همه موفقیتها باید در زندگی روزمره مردم، نمود عینی داشته باشند چنان که ناکامیها اولین بروز و ظهورشان در سفره مردم است. وقتی مرغ گران میشود، جایش سر سفرهها خالی میماند و همه متوجه میشویم در فراوانی آن هم حضورش را بر سفره درک میکنیم.
روزنامه جمهوری اسلامی از سخنان ابراهیم رئیسی که وضعیت اقتصادی را غیرواقعی تصویر میکند انتقاد کرد و نوشت: تصویر، در تصوُّرِ مسئولان محترم، دردی از ما دوا نمیکند. وقتی کالاها قیمت پروازی پیدا میکنند و برای خرید هر کالا، فروشندگان را درحال چک کردنِ قیمت لحظهای آن میبینیم.
"تولید فعال شده، اشتغال فعال شده، چرخهای تولید راه افتاده، هزاران میلیارد از پول مردم و سرمایه راکد مردم به کار افتاده و هزاران شغل ایجاد شده، برخی از محصولات، مصرف داخلی دارد.
علاوه بر مصرف داخلی و نیاز داخلی، بسیاری از این محصولات زمینه صادرات دارد و تجاری سازی شده، این هم جای شکر گزاری به درگاه خدا دارد، هم تقدیر و تشکر از دستانِ توانایی که توانستند این کار بزرگ را شکل دهند. "
این تصویری است که رئیسجمهور محترم از شرایط موجود به دست میدهد، تصویری که ما هم مثل همه مردم دعا میکنیم، تمام ساحتی محقق شود. حتی به تحقق نیمی بلکه کمتر از نیم آن هم نه تنها راضی هستیم که هم "به درگاه خداوند شکرگزاری" میکنیم و هم فراتر از تقدیر و تشکر "دستانِ توانایی" که "بتوانند" چنین "کارِ بزرگی را شکل دهند" میبوسیم.
منتها یک شرطِ کوچک هم دارد. این که تحقق آن را در زندگی و سرِ سفره خود حس کنیم. تصویر، در تصوُّرِ مسئولان محترم، دردی از ما دوا نمیکند. وقتی کالاها قیمت پروازی پیدا میکنند و برای خرید هر کالا، فروشندگان را درحال چک کردنِ قیمت لحظهای آن میبینیم.
وقتی میشنویم از افراد که در برخی فروشگاههای بزرگ، مشتری با توجه به قیمت روی اتیکتها، محصول را برمی دارد، اما پای صندوق با قیمت دیگر مواجه میشود. وضعیتی چنین با تصویری که ارائه میفرمایند - وهمه ما تحقق صد درصدی آن را به دعا از خدا میخواهیم - نمیخواند.
همه موفقیتها باید در زندگی روزمره مردم، نمود عینی داشته باشند چنان که ناکامیها اولین بروز و ظهورشان در سفره مردم است. وقتی مرغ گران میشود، جایش سر سفرهها خالی میماند و همه متوجه میشویم در فراوانی آن هم حضورش را بر سفره درک میکنیم.
خیلی دوست داریم آقای رئیسی را در تحقق وعدههایش موفق ببینیم. هم دعا میکنیم. هم به سهم خود میزان مصرف مان را مدیریت میکنیم. هم در گفتگو و معاشرت با مردم، به مدیریت مصرف توجه میدهیم. هر کاری از دست و قلم ما ساخته باشد انجام میدهیم، اما این را هم میدانیم که کارنامهها نشانگر توان هاهستند. با مدیران اقتصادی که در۲۱ ماهه عمر دولت کارنامه شان این است، قبولی یک رویاست. خدا نکند مردود شویم، اما تجدیدی به اندازه مدیران ناکارآمد، نتیجه طبیعی ماجراست.
"خردادِ امتحانات" که دارد میگذرد امیدواریم برای "شهریورِ امتحانات" آقای رئیس جمهور به کابینه به ویژه مردانِ اقتصادیش تکانی بدهد...