بردیا قهرمانی شرکتهای بازیسازی و رسانههای اجتماعی پیشتاز توسعه متاورس هستند، اما اغلب شرکتها در سه سال آینده این مسوولیت را رهبری خواهند کرد.
این تغییر توسط آینده کار و ابتکارات تحول دیجیتال در حال انجام در بخشهای مختلف از خردهفروشی گرفته تا مراقبتهای بهداشتی و خدمات مالی انجام میشود.
شرکتهای بزرگ تکنولوژی مانند متا و مایکروسافت آن را به عنوان محیطی ایدهآل برای پشتیبانی از کار هیبریدی تبلیغ میکنند. فهرست زیر روندهای کلیدی اقتصاد کلان تاثیرگذار بر موضوع متاورس است که تابهحال شناسایی شده است.
هیاهوی متاورس: متاورس هنوز تا حد زیادی مفهومی است، اما حجم فزاینده سرمایهگذاری در آن ناشی از این باور است که آینده اینترنت چگونه است.
ادعای جسورانه شرکتهایی مانند اپیک گیمز، مایکروسافت و متا انتظارات بازار را افزایش داده است. علاوه بر این، علاقهمندان به web ۳ از این فرصت استفاده کردند و با قول دادن به کاربران برای مالکیت داده و محتوای آنها، انقلابی به اصطلاح علیه فناوریهای بزرگ به راه انداختند. در حالی که بعضی از فناوریهای جهتدهنده مانند هوش مصنوعی در طول سالها به رشد قابلتوجهی رسیدهاند. با این حال فشار برای ایجاد متاورس، بلوغ این فناوریها را افزایش میدهد.
پذیرش مصرفکننده: آگاهی مصرفکننده از متاورس در حال حاضر کم است و بسیاری آن را صرفا تبلیغاتی بازاریابی میدانند. پلتفرم بازاریابی klaviyo در ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰۰آمریکایی را مورد بررسی قرار داد و دریافت که ۴۹درصدآنها نمیدانستند که متاورس چیست، در میان پاسخدهندگانی که در مورد متاورس شنیده بودند؛ بیشتر آنها در مورد توسعه آن تردید داشتند و ۷۸درصدآن را به عنوان ابزار تبلیغاتی معرفی کردند.
آینده کار: چارچوب موضوعی برای آینده کاری شامل ۵ دسته اصلی است:
تجسم؛ اتصال؛ اتوماسیون؛ همکاری و تفسیر. فناوریهایی برای آینده کاری مانند VR و AR و دوقلوهای دیجیتال؛ فناوریهای پوشیدنی؛ هوش مصنوعی؛ ۵ G و ابزارهای همکاری، باعث توسعه متاورس میشوند.
شرکتهای بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، انویدیا و متا و اپل و استارتآپهایی مانند VirBELA, Varjo,Spatial متاورس را مرحله بعدی همکاری در محل کار میدانند. در حالی که بیشتر پلتفرمهای متاورس بر همکاری سازمانی تمرکز میکنند، برخی از دوقلوهای دیجیتالی برای تکرار مکانهای فیزیکی استفاده میکنند. از نظر پذیرش، شرکتهای بزرگ از بخشهای مختلف مانند فناوری، بانکداری، تبلیغات و خدمات حرفهای، با تمرکز بر آینده کاری وارد دنیای متاورس میشوند.
با این حال بسیاری از شرکتهای بزرگ در حال اتخاذ رویکرد انتظار و دیدن فرآیندها هستند.
استارتآپهایی مانند PixelMax و NextMeet در حال توسعه محل کار مجازی در متاورس هستند. آنها به کاربران این امکان را میدهند که هنگام کار از خانه، آواتارهای همکاران خود را در دفتر مجازی برای اجتماعی کردن و همکاری و فعالیتهای یادگیری بازیسازیشده ملاقات کنند؛ و همچنین چند استارتآپ نیز در حال ایجاد فناوریهایی برای شرکتها هستند که میتوانند در متاورس استفاده شوند.
ایمنی متاورس: ایمنی یک نگرانی حیاتی در متاورس است. امنیت اطلاعات شخصی کاربران و سوءاستفاده مجرمان سایبری است. چالش دیگر مربوط به کودکان است؛ برای والدین دشوار است که اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان در متاورسهای مناسب سن خود فعالیت میکنند. توسعهدهندگان پلتفرم باید اساسا تنظیماتی مانند جستوجوی ایمن و فیلترهای شخصیسازیشده و نظارت والدین بر کارهای کودکان را وارد کنند. شرکت متا در حال حاضر روی تعدیلهای رفتارهای سمی و ناهنجاریهای اجتماعی در متاورژنهای خود کار میکند و برنامههای پشتیبان و ویژهای برای توسعه در دست اجرا دارد.
منبع: دنیای اقتصاد
مترجم: بردیا قهرمانی