این روزها، هوش مصنوعی و تاثیر آن روی کسبوکارهای مختلف به موضوعی ترند و پر بحث میان علاقهمندان به دنیای تکنولوژی تبدیل شده، و تقریبا تمام فضای مجازی را پر کرده است. یکی از حوزههایی که هوش مصنوعی سروصدا زیادی در آن بپا کرده، بدون شک سئو میباشد. اخبار مربوط به هوش مصنوعی برای بعضی از صاحبان سایت، خوشحال کننده، البته عدهای از متخصصان سئو را درباره آینده شغلیشان نگران کرده است. اما این خبرها درباره سئو سایت چقدر صحت دارد؟ آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین متخصصین سئو شود؟
اگر میخواهید یکبار برای همیشه پاسخ تمام پرسشهایتان پیرامون این موضوع جنجالی را پیدا کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
اجازه بدید همین ابتدا خیالتان رو راحت کنیم که "شما نمیتوانید صفرتاصد فرایند سئو، اعم از تعیین استراتژی تا بخش سئو خارجی را با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی انجام دهید!" چرا؟! در ادامه خواهیم گفت.
استفاده از هوش مصنوعی برای انجام سئو سایت، دقیقا ماهیت استفاده از یک کارد تیز را دارد! شما میتوانید با یک کارد تیز برای یک نفر میوه پوست بکنید؛ همچنین می توانید با همان کارد، جان فرد را هم بگیرید! به همین جهت اگر ندانید چگونه سئو سایتتان را با هوش مصنوعی انجام دهید، مشابه همان کُشتن است، تا کندن پوست میوه.
در ادامه زمینههایی که هوش مصنوعی میتواند به متخصصین سئو کمک کند را بررسی کرده و خواهیم گفت در چه صورتی استفاده از این ابزار، به ضرر سئو سایت شما خواهد بود.
بدون شک هوش مصنوعی مزیتهای غیرقابل انکاری برای متخصصین سئو، و همچنین صاحبین کسبوکار دارد. اما باید به صورت صحیح از این ابزار استفاده کرد. در ادامه کارهایی که میتوانید با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهید و اصطلاحا به عنوان کبریت بیخطر برای بهبود سئو سایت از آن استفاده کنید را برای شما توضیح دادهایم.
تعیین استراتژی سئو، مهمترین و اساسیترین مرحله سئو یک وبسایت بوده و مراحل مختلفی دارد. با استفاده از هوش مصنوعی CHATGPT میتوان این فرایند را تسهیل کرد. مراحلی از تعیین استراتژی سئو که با استفاده از CHATGPT قابل انجام است را در پایین برایتان عنوان کردهایم:
بخش تکنیکال سئو نقش مهمی در بهبود رتبه سایت در گوگل دارد. سئو فنی پارامترهای زیادی دارد. با استفاده از هوش مصنوعی میتوانید این پارامترها را برای وبسایت خودتان بررسی کرده و مشکلات تکنیکال سایتتان را متوجه شوید. پارامترهایی از جمله وضعیت کدنویسی سایت، بهینهبودن فایلهای جاوااسکریپت (JS)، اچتیامال (HTML)، سیاساس (CSS) و ارائه راهحلهای مناسب جهت رفع مشکل پارامترهای ذکر شده.
یکی از قابلیتهایی که هوش مصنوعی دارد و به متخصصین سئو در فرایند زمانبندی و بارگذاری محتوا کمک میکند، انتشار خودکار و زمانبندی شده محتوا میباشد. شما میتوانید دسترسی سایتتان را به ابزار هوش مصنوعی بدهید و تعیین کنید که در زمان مشخص، محتوا خاصی در سایت منتشر بشود.
در این مقاله، سعی کردیم به طور مختصر درباره تاثیرات و کاربردهای هوش مصنوعی در فرایند سئو و بهینهسازی سایت برایتان توضیح بدهیم. در پایان نیز، میخواهیم جواب پرسش ابتدای مقاله را بدهیم. که "آیا با آمدن هوش مصنوعی، نان متخصصین سئو آجر میشود یا خیر؟"
با توجه به توضیحات مقاله، به احتمال زیاد متوجه شدهاید که فعالیتهایی که هوش مصنوعی در حوزه سئو انجام میدهد، بیشتر جنبه دستیاری و کمک به فرایند سئو است و نمی تواند صفرتاصد یک پروژه سئو را به موفقیت برساند. هوش مصنوعی را صرفا میتوان به عنوان یک ابزار کمکی نگاه کرد که ما را در انجام فرایندهای سئو جلو میاندازد.
پس بهتر است حواستان به نحوه استفاده از هوش مصنوعی باشد و تمام مراحل سئو سایت را به آن نسپارید. خبر خوب این است که در این مسیر پر خم و پیچ نبض مارکتینگ همراه شماست. ماموریت ما این است که شما را در صدر قرار دهیم، چه در گوگل و چه در میان رقبایتان!