bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۴۹۹۳۷
ساخت ساختمان ۲۸ طبقه در حریم فرودگاه بین‌المللی تهران

شهرداری تهدید امنیت فرودِ مهرآباد را پایان می‌‏دهد؟

شهرداری تهدید امنیت فرودِ مهرآباد را پایان می‌‏دهد؟

طبق اسناد دریافتی، یکی از پرونده‌هایی که در چند روز اخیر توسط بهرام‌پور، معاون شهردار به‌عنوان درخواست جدید به کارگروه کمیسیون ماده ۵ برگشت داده شد، پروژه ۲۷ طبقه‌ای است که می‌تواند امنیت فرود فرودگاه مهرآباد را به خطر بیندازد. شواهد موید این است که طرح مجدد این پرونده در راستای قانونی کردن ساخت ۲۸ طبقه است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۵ تير ۱۴۰۲

هم‌میهن نوشت: درست است فرونشست‌هایی که فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را احاطه کرده از آن دسته معضلات و مشکلاتی است که زاکانی می‌تواند از آن به‌عنوان «ارثیه بد» نام ببرد که به او رسیده است، اما به نظر می‌رسد تصمیمات کمیسیون ماده ۵ در زمان زاکانی قرار است آخرین تیشه را به ریشه فرودگاه سیاسی و تشریفاتی کشور بزند و حریم فرود این فرودگاه را تهدید کند؛ آن‌هم با مصوب کردن ساخت یک ساختمان ۲۸ طبقه در خیابان هاشمی.

سازمان نوسازی شهر تهران طی نامه‌ای درخواست این ملک را به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرده، آن‌هم در راستای اهداف قرارگاه جهادی مسکن که در شهرداری تهران راه‌اندازی شده است. ملک مورد نظر ۵۹ پلاک ریزدانه واقع در بافت فرسوده خیابان قصرالدشت – هاشمی است که تجمیع شده است.

قسمت اعظم زیرپهنه این ملک R۱۲۲ است که بر طبق ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران حداکثر تراکم ساختمانی آن ۳۰۰ درصد به‌صورت ۵ طبقه و ۶۰ درصد به آن تعلق می‌گیرد و ۱۲ درصد مساحت ملک M۱۱۳ که تراکم آن ۲۸۰ درصد و ۴ طبقه است. اما سازمان نوسازی شهر تهران ۲۷ طبقه روی همکف با ۱۶۶ مترمربع تجاری را از کمیسیون ماده ۵ با ۱۷۶۵ درصد درخواست کرده است.

زمانی که علیرضا زاکانی، قرارگاه‌ها را یکی بعد از دیگری راه‌اندازی می‌کرد، بسیاری از منتقدان و کارشناسان بر این عقیده بودند که ساختار شهرداری در راستای وظایفی که قانون بر عهده آن گذاشته، کارایی لازم را دارد؛ بنابراین این قرارگاه‌ها بیش از آنکه راهگشا باشد، برای دور زدن قانون است وگرنه مدیران کنونی شهرداری در ساختار این سازمان عریض و طویل خدماتی کمبودی حس نمی‌کردند. برخی دیگر نیز معتقد بودند این قرارگاه‌ها از سر ناآگاهی مدیران شهری نسبت به ساختار شهرداری یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شود.

این ملک در حریم فرودگاهی قرار دارد؛ بنابراین شرط لازم این بود که قبل از ارجاع پرونده ۲۷ طبقه خیابان هاشمی به کمیسیون ماده ۵ از سازمان هواپیمایی کشور و فرودگاه مهرآباد استعلام لازم اخذ می‌شد که در این پرونده استعلام یا پاسخ آن وجود ندارد و مصوبه با کلمه «مشروط» به اخذ استعلام امضا شده است. درحالی‌که در وظایف کمیسیون ماده ۵ هم مشروط کردن مصوبات تعریف نشده و محلی از اعراب ندارد. کمیسیون ماده ۵ باید تغییرکاربری‌ها، تعداد طبقات و تراکم املاک را با موضوعات مطرح در طرح تفصیلی مقایسه کرده و اگر مغایرتی وجود نداشته باشد، می‌تواند مصوبه‌ای را با ۴ امضا به شهرداری ارسال تا ابلاغ شود. این مصوبه بدون عارضه‌سنجی، استعلام فرودگاهی و... ابلاغ شده است.

۶ طبقه‌ای که ۲۷ طبقه شد

البته این پرونده اولین بار نیست که در کمیسیون ماده ۵ مطرح می‌شود بلکه چند سال پیش مهدی بهرام‌پور، معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۰ – در زمان شهردار بودن رباطی در این منطقه - این پرونده را به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرد تا از ۸ طبقه به ۱۰ طبقه افزایش یابد. درآن زمان پیروز حناچی با این پروژه مخالفت می‌کند؛ آن هم با این دلیل که «سایه‌اندازی بر ریزدانه‌های اطراف خود در بافت فرسوده دارد و از آن مهم‌تر حریم فرود یا همان قیف فرودگاهی را به مخاطره می‌اندازد.»

در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ با استناد به بند ۵ شماره ۶۲۳ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران اعلام شد که جایگاه حقوقی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدامات لازم را به‌منظور اصلاح پروانه صادره مطابق مقررات طرح تفصیلی انجام دهد. پس از آن که مهدی اخ‌الصنایع که در دوره چهارم مدیریت شهری (در سال‌های ۹۰ تا ۹۶) مسئول دفتر محسن پیرهادی بود به‌عنوان شهردار منطقه ۱۰ انتخاب شد، مهدی بهرام‌پور، معاون کنونی شهرسازی و معماری شهرداری تهران، پرونده را دوباره به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌کند. این در حالی است که طبق توضیحات طرح تفصیلی، بر و کف و دستور نقشه این پروژه باید ۶ طبقه در ۶۰ درصد سطح اشغال ساخته شود.

پیروز حناچی، شهردار سابق تهران به ساخت این ساختمان‌ها (برج‌های بلند) در اطراف فرودگاه مهرآباد واکنش نشان داده و در گفتگو با هم‌میهن تاکید کرد: «این ساختمان در خیابان هاشمی و در حال ساخت است. من فکر می‌کنم با این ساخت‌وساز (مصوبه برج ۲۷ طبقه) در آن منطقه، قیف فرودگاه مهرآباد دچار خدشه می‌شود به همین سبب باید به سرعت جلوی ساخته شدن آن را گرفت. این ساختمان درست همانند برج پدیده شاندیز در کیش است که تصمیم داشت در جنوب این جزیره برجی بسازد. آن زمان اعلام کردیم با ساخت آن مشکل نداریم، اما باید تبعات آن را بپذیرند چراکه در صورت ساخت این برج توسط پدیده شاندیز، فرودگاه کیش از شرایط بین‌المللی بیرون می‌آید.»

او در تشریح قیف فرودگاهی گفت: «حریم فرود فرودگاه مانند قیفی است که فرودگاه در مرکز آن قرار گرفته و هر عنصر عمودی این قیف را قطع کند بدان معناست که به حریم فرود فرودگاه و امنیت فرود پرواز‌ها خدشه وارد کرده است. من نمی‌دانم شورای شهر تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵ که اعضای حاکمیتی این شورا هستند، چه کار می‌کنند که این برج ۲۷ طبقه در خیابان هاشمی مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دریافت کرده است؟»

حال طبق اسناد دریافتی هم‌میهن، یکی از پرونده‌هایی که در چند روز اخیر توسط بهرام‌پور، معاون شهردار به‌عنوان درخواست جدید به کارگروه کمیسیون ماده ۵ برگشت داده شد، پروژه ۲۷ طبقه‌ای است که می‌تواند امنیت فرود فرودگاه مهرآباد را به خطر بیندازد. شواهد موید این است که طرح مجدد این پرونده در راستای قانونی کردن ساخت ۲۸ طبقه است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv