یکی از عجیب و غریبترین بخشهای سوبا M۴ شرکت فردا، طراحی ظاهری این خودرو است. چرا که ظاهر آن با هر خودروی متعارف شناخته شده فرق میکند و شاید در برخورد اولیه مورد پسند برخی نباشد.
شرکت فردا موتورز در جریان معرفی سه محصول خود در نمایشگاه خودروی ۱۴۰۱، از یک محصول با طراحی عجیب و غریب نیز رونمایی کرد که سوبا M۴ نام گرفت.
به گزارش تجارتنیوز، کراساوور سوبا M۴ در رده خودروهای لوکس چینی قرار میگیرد که از طراحی و ظاهر عجیب و غریبی نیز برخوردار است.
خودروی جدید فردا موتورز تغییر نام یافته Forthing Yacht شرکت چینی بوده که شرکت سازنده با نامگذاری یات (قایق تفریحی) روی آن، قصد داشته میزان راحتی سواری و لوکس بودن آن را به گوش دیگران برساند.
سوبا M۴ و یا FMC M۴ از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۴۸۱ سیسی و تکنولوژی TGDI بهره میبرد که توانایی تولید حداکثر ۱۹۵ اسببخار قدرت و ۲۸۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این قدرت تولیدی از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچهتر (WDCT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
باید توجه داشت که استفاده از گیربکستر برای این خودرو جزو نقاط قوت محسوب میشود. چرا که در ترافیکها داغ نمیکند و به طور کلی از عملکرد مناسبی برخوردار است. اما به دلیل تعبیه پیشرانه ضعیف نسبت به وزن خودرو، سوبا M۴ توانایی حرکتی مناسبی نداشته و از شتاب پایینی بهره میبرد.
یکی از عجیب و غریبترین بخشهای سوبا M۴ شرکت فردا، طراحی ظاهری این خودرو است. چرا که ظاهر آن با هر خودروی متعارف شناخته شده فرق میکند و شاید در برخورد اولیه مورد پسند برخی نباشد.
در بخش جلویی، یک جلو پنجره بسیار بزرگ به رنگ مشکی پیانویی کار شده که تقریباً تمامی فضای جلو را احاطه کرده است. دور تا دور این جلو پنجره، نوار کروم رنگی استفاده شده که تا آخرین پنجره در ردیف عقب امتداد یافته است.
اما نمای جانبی این کراساوور، متعارفترین بخش آن محسوب میشود. رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچ با ضخامت تایر ۲۱۵، نمای خوبی به بخش جانبی خودرو میبخشد.
نمای پشتی این کراساوور شاید از سادهترین قسمتهای خودرو باشد. چراغهای یکپارچه عقب که تا بخش جانبی خودور کشیده شده و سپری که به جز خطوط بسیار کوچک در قسمتهای پایینی آن، چیز عجیبی به چشم نمیخورد.
با ورود به داخل کابین سوبا M۴، آن طور به نظر میرسد که طراحی داشبورد و کابین، بسیار آشنا بوده و در جای دیگری به چشم خورده است.
بله این کابین شباهت بسیاری به کابین خودرو لاماری ایما از شرکت آرین پارس موتور دارد. چرا که سازنده اصلی هر دو محصول، شرکت چینی فورتینگ بوده که زیرمجموعه شرکت بزرگ دانگفنگ محسوب میشود.
طراحی داشبورد، کنسول میانی و رودریها دقیقاً مشابه لاماری بوده، اما تفاوت عمدهای که این دو کابین با یکدیگر دارد، تریم سفید_ کرم کراساوور سوبا M۴ است. تریم داخلی لاماری به رنگ مشکی طراحی شده. نمایشگر وسط داشبورد و پشت آمپر، به صورت یکپارچه و هر کدام به اندازه ۱۰.۲۵ اینچ در نظر گرفته شده است.
تلفیق طرح چوب استفاده شده در داشبورد و رودریها با رنگ سفید روکش صندلیها و رگههای سفید رنگ استفاده شده در کنسول میانی، همه و همه بر زیبایی و لوکس بودن خودرو میافزاید.
از سوبا M۴ فردا موتورز، به دلیل اینکه اخیراً معرفی شده و قیمت بالاتری نسبت به سایر کراساوورهای چینی بازار دارد، انتظار بیشتری میرود.
از جمله امکانات ایمنی این خودرو میتوان به کروزکنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ۸ ایربگ ۱۲ نقطهای (شامل ایربگهای جلو، جانبی جلو و عقب و پردهای)، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور فشار باد تایرها، دوربین ثبت وقایع، سنسور دنده عقب و نقاط کور، رادار خروج از خط، رادار برخورد از جلو، رادار تشخیص نقاط کور، نور بالای اتوماتیک اشاره کرد.
اما سوبا M۴ در بخش امکانات رفاهی نیز کم نمیآورد. این خودرو دارای امکانات رفاهی همچون ورود و استارت بدون کلید، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده و ۴ حالته شاگرد، ماساژور صندلی راننده، گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلیهای جلو و ردیف دوم، نورپردازی داخل کابین، کول باکس، سقف پانوراما، سنسور نور و باران، صندوق عقب برقی و چراغ جلو تطبیقی با زاویه فرمان نیز است؛ بنابراین در بخش آپشنها و امکانات با یکی از لوکسترین خودروهای چینی طرف هستیم.
سوبا M۴ یا FMC M۴ شرکت فردا که اخیراً توسط شورای رقابت قیمتگذاری شد، در بازار امروز ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲ به قیمت دو میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان در حال معامله است. اما شورا قیمتی برابر با یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته است.