درحالی ۲۴ ساعت از اعلام افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما میگذرد که با جابجایی ۲ جدول، نرخهای عجیبی در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی بارگذاری شده است. اقدامی که احتمالا پیشزمینه افزایش بیش از مجوز قانونی بلیت هواپیما است.
تسنیم نوشت: سرانجام پس از ماهها تایید و تکذیب افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت ۲۹ درصد افزایش یافت. این خبر را دیروز دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام و البته از این میزان افزایش ابراز نارضایتی کرده است.
مقصود اسعدی سامانی در این باره گفته است: پیشتر درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتیم، اما به طور میانگین با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد.
وی با یادآوری اینکه مطابق برنامه پنجم توسعه باید آزادسازی قیمت انجام میشد، افزود: طبق قانون، دولت نباید در قیمتگذاری دخالت کند، بلکه صرفا باید نظارت داشته باشد، اما دخالت کرده و نرخ تکلیفی اعلام میکند.
وی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی به این افزایش نرخ اعتراض دارند و امکان تعطیلی شرکتها نیز وجود دارد,، اما ناگزیر از پذیرش هستیم و این افزایش نرخ، مشکل صنعت هواپیمایی را حل نمیکند.
تا پیش از این یک جدول مربوط به قیمت بلیت پروازهای داخلی در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی بارگذاری شده بود. این قیمت مربوط به آذرماه سال ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۹/۰۱) است که تصویر بخشی از صفحه نخست آنرا در ادامه میبینید.
همانگونه که مشاهده میشود حداکثر نرخ جدیدبرای مسیرهای پروازی داخلی درج شده است. بهعنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اراک ۵۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان است. یا نرخ بلیت پرواز مسیر تهران-آبادان ۹۵۵ هزار تومان است. قیمت بلیت تهران-بندرعباس نیز یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان است. قیمت بلیت پرواز تهران- چابهار هم یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان است.
این در حالی است که دیروز جدول جدید قیمت پروازهای داخلی در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی بارگذاری شده که حاوی چند نکته عجیب است. اول اینکه تاریخ این جدول مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۴/۰۱) یعنی ۵ ماه قبل از جدول آذرماه است. نکته دوم اعلام قیمت پایه پروازهای داخلی است که تقریبا ۵۰ درصد از حداکثر نرخ اعلامی قبلی بالاتر است! در ادامه این جدول را ببینید.
در این جدول جدید دیده میشود قیمت بلیت پرواز تهران-اراک که آذرماه سال ۱۴۰۰ بالغ ۵۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان بوده در تیرماه همان سال تغییر کرده و با رشد ۶۱ درصدی به ۹۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته است! همچنین قیمت ۹۵۵ هزار تومان بلیت پرواز تهران-آبادان با رشد ۵۷ درصدی نسبت به نرخ ۵ ماه قبل از آن به یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.
نرخ بلیت پرواز تهران-بندرعباس نیز از یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان به یک میلیون و ۹۰۷ هزار تومان افزایش یافته، یعنی رشد حدود ۵۱.۵ درصدی!
مشخص نیست آیا در جدول قیمت جدید بارگذاری شده در سایت انجام شرکتهای هواپیمایی متوسط افزایش ۲۹ درصدی اعمال شده یا اینکه قرار است به این قیمتها ۲۹ درصدی مصوب ستاد تنظیم بازار اضافه شود. در صورتیکه پاسخ پرسش اول منفی باشد، محاسبه نرخهای جدید که قیمت پایه بدون احتساب مالیات و عوارض متعلقه است نشان میدهد افزایش قیمت بسیار بیشتر از متوسط ۲۹ درصدی بوده است.
از سوی دیگر اگر قرار باشد به این قیمتها متوسط ۲۹ درصد اضافه شود، شاهد قیمتهای بسیار بالایی در بخش حملونقل هوایی و البته در سال مهار تورم هستیم. بهنظر میرسد سازمان هواپیمایی کشوری نظارت متناسب با جایگاه حاکمیتی خود بر شرکتهای هواپیمایی ندارد. مسئلهای که در نهایت دود آن به چشم مصرفکنندگان میرود.
وزیر راه و شهرسازی دوشنبه هفته گذشته نسبت به گرانفروشی بلیت هواپیما به شرکتهای هواپیمایی و سایتهای فروش هشدار داده و گفته بود: بلیت هواپیما گران نشده است، اگر شرکتهای هواپیمایی گران فروشی کنند، مستقیماً به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی میشوند و اگر سایتهای فروش اقدام به گران فروشی کنند، هم مجوزشان لغو و هم به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
وی افزود: از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستهام هر چه سریعتر یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت طراحی کنند و این کار شروع شده است. البته گاهی بلیت هواپیما در شبکههای غیررسمی گرانتر از قیمت مصوب فروخته میشود.