هیأت نظارت استان در راستای بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان و تحت نظارت هیات مرکزی نظارت، موظف است به صورت مستدل و مستند به قانون، مدارک، دلایل یا قرائن اطمینانآور بر اساس تحقیقات لازم، اخذ سوابق و مدارک اثباتی از داوطلب، شنیدن توضیحات یا دفاعیات داوطلب و با رعایت موازین شرعی و حقوقی، نظر خود را به هیأت مرکزی نظارت اعلام کند. مدت زمان بررسی و تشخیص صلاحیت در این مرحله (بررسی در هیأت نظارت استان و نظر نهائی هیأت مرکزی نظارت) ۵۰ روز است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در این طرح موافقت کردند.
اصلاحات صورت گرفته در این طرح به شرح زیر است:
متن زیر جایگزین ماده ۵۲ اصلاحی قانون موضوع ماده ۲۸ مصوبه میشود:
ماده ۵۲- هیأت نظارت استان در راستای بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان و تحت نظارت هیات مرکزی نظارت، موظف است به صورت مستدل و مستند به قانون، مدارک، دلایل یا قرائن اطمینانآور بر اساس تحقیقات لازم، اخذ سوابق و مدارک اثباتی از داوطلب، شنیدن توضیحات یا دفاعیات داوطلب و با رعایت موازین شرعی و حقوقی، نظر خود را به هیأت مرکزی نظارت اعلام کند. مدت زمان بررسی و تشخیص صلاحیت در این مرحله (بررسی در هیأت نظارت استان و نظر نهائی هیأت مرکزی نظارت) ۵۰ روز است.
تبصره - هیات نظارت استان موظف است راساً یا از طریق کارشناسان خود توضیحات و اظهارات داوطلبانی که صلاحیتشان تایید نشده یا تایید نمیشود و یا احراز نگردیده است را تا پایان مهلت مقرر در این ماده استماع نماید.
ماده ۵۲ مکرر ۱ الحاقی موضوع ماده ۲۹ مصوبه به شرح زیر اصلاح میشود:
۱- بند (الف) به شرح زیر اصلاح شد: «الف- هیأت نظارت استان پس از کسبنظر هیأت مرکزی نظارت، موظف است نظر هیات مرکزی نظارت مبنی بر تأیید، عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت کلیه داوطلبان را با استناد قانونی بهنحو مقتضی طی صورتجلسهای به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه اعلام نموده تا فرماندار ظرف دو روز به آنان ابلاغ نماید.»
۲- در بند «ب» عبارت «بهنحو مقتضی به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه یا ستاد انتخابات کشور اعلام نموده تا به داوطلبان ابلاغ نماید.» جایگزین عبارت «به آنها اعلام و رونوشتی از نتایج رسیدگی قطعی را به ستاد انتخابات کشور ارسال مینماید.» شد.
۳- در بند (ج) عبارت «به فوریت مراتب را بهنحو مقتضی به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه یا ستاد انتخابات کشور اعلام کند تا آن را ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ نماید.»» جایگزین عبارت «ظرف یک روز مراتب را به داوطلب ابلاغ نماید.» شد.
ماده ۹۶ الحاقی موضوع ماده ۵۳ مصوبه به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۹۶- در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تأیید صلاحیت شده (نامزد) میتواند به صورت منفرد و یا به عنوان عضوی صرفاً از یک فهرست، نامزد شرکت در انتخابات شود.
۱. احزاب، جبههها و تشکلها موظفند حداکثر تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع تبلیغات فهرست نامزدهای مدنظر خود را با رعایت تشریفات ماده (۳) این قانون به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری تهران اعلام کنند. چنانچه نامزد یا نامزدهای حاضر در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا بیست و چهار ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب، جبهه یا تشکل ارائه دهنده فهرست میتواند از میان سایر نامزدها تا زمان آغاز تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند. در غیر این صورت احزاب، جبههها و تشکلها حق تغییر فهرست ارائهشده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری و خارج از اراده مانند فوت، نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه میتواند تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور، فهرست خود را تکمیل کند.
۲. هر نامزد تنها مجاز به حضور در یک فهرست انتخاباتی است. ستاد انتخابات کشور و فرمانداری تهران در پذیرش و بررسی فهرستها این موضوع را باید لحاظ کنند و مانع حضور افراد در بیش از یک فهرست شوند. در صورت عضویت نامزد در بیش از یک فهرست، کل آرای فهرستی و انفرادی وی ابطال میشود.
۳. برای هر یک از نامزدها و یا فهرست احزاب، جبههها و تشکل ها، شناسه منظور میشود. رایدهنده میتواند عنوان فهرست یا اسم نامزد یا نامزدهای مدنظر خویش و یا شناسه آنها را در برگ رأی درج کند. در صورت مغایرت اسم یا عنوان با شناسه، ملاک رای، اسم یا عنوان فهرست است.
۱. رأیدهنده باید یا به عنوان یک فهرست رأی دهد، یا به نامزد یا نامزدها اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست تا سقف کرسیها انتخاب نماید.
در صورتی که رأیدهنده فهرستی را انتخاب کند که کمتر از تعداد کرسیهای حوزه انتخابیه، نامزد معرفی کرده باشد، میتواند مابقی نامزدهای مدنظر خویش را از یک یا چند فهرست یا نامزدهایی خارج از فهرستها صرفاً با درج نام نامزد (و نه فهرست آنها) انتخاب کند. در صورتی که رای دهنده بهصورت همزمان به یک فهرست (که نامزدهای آن فهرست به تعداد کرسیها است) و نامزدها رأی دهد، رأی به فهرست ملاک بوده و رأی به نامزدها محاسبه نخواهد شد. همچنین اگر رای دهنده به طور همزمان نام چند فهرست را در برگه رای ثبت نماید، رای باطله ماخوذه محسوب میشود.
۲. آرای هر نامزد شامل آرائی است که بهصورت منفرد کسب کرده یا از طریق فهرست انتخاباتی موضوع این قانون به وی داده شده است. آرائی که فقط مشتمل بر عنوان یک فهرست انتخاباتی باشد، برای هر یک از نامزدهای آن فهرست، یک رای محسوب میشود.
منتخبان به ترتیب زیر تعیین میشوند:
۱. فهرستهایی که نسبت «مجموع آراء صحیح اخذ شده توسط نامزدهای عضو آن فهرست» تقسیم بر «مجموع آراء صحیح همه نامزدهای آن حوزه» ضربدر «تعداد کرسیهای آن حوزه» آنها کمتر از یک کرسی باشد، فاقد حد نصاب بوده و نامزدهای آنها مانند نامزدهای منفرد در نظر گرفته میشوند.
۲. سقف «سهم نامزدهای منفرد» (شامل نامزدهای منفرد و نامزدهای فهرستهای فاقد حد نصاب موضوع بند قبل) از کرسیهای حوزه انتخابیه، معادل «مجموع آرای صحیح اخذ شده توسط نامزدهای منفرد» تقسیم بر «مجموع آراء صحیح همه نامزدهای آن حوزه» ضربدر «تعداد کرسیهای آن حوزه» است.
نامزدهای منفردی که ۲۰ درصد آرای صحیح ماخوذهی رای دهندگان حوزه انتخابیه را کسب کرده باشند به ترتیب بیشترین رای و تا سقف عدد صحیح «سهم نامزدهای منفرد» به عنوان منتخب حوزه معرفی میشوند.
۳. پس از کسر کرسیهای اختصاص داده شده به منتخبان منفرد از کل کرسیهای آن حوزه، «کرسیهای باقیمانده» به منتخبان فهرستی دارای حد نصاب، اختصاص داده میشود.
۴. ملاک «سهم هر فهرست» از کرسیهای باقیمانده، معادل «مجموع آراء صحیح اخذ شده توسط نامزدهای عضو فهرست» تقسیم بر «مجموع آراء صحیح همه نامزدهای فهرستی دارای حد نصاب آن حوزه»، ضربدر «تعداد کرسیهای باقیمانده» است.
۵. از هر فهرست به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آراء را کسب کرده باشد تا سقف سهم آن فهرست به عنوان منتخب یا منتخبان شناخته میشود.
تبصره ۱- در صورتی که سهم فهرست ها، به صورت اعشاری باشد، در ابتدا سهمها برابر با ارقام صحیح آن لحاظ میشود و کرسیهای باقیمانده به ترتیب به سهم دارای بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح، اختصاص مییابد. در صورت برابری همه ارقام اعشار سهم ها، در جلسه مشترک هیأتهای اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه با انجام قرعه منتخب و یا منتخبان باقیمانده به سهم یا سهمهای برنده قرعه اختصاص داده میشود. نمایندهی فهرستهای ذینفع میتوانند در مراسم قرعه کشی حضور داشته باشند.
تبصره ۲- در صورت برابری آراء تمام و یا چند نفر از نامزدهای یک فهرست، در جلسه مشترک هیاتهای اجرایی و نظارت حوزه انتخابیه، منتخب یا منتخبان با قید قرعه انتخاب میشود. نامزدهای ذینفع یا نمایندگان آنها میتوانند در مراسم قرعه کشی حضور داشته باشند.
تبصره۳- در صورتی که سهم یک فهرست، بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا، به آن فهرست کرسی تعلق میگیرد. در این حالت سهم سایر فهرستها از تعداد کرسیهای باقیمانده بر اساس سازوکار توزیع کرسیها بین فهرستها مجدداً محاسبه میشود.
تبصره ۴- در صورتی که حداقل دو فهرست حایز حداقل حد نصاب لازم نشوند، انتخابات مرحله دوم برگزار میشود. انتخابات مرحله دوم از میان حداقل دو فهرستی که حایز حداقل یک دوم حدنصاب لازم شده اند همچون دوره اول به صورت تناسبی برگزار میشود. در غیر اینصورت انتخابات مرحله دوم از میان دو فهرستی که حایز بیشترین حد نصاب شده اند، به صورت تناسبی برگزار میشود.
تبصره ۵- انتخابات میان دورهای در این حوزه مطابق مفاد ماده ۸ قانون برگزار میشود.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاحات عبارتی در این طرح اعمال کردند.