فرق میکند و فولر تصور نمیکند بدون محرک دولتی، تقاضا رشد کند.