مدیر رولزرویس به خریداران اولین مدل الکتریکیاش هشدار داده که اگر ماشینشان را بفروشند، برای همیشه از خرید محصولات کارخانه منع خواهند شد.
این هفته در جهان خودرو؛ هشدار عجیب مدیر رولزرویس به مشتریان اولین مدل الکتریکی کارخانه، رونمایی از مدل تقویتشدهای از سوپر کار فراری، دومین مدل الکتریکی فیات و نسل جدید کوپه بنز.
به گزارش بیبی سی، مدیر رولزرویس به خریداران اولین مدل الکتریکیاش هشدار داده که اگر ماشینشان را بفروشند، برای همیشه از خرید محصولات کارخانه منع خواهند شد.
تورستن مولر، در مصاحبه با مجله آمریکایی کار دیلر گفت که رولزرویس قبل از قبول سفارش مشتریان، پیشینه و انگیزه آنها را بررسی میکند.
اسپکتر (Spectre) اولین مدل کاملا الکتریکی رولزرویس، از پاییز به مشتریان تحویل داده میشود. استقبال خریداران از این مدل به حدی بوده که رولزرویس اعلام کرده افزایش تولید این ماشین را بررسی میکند.
قیمت پایه اسپکتر حدود ۴۵۰ هزار دلار است، اما اکثر ماشینها با اضافه شدن امکانات سفارشی با قیمتی بیش از ۵۵۰ هزار دلار فروخته میشود. رولزرویس میگوید ۴۰ درصد خریداران برای اولین بار است که از این کارخانه خرید میکنند.
رولزرویس اسپکتر دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۵۸۴ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۴.۵ ثانیه است و با هر بار شارژ میتواند تا ۵۳۰ کیلومتر حرکت کند.
مولر در حاشیه رونمایی ماشین در ایالت کالیفرنیا گفت: «[اگر خریداران ماشین را بفروشند] به سرعت وارد لیست سیاه میشوند و کار تمام است. به آنها دیگر شانس خرید رولزرویس داده نخواهد شد.»
با وجود این هشدار، تام هارتلی، یکی از فروشندگان ماشینهای لوکس و سفارشی در بریتانیا دو دستگاه اسپکتر را از مشتریانی خریده که قرار است ماشینشان را در هفتههای اول تحویل بگیرند.
هارتلی به مجله کار دیلر گفت: «به نظرم منصفانه نیست خودروسازان به مشتری که نزدیک به نیم میلیون پوند برای خرید یک ماشین خرج کرده بگویند با ماشین چه باید بکند.» به گفته آقای هارتلی بسیاری از مشتریان چنین ماشینهایی تاجر هستند و در دنیای آنها کسب سود حرف اول را میزند.
فراری نمونهای تقویت شده از سوپرکار هیبرید خود، SF90 رونمایی کرده که توسط زیرمجموعه XX کارخانه طراحی شده است.
زیرمجموعه XX فراری حدود بیست سال پیش ایجاد شد. فراری در این بخش ماشینهایی تولید میکند که مجوز رانندگی در جادههای عمومی را ندارند و فقط میتوان با آنها در پیست رانندگی کرد. قیمت این ماشینها میلیونی است و برای مشتریان بسیار ویژه فراری ساخته میشود.
اما SF90 XX اولین مدل در بخش XX کارخانه ایتالیایی است که میتوان با آن در جادههای عمومی هم رانندگی کرد. فراری برای اولین بار در نزدیک به سی سال گذشته از یک بال ثابت در عقب ماشین استفاده کرده است. به جز این، تغییرات ظاهری دیگر نسبت به مدل SF90 کم است، اما به سرعت میتوان دو مدل را از هم تشخیص داد.
قدرت موتور SF90 XX ۱۰۳۰ اسب بخار است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. ماشین یک موتور الکتریکی هم دارد که میتوان با آن تا ۲۵ کیلومتر حرکت کرد.
فراری تا کنون پنج مدل در زیرمجموعه XX داشت که همگی در تعدادی بسیار محدود تولید شدند. اما تعداد تولید SF90 XX بیشتر است. قرار است از مدل کوپه ۷۹۹ دستگاه و از مدل روباز ۵۹۹ دستگاه تولید شود. قیمت پایه مدل کوپه ۷۷۰ هزار یورو (۸۵۰ هزار دلار) و قیمت پایه مدل روباز ۸۵۰ هزار یورو (۹۳۵ هزار دلار) است. فراری میگوید همه این مدلها پیشفروش شده است.
فراری اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۶ پانزده مدل جدید معرفی خواهد کرد. یکی از این مدلهای جدید اولین مدل کاملا الکتریکی کارخانه است که در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد.
فیات دومین مدل الکتریکی خود را رونمایی کرد. فیات ۶۰۰ یک شاسیبلند کوچک است که خودروساز ایتالیایی آن را فعلا فقط در اروپا عرضه میکند.
فیات که عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است، برای ساخت مدل ۶۰۰ از پلتفرمی استفاده کرده که این گروه برای شاسیبلندهای کوچکش ساخته است. پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر مدلهای دیگری هستند که در این گروه خودروسازی از این پلتفرم استفاده کردهاند.
موتور الکتریکی ماشین ۱۵۴ اسب بخار نیرو تولید میکند و با هر بار شارژ تا ۴۰۹ کیلومتر حرکت میکند. فیات سال آینده مدل ۶۰۰ را با قوای محرکه هیبرید هم تولید میکند. قرار است این مدل در کشورهایی مثل ایتالیا و لهستان فروخته شود که بازار ماشینهای الکتریکی هنوز رونق ندارد.
فیات همزمان با رونمایی از مدل ۶۰۰ اعلام کرد که ماشینهایش را دیگر با رنگ خاکستری تولید نخواهد کرد. رنگ خاکستری از محبوبترین رنگها در اروپا است. در سال ۲۰۲۲ از هر چهار ماشین فروخته شده در بریتانیا یکی خاکستری بود.
اولیویر فرانسوا، مدیر فیات میگوید این کارخانه میخواهد نماد شادی، رنگ و خوشبینی باشد و مشتریانش را تشویق کند تا نگاهی مثبت به زندگی داشته باشند. به گفته او رنگ ماشینهای فیات باید با این پیام هماهنگ باشد.
او در برنامهای تبلیغاتی سوار بر یک دستگاه فیات ۶۰۰ وارد مخزنی بزرگ از رنگ نارنجی شد. هفت رنگی که برای فیات ۶۰۰ انتخاب شده با پسوند ایتالیا نامگذاری شده و مثلا رنگ آبی «دریای ایتالیا» و نارنجی «خورشید ایتالیا» نام دارد.
فیات ۶۰۰ در بازار شاسیبلندهای کوچک رقابت میکند که پررونقترین بازار خودرو در اروپا است. در این بخش از بازار فولکسواگن T-Roc پرفروشترین مدل است. فیات ۶۰۰ همراه با جیپ اونجر در کارخانه گروه استلانتیس در لهستان تولید خواهد شد. قیمت پایه ماشین در ایتالیا ۳۵ هزار و ۹۵۰ یورو (۳۹ هزار و ۵۰۰ دلار) است.
بنز پاییز امسال به جای مدلهای کوپه و روباز کلاس C و E، یک مدل جدید به نام CLE به بازار عرضه خواهد کرد. این ماشین که رقیب اصلی بامو سری ۴ است، با موتور هیبرید بنزینی و دیزل تولید میشود و قرار است یک مدل هیبرید-الکتریکی از آن هم در آینده تولید شود.
CLE از نظر ابعاد و ظاهر بیشتر از مدل کوپه کلاس E به مدل کوپه کلاس C شبیه است. اتاق ماشین هم با کلاس C یکی است، اما فنآوریهایی نظیر سیستم عامل ماشین از کلاس E گرفته شده است. این سیستم عامل که MBUX نام دارد، قابلیت شخصیسازی بالایی دارد و بخشهای مختلف ماشین را با بررسی عادتهای راننده تنظیم میکند.
قویترین مدل CLE موتور شش سیلندر با قدرت ۳۸۱ اسب بخار دارد. حداکثر سرعت این مدل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۴.۴ ثانیه است.
بنز CLE علاوه بر بامو سری ۴ با آئودی A۵ رقابت میکند. گفته میشود بنز یک مدل تقویت شده از CLE هم در زیرمجموعه AMG خود تولید خواهد کرد که رقیبی برای کوپههای اسپرتتر پورشه و جگوار است.
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما رسانهها پیشبینی کردهاند که قیمت پایهاش حدود ۶۰ هزار دلار باشد.