یکی از واقعیتهایی که بسیاری از مدیران ارشد و رهبران سازمانها و شرکتها از پذیرش آن خودداری میکنند این است که سازمانهای تحت مدیریت و رهبریشان فاقد مهارتها و بسترهای لازم برای موفقیت در برابر ابرچالشهای آینده هستند و اینکه نمیتوان فقط با هزینه کردن میلیونها دلار پول و به کار گرفتن شرکتهای مشاورهای DNA سازمانها را تغییر داد و آنها را به سمت دگرگونی دیجیتالی هل داد.
در قسمتهای قبلی این سلسله مطالب به هشت مرحله از مراحل دهگانهای که تحت عنوان برنامه عمل مدیرعامل در زمینه دگرگونی دیجیتال یا «ده فرمان دگرگونی دیجیتال» شناخته میشود، اشاره شد که عبارت بودند از تشکیل تیمهای زبده از دانشمندان دیتا، منصوب کردن یک مدیر ارشد دیجیتال در سازمان، انجام فعالیتها و اقدامات به صورت تدریجی با هدف دستیابی به موفقیت و کسب ارزشهای کاری، به پیش بردن دیدگاههای استراتژیک و تداوم بخشیدن به آن، طراحی نقشه راه دگرگونی دیجیتال و اطلاعرسانی به سهامداران در مورد آن و انتخاب دقیق شرکا، متمرکز شدن بر مزایای اقتصادی و ایجاد فرهنگ تحولی مبتنی بر نوآوری.
در ادامه به دو مرحله آخر این فرآیند مهم و حساس اشاره خواهد شد که با اجرای دقیق و کامل آنها فرآیند دگرگونی دیجیتال در سازمان نهایی شده و کلیت سازمان از مزایای بینظیر و پرشمار این دگرگونی آیندهساز برخوردار خواهد شد:
یکی از واقعیتهایی که بسیاری از مدیران ارشد و رهبران سازمانها و شرکتها از پذیرش آن خودداری میکنند این است که سازمانهای تحت مدیریت و رهبریشان فاقد مهارتها و بسترهای لازم برای موفقیت در برابر ابرچالشهای آینده هستند و اینکه نمیتوان فقط با هزینه کردن میلیونها دلار پول و به کار گرفتن شرکتهای مشاورهای DNA سازمانها را تغییر داد و آنها را به سمت دگرگونی دیجیتالی هل داد.
در واقع باید پذیرفت که برای موفقیت در مسیر پرتلاطم دگرگونی دیجیتال نیاز مبرمی به بازآموزی تیم رهبری سازمان و بهروزرسانی دانش آنها در ارتباط با جدیدترین پیشرفتهای تکنولوژیکی و روندهای آینده کسبوکار در سایه دیجیتال شدن همه چیز وجود دارد.
به عبارت بهتر، تا زمانی که خود مدیران ارشد و رهبران سازمان در مورد فواید، فرصتها و ارزشآفرینی ناشی از دگرگونی دیجیتال توجیه نشوند و آموزش نبینند، نمیتوان از مدیران میانی و کارکنان توقع داشت با گامهایی راسخ و محکم در مسیر پیادهسازی و اجرای دگرگونی دیجیتال در سازمان حرکت کنند.
یکی از بهترین و کاربردیترین اقداماتی که میتوان برای بازآموزی مدیران ارشد و رهبران سازمانها در زمینه دگرگونی دیجیتال انجام داد تهیه فهرستی از جدیدترین و پرفروشترین کتابهایی است که به تعداد زیاد و در ارتباط با تغییر و تحولات دیجیتال در زمینه کسبوکار و افقهای آینده تکنولوژیهای دیجیتال نوشته و منتشر میشوند.
مدیران و رهبران سازمانها میتوانند با مطالعه این کتابها و کنکاش در محتوای آنها به درک درستی از چگونگی تحولات امروز و فردای بازارها و چگونگی تاثیرگذاری تکنولوژیهای دیجیتال بهویژه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر آینده کسبوکار و نحوه بهکارگیری آنها و روشهای ارزشآفرینی اقتصادی با کمک این تکنولوژیها دست یابند. برای این کار کافی است سری به سایت آمازون بزنید و با جستوجوی کلیدواژههای مرتبط با تکنولوژیهای دیجیتال و هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به لیستی بلندبالا از جدیدترین و کاربردیترین کتابهایی که در این زمینه نوشته و منتشر شده اند، دست یافت.
علاوه بر این، مدیران و رهبران سازمانها و شرکتها میتوانند با همنشینی و هماندیشی با افراد آگاه در زمینههای تکنولوژیک و آیندهشناسی کسبوکار، دانش خود در این حوزهها را مورد بازبینی و بهروزرسانی قرار دهند و به درک و شناخت کاملتر و دقیقتری از آنچه تکنولوژیهایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر سر کسبوکارها و سازمانها خواهند آورد دست یابند و در گام بعدی نتایج یافتهها و افزایش دانش خود در این زمینه را به مدیران میانی، کارکنان و تمام ارکان سازمان منتقل کنند و هیچ گاه فرآیند بازآموزی و انتقال دانش جدید به دیگران را متوقف نکنند.
۱۰- بازآموزی پیوسته و فراگیر نیروی انسانی و سرمایهگذاری بر خودآموزی
یکی دیگر از واقعیتهای غیرقابل انکار در بسیاری از سازمانها و شرکتها این است که اغلب کارکنان و پرسنل فنی آنها نیز فاقد دانش و مهارتهای کافی در زمینه تکنولوژیهای پیشبرنده دگرگونی دیجیتال و فرصتها و مزایای پرشمار مربوط به آن هستند و در نتیجه نیاز مبرمی به آموزش دیدن در این زمینه دارند.
در این میان اتکای صرف به ارائه یکسری پیشنهادها و توصیهها توسط مشاوران و موسسات مشاورهای نمیتواند به تنهایی چارهساز باشد و تعویض نیروها و جذب نیروهای جدیدی که از دانش بالاتری در زمینه تکنولوژیهای دیجیتال برخوردار باشند نیز فرآیندی زمانبر و بسیار پرهزینه و گاه غیرعملی است؛ بنابراین بهترین راه برای حل این مشکل یک چیز است و آن برگزاری دورههای آموزشی متعدد و پیوسته برای کارکنان و پرسنل فنی و بهروزرسانی دانش و مهارتهای آنهاست.
با این حال باید دانست که با توجه به سرعت خیرهکننده پیشرفتها و نوآوریها در زمینه تکنولوژیهای پیشبرنده دگرگونی دیجیتال نمیتوان تنها به برگزاری یک یا چند دوره آموزش ضمن خدمت و کوتاهمدت اکتفا کرد و لازم است که این روند آموزش را به صورت دائمی و در فواصل زمانی کوتاه و با موضوعات متنوع درآورد.
امروزه موسسات آموزشی و تحقیقاتی بیشماری در سراسر جهان اقدام به برگزاری دورههای آموزشی در موضوعات مرتبط با محاسبات ابری، یادگیری عمیق، شبکههای عصبی، پردازش طبیعی زبان، اخلاقیات هوش مصنوعی، تصویرسازی دیتا و... میکنند که پرسنل فنی و کارکنان سازمانها میتوانند با شرکت مستمر در این دورهها و بهروزرسانی و تکمیل دانش خود در این زمینهها با آمادگی کاملتری به آیندهای که دگرگونی دیجیتال برای آنها پدید خواهد آورد، وارد شوند. علاوه بر تشویق کارکنان به شرکت در چنین دورههایی لازم است که برنامههای مدونی برای تشویق کارکنان به خودآموزی و ارتقای دانش فنی خود در زمینههای مرتبط با تکنولوژیهای پیشبرنده دگرگونی دیجیتال در نظر گرفته شود و با ارائه مشوقهای انگیزهبخش به کارکنانی که به صورت خودخواسته و خودجوش اقدام به ارتقای دانش فنی و بهروزرسانی دانش و مهارتهای خود کرده اند، بستر مناسبی برای یادگیری سازمانی با محوریت تکنولوژیهای دگرگونساز فراهم آورد.
نویسنده: توماسام زیبل
ترجمه: دنیای اقتصاد
منبع: کتاب Digital Transformation