چانگان CS۳۵ در دو تیپ ۲ و ۳ وارد کشور شده که تفاوتهای جزئی با یکدیگر دارند. تیپ ۳ در بخش آپشنها و امکانات، یک سر و گردن بالاتر از تیپ ۲ قرار میگیرد که البته قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.
چانگان CS۳۵ برادر کوچکتر چانگان CS۵۵ محسوب میشود که شرکت سایپا قصد دارد با آزادسازی واردات، این کراساوور کامپکت را وارد بازار کند.
به گزارش تجارتنیوز، چانگان برندی نامآشنا برای ایرانیان است. چراکه نسل اول از چانگان CS۳۵ توسط سایپا در ایران مونتاژ میشد که در سال ۲۰۱۲ معرفی شده بود. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد که نسخه فیسلیفت نسل دوم، محصولی است که شرکت سایپا برای واردات به کشور در نظر گرفت.
چانگان CS۳۵ در دو تیپ ۲ و ۳ وارد کشور شده که تفاوتهای جزئی با یکدیگر دارند. تیپ ۳ در بخش آپشنها و امکانات، یک سر و گردن بالاتر از تیپ ۲ قرار میگیرد که البته قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.
چانگان CS۳۵ از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱.۴ لیتر و تکنولوژی TGDI بهره میبرد که توانایی تولید حداکثر ۱۵۸ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
طبق اعلام خودروساز، مصرف سوخت این کراساوور ۱۳۹۰ کیلوگرمی، ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
البته این مصرف با شرایط و بنزین کشور مبدا محاسبه شده و ممکن است با شرایط آب و هوایی و بنزین جایگاههای ایران، مصرف بنزین بالاتر برود.
یکی از ایراداتی که میتوان به این خودرو گرفت، پیشرانه GDI این خودرو است. چراکه در مقالات قبلی نیز به این مورد اشاره کردهایم که پیشرانههای GDI و توربو با بنزینهای بیکیفیت داخلی سازگار نبوده و در بلند مدت باعث آسیبهای جدی به پیشرانه میشود.
چانگان CS۳۵ فیسلیفت که با پسوند پلاس در شرکت سازنده شناخته میشود، تغییرات اساسی نسبت به مدل ۲۰۱۸ تجربه کرده. اما اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که این خودرو یک کپی تمام عیار از برادر بزرگتر، یعنی چانگان CS۵۵ است.
در نمای جلو چراغ دیلایت کشیدهای که به صورت یکپارچه در بالای جلوپنجره کار شده، با خط قرمز رنگ پایین هماهنگی بسیار خوبی ایجاد کرده است. چراغهای اصلی جلو در این خودرو نیز همانند برخی دیگر از چینیهای بازار همچون لاماری ایما، در قسمت مهشکنها قرار گرفته.
اما در نمای جانبی یکی از تفاوتهای تیپ ۲ و ۳ چانگان CS۳۵ آشکار میشود. رینگهای تیپ ۲ با اندازه ۱۷ اینچی بوده و سایز تایر آن ۲۱۵ است. درحالی که تیپ ۳ رینگهای ۱۸ اینچی و لاستیک ۲۲۵ میلیمتری دارد. خطوط قرمز رنگی که از زیر دربها کشیده شده، هماهنگی بخش جانبی را با قسمت جلو حفظ میکند.
وقتی که به سمت عقب خودرو میرویم، چراغ بزرگ یکپارچهای به چشم میخورد که دقیقا مشابه چراغهای دیلایت جلو است. شباهت چراغها این نکته را به شما یادآور میشود که دیگر با یک خودروی چینی که هر قسمت آن از یک خودروی دیگر کپی برداری شده، طرف نیستید.
بهصورت کلی طراحی چانگان CS۳۵ از ظاهری بسیار زیبا و بهروز برخوردار است که قشر جوان را نیز شیفته ظاهر خود میکند.
ابعاد این خودرو بهصورت ۴۳۳۵ میلیمتر طول، ۱۸۲۵ میلیمتر عرض و ۱۶۶۰ میلیمتر ارتفاع است؛ بنابراین از لحاظ ابعاد در رده کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد.
با ورود به داخل کابین این کراساوور، شباهت کابین آن با چانگان CS۵۵ را میتوان کاملا درک کرد. تریم داخلی به رنگ قرمز و مشکی بوده تا هماهنگی خود را با خطوط قرمز بدنه حفظ کند.
یک نمایشگر نسبتا بزرگ با اندازه ۱۰.۲۵ اینچ در وسط داشبورد و یک نمایشگر دیجیتالی دیگر در پشت آمپر بهچشم میخورد که اندازه مناسبی دارد. کانالهای تهویه مطبوع بهصورت کشیده در پایین نمایشگر و دو طرف داشبورد قرار گرفته. همچنین تنظیمات سیستم تهویه نیز بهصورت دیجیتالی پایین کانال تهویه طراحی شده است.
بهصورت کلی چانگان CS۳۵ از کابین زیبایی برخوردار بوده که میتواند همه را مجذوب خود کند.
تیپهای ۲ و ۳ بهصورت استاندارد دارای آپشنهایی همچون کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، فرمان برقی حساس به سرعت، ترمزپارک برقی، کنترل کشش، سیستم اتوهلد، صندلیهای تاشو عقب، سنسور فشار باد تایر، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید است.
اما آپشنهای اضافی چانگان CS۳۵ تیپ ۳ که آن را در رتبه بالاتری نسبت به تیپ ۲ قرار میدهد شامل ایربگهای پردهای، سقف پاناروما، دوربین جانبی و تهویه اتوماتیک است.
شرکت سایپا اخیرا این خودرو را وارد کشور کرده و آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل این شرکت در فروردین ماه اعلام کرد که نسخه فول یا همان تیپ ۳ چانگان CS۳۵ به قیمت گمرکی ۹۰۰ میلیون تومان برای این شرکت تمام شده است.
با احتساب هزینههایی از جمله عوارض گمرکی، مالیات، ارزش افزوده و… قیمت تمام شده این خودرو به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میرسد. هرچند که پیشبینی میشود درصورت اینکه پای خودرو به بازار آزاد رسید، بالای دو میلیارد تومان بهفروش برسد.