bato-adv
bato-adv

قیمت محصولات لبنی افزایش می‌یابد؟

قیمت محصولات لبنی افزایش می‌یابد؟

بی طبا گفت: درصدد هستیم که محصولات لبنی را در تمام کشور در غرفه‌های میادین میوه و تره بار با حاشیه سود کم عرضه کنیم. اگر قیمت شیر خام تغییر نکند قیمت محصولات لبنی هم تا پایان سال افزایش نخواهد کرد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۲

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا نکند قیمت محصولات لبنی تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید محمد رضا بی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در برنامه تهران بیست درباره گرانی لبنیات گفت: دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار محصولات لبنی با سایر بازار‌ها متفاوت است. به طور کلی تولید کنندگان برای کسب سهم بیشتر بازار حاضرند از سود خود کم کنند تا سهم بیشتری از بازار بگیرند، ولی در بازار لبنیات و گوشت ما برند و رقابتی را نداریم و از هر محصول برند‌های مختلفی داریم. در بازار لبنیات افزایش هزینه‌های تولید هزینه تمام شده کالا را برای تولید کننده افزایش می‌دهد و منجر به کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

بی طبا در ادامه بیان کرد: امسال قیمت شیر خام از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان با مصوبه وزارت جهاد افزایش یافته، ولی باز هم برای دامدار صرفه ندارد، این یعنی ۲۵ درصد افزایش یافته، قیمت حمل و نقل این محصولات ۳۰ درصد و حقوق و دستمزد هم ۲۵ درصد افزایش یافته است و در مقابل قیمت محصولات پتروشیمی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

بی طبا ادامه داد: مجموع این هزینه‌ها وقتی افزایش یافته است و با دستور وزارت خانه‌های مختلف بوده و طبیعی است که قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند، در این شرایط یا باید سرکوب قیمت را داشته باشیم که باعث کاهش عرضه می‌شود و یا اجازه افزایش قیمت را بدهیم و بگذاریم بازار رقابتی شود، در این شرایط می‌توانیم یارانه را به دهک‌های پایین بدهیم تا از آن‌ها حمایت شود.

قیمت محصولات لبنی صادراتی ۳۰ درصد افزایش یافته است

وی ادامه داد: در یک دهه گذشته کل حجم صادرات محصولات لبنی از کل محصولات ۱۰ درصد بوده که هم اکنون ۲۰ درصد شده است. در بازار صادراتی ما بر اساس رقابت کار می‌کنیم. قیمت محصول لبنی در خارج با توجه به آنکه قیمت جهانی چقدر باشد صادر می‌شود. ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت محصولات ما در خارج افزایش یافته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در ادامه افزود: در غرفه‌های میادین میوه و تره بار تهران، غرفه گرفته ایم و ۲۰ درصد ارزان‌تر محصولات را در این غرفه‌ها عرضه می‌کنیم. البته در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود ما حاضریم شیر مدارس را تامین کنیم و وزارت بهداشت باید به دنبال ما باشد نه ما به دنبال آنها!

بی طبا در ادامه بیان کرد: قیمت گذاری را از دست تولید کننده بیرون آورده ایم، اسما دولت قیمت ۴ قلم دارو را تعیین می‌کند، ولی دولت وقتی ابلاغیه داده که فقط هر محصولی ۳۰ درصد افزایش داشته باشد یعنی دولت قیمت تمام محصولات را تعیین می‌کند، در مقابل هزینه تمام شده محصول از این ۳۰ درصد بیشتر است.

هزار و ۵۰۰ کارخانه تولید کننده صنایع لبنی تعطیل شدند

وی در ادامه با بیان اینکه تولید کننده همیشه قربانی بوده است توضیح داد: در این شرایط کارخانه‌های کوچک تولید کننده‌های خرد به دلیل پایین بودن سرمایه در گردش خود، ضرر می‌دهند و تعطیل می‌شوند، این شرایط باعث شده از هزار و ۸۰۰ کارخانه تولید کننده محصولات لبنی به ۳۰۰ کارخانه برسیم.

به گفته این مقام مسئول؛ حاشیه سود صنعت لبنی در سال گذشته در بورس ۶ درصد بوده و سال قبل آن ۴ درصد بوده است، در حالی که قانونا باید ۱۷ درصد باشد، که کمترین میزان سود در بین تمام تولید کننده‌ها بوده است. ما باید محصولات لبنی را صادر کنیم تا محصول تولید کننده استفاده شود. این میزان سود به معنی فرسایش صنعت است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در ادامه بیان کرد: قیمت محصولات لبنی از پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از جراحی اقتصادی تا پایان اردیبهشت امسال تغییری نداشت. افزایش قیمت نتیجه افزایش هزینه تولید است. در برنامه هفتم شیر مدارس حذف شده است. اینکه تولید کننده را متهم اصلی افزایش قیمت بدانیم بهتر است برویم به این سمت که کدام سیاست‌ها منجر به این امر شده است. قیمت گذاری دستوری مشکل زیادی را برای ما به وجود آورده است، امیدواریم از شر این قیمت گذری دستوری رها شویم.

بی طبا در ادامه افزود: درصدد هستیم که محصولات لبنی را در تمام کشور در غرفه‌های میادین میوه و تره بار با حاشیه سود کم عرضه کنیم. اگر قیمت شیر خام تغییر نکند قیمت محصولات لبنی هم تا پایان سال افزایش نخواهد کرد.

برچسب ها: قیمت لبنیات
bato-adv
bato-adv
bato-adv