فرقی نمیکند اثر هنری باشد یا ادبیات و موسیقی و عکاسی؛ محتوای ایجادشده توسط هوش مصنوعی در همۀ حوزهها در حال افزایش است و هر روز تشخیص اصل یا مصنوعی بودن این تولیدات سختتر میشود.
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این روزها به قدری پیشرفته است که تشخیص اینکه چه چیزی واقعی و چه چیزی مصنوعی است دشوار شده است.
به گزارش فرادید، تمامی تصاویری که در اینجا ملاحظه میکنید با استفاده از نرمافزار هوش مصنوعی در وبسایت «نایت کافه» خلق شدهاند. هیچ یک از افرادی که به تصویر کشیده شدهاند واقعی نیستند و هر تصویر صرفا توسط یک پیام متنی تولید شده است.
پیام متنی میتواند چیزی به سادگی «فریادِ یک زن» یا «دوقلوها» باشد. مشکلات بالقوه چنین نوع محتوایی اخیراً زمانی مشخص شد که هنرمند آلمانی بوریس اِلداگسِن با یک تصویر خلقشده توسط هوش مصنوعی در مسابقه جهانی عکاسی سونی امسال شرکت کرد و برنده شد. یعنی داوران نتوانسته بودند جعلی بودن این تصویر را تشخیص بدهند.
آقای الداگسن جایزهاش را رد کرد و اظهار داشت که قصدش فقط این بوده که ببیند آیا هیچ یک از داوران متوجه میشود یا شک میکند که این تصاویر توسط هوش مصنوعی تولید شدند یا نه! او افزود: «تصاویر هوش مصنوعی و عکاسی نباید در چنین جایزهای با یکدیگر رقابت کنند.
آنگوس راسل، بنیانگذار نایت کافه، میگوید: «پنج سال پیش، مردم میگفتند هوش مصنوعی مشاغل خستهکننده را به عهده میگیرد، اما چیزهایی که به خلاقیت نیاز دارند برای مدت طولانی امن میمانند. اما دقیقا برعکس شد. مشاغل خلاق و کار مبتنی بر دانش میتوانند نخستین چیزهایی باشند که به تسخیر هوش مصنوعی درمیآیند.»
فیل کومز، ویرایشگر تصاویر بیبیسی نیوز میگوید که رشد هوش مصنوعی چالشهایی را به وجود خواهد آورد. ابزارهایی وجود دارند که میتوانند در شناسایی تصاویر دستکاریشده به ما کمک کنند، اما اینها خطاناپذیر نیستند و هنوز هم تا حد زیادی به بررسی دقیق بصری تصویر متکی هستند.»
دکتر دیوید گیما، دانشیار نوآوری در دانشکده روزنامهنگاری دانشگاه کاردیف، تحت تأثیر واقعگرایی فوقالعاده این تصاویر قرار گرفته است. او درباره این تصاویر گفته است: «این تصاویر، هر آنچه را که از یک عکس خوب انتظار دارید، دارند. هیچ چیزی در این تصاویر وجود ندارد که شما را به این باور برساند که آنها به روش دیگری (مانند هوش مصنوعی) خلق شدند.»
دکتر Gyimah فکر میکند ارزش دارد به سوءاستفادههای بالقوه از تصاویر خلقشده با هوش مصنوعی در روزنامهنگاری و محتوای واقعی توجه شود: «ما به نوعی وارد قلمرویی شدهایم که در آن، فناوری از چارچوبهای سیاسی پیشی گرفته است و این اتفاق ما را در موقعیتهای بسیار خطرناکی قرار میدهد. میتوان از هوش مصنوعی برای اهداف واقعاً شیطانی استفاده کرد، پس بهتر است محدودیتهایی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، چگونه میخواهید مردم را مجبور کنید از تصاویری استفاده نکنند که میدانند توسط دوربین گرفته نشده است؟»
همانطور که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی پیشرفتهتر میشوند و کدی که استفاده میکنند متن باز میشود، مجبور میشویم این سوال را بیشتر و بیشتر بپرسیم: «واقعی است یا تولید هوش مصنوعی؟»