bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۳۹۸۳

عذرخواهي برادر صدام از ملت عراق

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۹ آذر ۱۳۸۹


برادر صدام به خاطر تجاوزات و جنايت‌هايي كه حزب بعث در حق ملت عراق مرتكب شد از مردم اين كشور عذرخواهي كرد. 

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، وطبان التكريتي، برادر صدام در برابر دادگاه و قاضي محمد العريبي اعلام كرد كه من آن‌چه را كه براي تاريخ نوشته‌ام خواهم گفت. آنچه كه ميان ظالم و مظلوم در سايه نظام سابق عراق اتفاق افتاده است. ما در دوره محروميت و فقر زندگي كرديم و برادرم صدام تنها حلقه ارتباطي ميان من و حزب بعث بود و با نبود وي من هيچ گونه ارتباطي با اين حزب ندارم و مي‌توانم آزادانه صحبت كنم.

برادر صدام گفت: «بايد از ملت بزرگ عراق كه حزب را ياري كردند عذرخواهي كنم».

وطبان در برابر درخواست قاضي محمد العريبي كه از وي خواست بار ديگر اظهاراتش را به خاطر عدم شنيدن صداي وي توسط هيات قضات تكرار كند گفت كه بايد از ملت عراق عذرخواهي كنم.

وي عنوان داشت كه حزب بعث به گونه‌اي رفتار كرد كه گويي خود را محق مي‌دانست.

وطبان به رغم اين كه قاضي از وي خواست بنشيند و صحبت كند اظهار داشت كه ايستاده صحبت مي‌كند.

وطبان حسن التكريتي عنوان داشت كه اين تنها جايگاهي است كه من مي‌توانم صداي خود را به مردم برسانم و در اين جا بايد بگويم كه به خاطر اتفاقات گذشته ناراحتم.

وي افزود: «در پي وقايع سال 1991 من از صدام خواستم كه حزب بعث را كه باري بر دوش مردم عراق بود منحل كند اما برخي نگذاشتند.‌ آن‌ها به صدام گفتند كه وطبان از حزب بعث انتقاد مي‌كند. من دو روز پيش از اعدام صدام با او ديدار داشتم و از او خواستم كه حزب بعث را منحل كند و به او گفتم كه شيوه حزب بعث كاملا اشتباه بود و حزب بعث مرتكب اشتباهات زيادي شد».

وي كه به عنوان وزير كشور در نظام صدام فعاليت داشت در جلسه محاكمه افراد نظام سابق عراق در خصوص پرونده سركوب انتفاضه شيعيان در سال 1991 اين براي نخستين بار است كه يك مسئول نظام سابق عراق به خاطر اقدامات حزب بعث از مردم عراق عذرخواهي مي‌كند.

نيروهاي امريكايي در 13 آوريل 2003 در حالي كه وطبان التكريتي قصد گريختن به سوريه را داشت وي را دستگير كردند و وي در 11 مارس 2009 به اتهام دست داشتن در اعدام 142 تاجر در سال 1992 به اعدام محكوم شد.

برچسب ها: بعث عراق
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین