bato-adv
کد خبر: ۶۴۹۶۵۶

«شاهنشاه خورش‌ها» چگونه وارد نذری‌ها شد؟/ ارادت‌ویژه به بادمجان!

«شاهنشاه خورش‌ها» چگونه وارد نذری‌ها شد؟/ ارادت‌ویژه به بادمجان!
«نادر میرزا قاجار» نواده «فتحعلی شاه قاجار» به قیمه بادمجان ارادت ویژه داشته و نوشته است: «و بدان‌گاه که بادنگان [بادمجان]بُوَد، قیمه بادنگان بهترین خورش‌هاست... بادنگان‌های سرخ‌کرده بدان افکنند تا نیک پخته گردد و نیک‌ترین خورش‌هاست.»
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۴ تير ۱۴۰۲

خورش قیمه نزد مردمان عهد قاجار ارج و قربی داشته، شاید برای این باشد که این غذا را برای پخت نذری و اطعام عزاداران محرم برمی‌گزیدند و تا اکنون نیز یکی از نذری‌های پرطرفدار در این ماه، همین غذای خوشمزه و تاریخی است.

به گزارش همشهری آنلاین، با کمی جست‌وجو در کتب و منابع تاریخی می‌توان فهمید که این غذای خوشمزه و لذیذ چه دوران پر فراز و نشیبی را گذرانده تا ما اکنون در سفره احسان تکایا و هیئت‌های ماه محرم از خوردن غذای قیمه لذت ببریم و دلی از عزا در بیاوریم!

ارادت ویژه به قیمه و قیمه بادمجان!

«نادر میرزا قاجار» نواده «فتحعلی شاه قاجار» نیز در کتاب «خوراک‌های ایرانی» که به آشپزی دوره قاجار اختصاص دارد از این باور ایرانیان قاجاری پرده برمی‌دارد که قیمه متعلق به دوره ساسانیان و بلکه نخستین خورش جهان است. وی درباره قیمه نوشته است: «شاهنشاه خورش‌ها؛ از ساسانیان مانده، بدان جای که از این خورش گمان است پیش‌تر خورشی نبود. بس نیکو و بامزه و گوارنده و پسنده هر کسی است؛ و آن، چنان پزند که گوشت فربه باید که آن را به‌کارد پاره‌ها کنند، چون فندقی هر یک به یک اندازه و روغن باید هر چه پاک‌تر و بهتر. پس به دیگدان بریزند...، چون پیاز و گوشت به‌اندازه سرخ گردید، نیمه‌نخود [لپه]به‌اندازه افکنند، پس آب به‌اندازه ریزند و برافروزند تا نیک پخته شود. پس، زعفران به آب سوده بسایند، [مخلوط کنند]در آن ریزند که به رنگ زعفرانی گردد؛ و از دارو‌ها [ادویه‌ها]افشانند.»

البته به قیمه بادمجان هم ارادت ویژه داشته و در ادامه نوشته است: «و بدان‌گاه که بادنگان [بادمجان]بُوَد، قیمه بادنگان بهترین خورش‌هاست... بادنگان‌های سرخ‌کرده بدان افکنند تا نیک پخته گردد و نیک‌ترین خورش‌هاست.»

«شاهنشاه خورش‌ها» چگونه وارد نذری‌ها شد؟/ ارادت‌ویژه به بادمجان!

برچسب ها: خورش قیمه
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین