آقای رئیسی از سال ۱۴۰۰ دنبال این بود که آقای شمخانی را عوض کند. این دو سال هم تحمل کرد و شاید آدم مناسب پیدا نکرده نبود که زودتر این کار را انجام دهد. البته افرادیکه کاندید شده بودند در این ابعاد نبودند که دبیر شورای عالی امنیت ملی باشند. آقای شمخانی این وزن را داشت که این سمت را داشته باشد. تحمل آقای رئیسی هم در این جهت بود که آدم مناسب پیدا نکرده بود البته امیدواریم آقای احمدیان در کار خود موفق باشد.
تغییر علی شمخانی از سمت مهم دبیرشورای عالی امنیت ملی پس از ده سال، اتفاقی مهم در دولت رئیسی است که از روزهای نخست به دنبال آن میگشت، اما چندان توفیقی در این زمینه نیافت. از سوی دیگر اقدامات شمخانی در یکسال اخیر مبنی بر توافق با عربستان و گفتگوها با چین باعث شد اطرافیان رئیسی نسبت به کنارگذاشتن شمخانی تصمیم جدیتر و تلاش بیشتری اتخاذ کنند.
به گزارش انتخاب، منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا، در آغاز درباره جنبههای مختلف کنارگذاشتن علی شمخانی گفت: این اتفاق هم میتواند سیاسی باشد هم طبیعی باشد. بالاخره ایشان ده سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و هر انسانی بعد از ده سال تمام طرحها و برنامهها و نوآوری هایش را ارائه میدهد و جابجایی بعد از ده سال کار بدی نیست. البته میتواند وجه سیاسی هم داشته باشد. آقای رئیسی دنبال کسی میگردد که از نظر چارچوب فکری با ایشان نزدیک باشد و شاید ابعاد آقای شمخانی بزرگتر از آن بود که در این تراز قرار بگیرد. نتیجتا این اتفاق را باید مشترک ببینیم که جنبه هم سیاسی داشت و هم جنبه طببیعی!
وی در ادامه نسبت به فشار اطرافین رئیسی به او به جهت کنارگذاشتن شمخانی با توجه به توافق با عربستان افزود: من بعید میدانم ماجرای عربستان دخیل باشد. آقای رئیسی از سال ۱۴۰۰ دنبال این بود که آقای شمخانی را عوض کند. این دو سال هم تحمل کرد و شاید آدم مناسب پیدا نکرده نبود که زودتر این کار را انجام دهد. البته افرادیکه کاندید شده بودند در این ابعاد نبودند که دبیر شورای عالی امنیت ملی باشند. آقای شمخانی این وزن را داشت که این سمت را داشته باشد. تحمل آقای رئیسی هم در این جهت بود که آدم مناسب پیدا نکرده بود البته امیدواریم آقای احمدیان در کار خود موفق باشد.
این فعال سیاسی سپس درباره تغییر نگاه و رویکرد شورای عالی امنیت ملی پس از شمخانی اشاره کرد: تغییر نگاهی صورت نمیگیرد، ما باید ساختار را تحلیل کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه اقداماتی را نمیتوانند بدون تصویب شورا انجام دهند. یعنی اگر شمخانی در چین با عربستان توافق کرده است که مثبت هم بود، یک ابتکار فردی نیست؛ ابتکار فردی در صحن شورای عالی امنیت ملی عرضه میشود، موافق و مخالف بحث میکنند، سپس تصمیم اولیه به رهبر انقلاب ارائه میشود، اگر ایشان توصیه کردند اجرا میشود اگر قبول نکردند به بایگانی میرود. فرد جدید هم اگر کارشناسها و کمیسیونها را فعال کند خوب است، اما در سطح بین الملل هر کاری بخواهد بکند با اجازه باید باشد.
حقیقت پور در پایان گفت: این حق طبیعی اقای رئسی است که آدمی را در ابعاد خودش به شورای عالی منصوب کند و بخواهد تمامی نهادها را یکدست کند. انشالله با این انتصابها و انتخابها راهبری مسائل کلان خصوصا مسائل امنیت ملی خوب اداره شود که هر کسی حرف خودش را بزند و حرف مفت هم کسی نزند.