وزیر علوم در مورد حذف رشتهمحلهای غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز تاکید کرد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. برای همین، رشتهها باید روزآمد شده و بازبینی شوند.
وزیر علوم از حذف از حذف بیش. از ۱۰۰۰ کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید (مهرماه سال جاری) خبر داد و گفت: رشتههای جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردهایم و تلاش میکنیم برخی از این رشتهها به صورت فرادانشکدهای تدریس و پیگیری شوند.
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفیگل امروز در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، حکمی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد، گفت: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانهها باید همکاری کنند، زیرا دانشجویان به صنایع و وزارتخانهها مراجعه میکنند و باید این دانشجویان را بپذیرند، در این زمینه نیاز به همکاری صنایع احساس میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده و وزارتخانههای علوم و بهداشت باید آییننامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه هم در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرات نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.
وی در مورد حذف رشتهمحلهای غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز تاکید کرد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. برای همین، رشتهها باید روزآمد شده و بازبینی شوند. اما در رشتههایی که اکنون تعداد آنها زیاد نیست، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشتهای و بین رشتهای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامهریزی دارد.
زلفی گل گفت: این روند آغاز شده و امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشتههای جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم. تلاش میکنیم برخی از این رشتهها به صورت فرادانشکدهای تدریس و پیگیری شوند که امور مربوط به آن در دست اقدام است.
وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظامهای آموزشی گفت: هر کدام از زیرنظامهای آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی و حرفهای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دورههای آموزشی کوتاه مدت صنایع و جامعه را پیگیری میکند. دانشگاه پیام نور نیز آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاهها با اهداف خاصی تاسیس شده اند. شاید این مراکز نیاز به بازآرایی ماموریتها داشته باشند، اما تعطیل کردن آنها درست نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظامها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.