bato-adv
bato-adv

چگونه در کنفرانس‌ها بدرخشیم و در سمینارها بحث‌های پرشور ایجاد کنیم؟

چگونه در کنفرانس‌ها بدرخشیم و در سمینارها بحث‌های پرشور ایجاد کنیم؟

سخنرانی کردن در سمینارها و کنفرانس‌های علمی پژوهشی یکی از روش‌های موثر برای ارائه اطلاعات به افرادی است که در آن گردهمایی شکرت کرده‌اند.

فرارو- سخنرانی در کنفرانس و سمینار در بیشتر مواقع با اهداف آموزش عالی و تربیتی انجام می‌شود و به طور فزاینده‌ای در محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه هر دو سخنرانی به‌ویژه در نحوه ارائه بسیار شبیه به یکدیگر هستند، واژه «سخنرانی یا خطابه» به طور خاص برای بعضی از جلسات آموزشی استفاده می‌شود. 

به گزارش فرارو؛ سخنرانی در کنفرانس‌ها روش عالی ارائه اطلاعات برای یک گروه بزرگ در یک فضای کوچک است. سخنرانی در سمینارها برای بحث گروهی انجام می‌پذیرد و بررسی می‌کند که آیا دانش‌پژوهان موضوع را به‌خوبی در یک گروه کوچک‌تر درک کرده‌اند؟ 

سخنرانی و سمینار

سخنرانی یا خطابه به عمل صحبت کردن یک فرد برای گروهی از مردم گفته می‌شود که مخاطب یا شنونده او هستند و با نیت خاصی مانند آگاهی‌بخشی، تحت تاثیر قرار دادن یا سرگرم کردن انجام می‌شود. به انجام دهنده این کار سخنران یا خطیب گفته می‌شود. سخنرانی معمولا به معنای ارتباط چهره به چهره با مخاطب است و در بیشتر موارد برای اقناع مخاطبین انجام می‌شود. سخنرانی‌ها در درجه اول فرصت تعاملی نیستند؛ اگرچه دانش‌پژوهان ممکن است در صورت درک نکردن مطلب در مورد محتوا سوالاتی را عنوان کنند. 

سمینارها فرصت بحث را فراهم می‌آورند. درس گروهی یا همکاری و یا سمینار نوعی درس در دانشگاه‌هاست که استاد واحد ندارد و جلسات سخنرانی استادان درباره موضوع خاصی است. دسته‌ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد در رشته‌ای خاص به تحقیق و تتبع می‌پردازند، سخنرانی‌هایی را در آن رشته ترتیب می‌دهند. از جمله اهداف برگزاری درس گروهی این است که دانشجویان را با نمونه‌های عملی مسائلی آشنا کنند که در پژوهش‌های میدانی و… پیش می‌آیند. تعداد دانشجویان در جلسات درس گروهی معمولا کمتر از کلاس‌های عادی دانشگاه است. در درس‌های گروهی معمولا به دانشجویان تکالیفی داده می‌شود تا به طور جمعی روی آن کار کنند و آن را به بحث بگذارند.

سخنرانی در کنفرانس

شاید تفاوت اصلی این دو مورد در مدت زمان جلسه باشد. سخنرانی در کنفرانس‌ها معمولا بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت انجام می‌شود و بعد از آن جلسه پرسش و پاسخ آغاز می‌شود. معمولا موسسه مدت زمان جلسه را تعیین می‌کند که حداکثر ۱ یا ۲ ساعت است. استفاده از وسایل بصری هنگام سخنرانی ضروری است تا توجه دانش‌پژوهان را حفظ کند. 

سخنرانی در سمینار

اولین نقش شما به عنوان سخنران سمینار تهیه منابع اولیه برای دانش‌پژوهان است. این کار شاید نیازمند مطالعات زمینه‌ای موضوعات باشد؛ همچنین ممکن است بخواهید با ارائه برخی سوالات بین دانش آموزان بحث‌هایی را بین آن‌ها شروع کنید تا به صورت گروهی به جواب مسئله مطرح شده دست یابند. دانش آموزان در حالت ایده‌آل باید آمادگی لازم را برای بحث در مورد یک سوال یا مجموعه‌ای از سوالات را داشته باشند. ممکن است سخنرانی را با نمایش ۳ یا ۴ اسلاید آغاز کنید تا موضوع را به‌سادگی مطرح نمایید. 

پس از آن باید با مطرح کردن یک سوال و ایجاد بحث میان دانش آموزان جلسه را ادامه بدهید. بعد از آن نقش کلیدی شما این است که بحث را تسهیل کنید. در طول سخنرانی مدت زمان جلسه را در نظر داشته باشید و در صورتی که زمان کافی برای بحث نبود، بهتر است از ارائه برخی سوالاتی که مورد بحث هستند، صرف‌نظر کنید.

کلام آخر

این مقاله یک راهنمایی کلی را از آنچه باید درباره سخنرانی در کنفرانس یا سمینار بدانید، ارائه می‌دهد، با این وجود آنچه ارائه می‌دهید، به شما، دانش آموزان و تا حدودی به موسسه، مدرسه، کالج یا دانشگاه بستگی دارد. باید هرگونه راهنمایی را بادقت بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که فرصت آموزشی مناسبی را برای مخاطبان خود فراهم آورده‌اید.

منبع: skillsyouneed
برچسب ها: کنفرانس سمینار
bato-adv
bato-adv